الأحقاف ٣١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

ای قوم ما! دعوت کننده الهی را اجابت کنید و به او ایمان آورید تا گناهانتان را ببخشد و شما را از عذابی دردناک پناه دهد!

|اى قوم ما! دعوت كننده‌ى الهى را اجابت كنيد و به او ايمان آوريد تا [خدا] از گناهانتان بگذرد و شما را از عذابى دردناك پناه دهد
اى قوم ما، دعوت‌كننده خدا را پاسخ [مثبت‌] دهيد و به او ايمان آوريد تا [خدا] برخى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و از عذابى پر درد پناهتان دهد.
ای طایفه ما، شما هم داعی حق (محمد مصطفی ص) را اجابت کنید و به او ایمان آرید تا خدا از گناهانتان در گذرد و شما را از عذاب دردناک قیامت نگاه دارد.
ای قوم ما! دعوت کننده [به سوی] خدا [پیامبر اسلام] را اجابت کنید و به او ایمان آورید تا خدا برخی از گناهانتان را بیامرزد و از عذابی دردناک پناهتان دهد؛
اى قوم ما، اين دعوت‌كننده به خدا را پاسخ گوييد و به او ايمان بياوريد تا خدا گناهانتان را بيامرزد و شما را از عذابى دردآور در امان دارد.
ای هم قومان ما دعوتگر الهی را بپذیرید و به او ایمان آورید، تا از گناهانتان درگذرد و شما را از عذابی دردناک در امان دارد
اى قوم ما، خواننده [به سوى‌] خدا- پيامبر- را اجابت كنيد و به او ايمان آوريد تا [خدا] برخى از گناهانتان را بيامرزد و شما را از عذابى دردناك پناه دهد
ای قوم ما! سخنان فراخواننده‌ی الهی را بپذیرید، و به او ایمان بیاورید، تا خدا گناهانتان را بیامرزد و شما را در پناه خویش (محفوظ و مصون از عذاب سخت آخرت) دارد.
«ای قوم ما! دعوت‌کننده‌ی (سوی) خدا را اجابت کنید و به او ایمان آرید، تا خدا برخی از گناهانِ دنباله‌دارتان را برایتان بپوشاند و از عذابی پر درد پناهتان دهد.»
ای قوم ما بپذیرید دعوت‌کننده خدا را و ایمان آرید بدو بیامرزد برای شما از گناهان شما و پناه دهد شما را از عذابی دردناک‌


الأحقاف ٣٠ آیه ٣١ الأحقاف ٣٢
سوره : سوره الأحقاف
نزول : ٨ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَجِیبُوا»: پاسخ مثبت دهید. «دَاعِیَ اللهِ»: مراد از داعی الهی، پیغمبر اسلام است. «یَغْفِرْ»: فاعل این فعل، خدا است (نگا: آل‌عمران. و . «مِن ذُنُوبِکُمْ»: حرف (مِنْ) زائد است و برای تأکید می‌باشد.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- دعوت جنیان ایمان آورده به قرآن، از قوم خود براى گرویدن به پیامبر(ص) (یقومنا أجیبوا داعى اللّه) مراد از «داعى اللّه» پیامبر(ص) است که مردم را به سوى خدا دعوت مى کند.

۲- پیامبر(ص)، منادى حق و دعوت کننده خلق به سوى خداوند (أجیبوا داعى اللّه)

۳- اعتقاد جنیان قبل از رسالت پیامبر(ص) به وجود خداوند (أجیبوا داعى اللّه) در عبارت «أجیبوا داعى اللّه» اصل وجود خداوند در نظر جنیان، یقینى تلقى شده و از آنان خواسته شده است تا به پیامبرى که به سوى خداوند دعوت مى کند، ایمان آورند.

۴- اجابت پیام مبلغان الهى، ایمان به خداوند است. (أجیبوا داعى اللّه و ءامنوا به) در برداشت یاد شده جمله «آمنوا به» تفسیر «أجیبوا» دانسته شده و ضمیر «به» به «اللّه» بازگردانده شده است. احتمال دیگر این است که «آمنوا» جمله مستقل باشد و ضمیر «به» به داعى اللّه» ارجاع کردد.

۵- مبلغان مؤمن جن، نوید دهنده قوم خویش به غفران الهى و رهایى از عذاب، در پرتو ایمان (یقومنا ... و ءامنوا به یغفر لکم من ذنوبکم و یجرکم من عذاب ألیم)

۶- ایمان به خدا و اجابت دعوت او، باعث غفران خطاها و لغزش ها و رهایى از عذاب دوزخ (و ءامنوا به یغفر لکم من ذنوبکم و یجرکم من عذاب ألیم)

۷- هر کس، خود زمینه ساز بهرهورى از غفران الهى است. (و ءامنوا به یغفر لکم) از ترتب غفران بر ایمان، مطلب بالا قابل برداشت است.

۸- وجود افرادى گنه کار و عصیانگر، در میان جنیان (یغفر لکم من ذنوبکم)

۹- جنیان، نیازمند غفران الهى، همانند آدمیان (و ءامنوا به یغفر لکم من ذنوبکم و یجرکم من عذاب ألیم) وعده غفران، نشانگر نیاز است; چه این که اگر نیازى در کار نباشد، نوید تحقق نمى یابد.

۱۰- تنها برخى از گناهان، قابل بخشش در پرتو ایمان و اعتقاد به خداوند * (أجیبوا داعى اللّه و ءامنوا به یغفر لکم من ذنوبکم) «من» در «من ذنوبکم» براى تبعیض است و این احتمال وجود دارد که تبعیض، نظر به نوع گناه داشته باشد; یعنى، برخى از گناهان با ایمان آوردن بخشیده مى شود و برخى دیگر خیر.

۱۱- غفران الهى، پناهگاه مؤمنان از آثار سخت گناهان و عذاب دردناک (یغفر لکم ... و یجرکم من عذاب ألیم) در برداشت یاد شده عطف «یجرکم...» بر «یغفرلکم...» تفسیرى دانسته شده است.

۱۲- جنیان، نیازمند تشویق و تهدید، براى گرایش یافتن به ایمان (أجیبوا ... ءامنوا ... یغفر لکم ... و یجرکم من عذاب ألیم) منطوق «یجرکم...» تشویق و مفهوم آن بیانگر تهدید است; یعنى، اگر ایمان نیاورید، پناه داده نمى شوید و به عذاب دردناک گرفتار خواهید شد.

۱۳- وجود کیفر کردار براى جن، همانند آدمیان (قالوا یقومنا ... ءامنوا به یغفر لکم من ذنوبکم و یجرکم من عذاب ألیم) از تعبیر «یجرکم...»، استفاده مى شود که اگر غفران و پناه الهى نباشد، گناه آنان نیز همانند آدمیان داراى کیفرى سخت خواهد بود.

موضوعات مرتبط

  • آمرزش: زمینه آمرزش ۶، ۷، ۱۰
  • ایمان: آثار ایمان ۵، ۱۰; آثار ایمان به خدا ۶; ایمان به خدا ۴; ایمان به محمد(ص) ۱; دعوت به ایمان ۱
  • بشارت: بشارت آمرزشهاى خدا ۵; بشارت نجات از عذاب ۵
  • جن: بشارتهاى جن مؤمن ۵; تشابه جن با انسان ۹، ۱۳; تکلیف جن ۱۳; جن عصیانگر ۸; جن گناهکار ۸; خداشناسى جن ۳ ; دعوتهاى جن مؤمن ۱; زمینه ایمان جن ۱۲; عقیده جن ۳; کیفر عمل جن ۱۳; نیازهاى معنوى جن ۹، ۱۲
  • جهنم: زمینه نجات از جهنم ۶
  • خدا: آثار آمرزشهاى خدا ۱۱; دعوت به خدا ۲
  • دین: قبول دعوت مبلغان دین ۴
  • عذاب: عذاب دردناک ۱۱; مراتب عذاب ۱۱; نجات از عذاب ۱۱
  • عقیده: آثار عقیده به خدا ۱۰
  • گناه: آثار گناه ۱۱; گناهان قابل عفو ۱۰
  • مؤمنان: پناهگاه مؤمنان ۱۱
  • محمد(ص): حق طلبى محمد(ص) ۲; دعوتهاى محمد(ص) ۲
  • نیازها: نیاز به آمرزش ۹; نیاز به تشویق ۱۲; نیاز به تهدید ۱۲

منابع