الصافات ٥٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

که وقتی ما مُردیم و به خاک و استخوان مبدّل شدیم، (بار دیگر) زنده می‌شویم و جزا داده خواهیم شد؟!»

|آيا وقتى مرديم و خاك و استخوان شديم آيا واقعا [زنده شده‌] مجازات مى‌شويم
آيا وقتى مُرديم و خاك و [مشتى‌] استخوان شديم، آيا واقعاً جزا مى‌يابيم؟»
آیا چون مردیم و استخوان ما خاک راه شد باز (زنده شویم و) پاداش و کیفری یابیم؟
آیا زمانی که ما مردیم و خاک استخوان شدیم، حتماً [زنده می شویم و] پاداشمان می دهند؟
آيا آنگاه كه مُرديم و خاك و استخوان شديم، كيفرمان مى‌دهند؟
[به اینکه‌] آیا چون مردیم و خاک و استخوانها[ی پوسیده‌] شدیم، آیا ما جزا خواهیم یافت؟
آيا چون بمرديم و خاك و استخوانى چند شديم، آيا ما را پاداش و كيفر مى‌دهند؟
آیا زمانی که مُردیم و خاک و استخوان شدیم، آیا ما مورد بازخواست (از اعمال و اقوال خود) قرار می‌گیریم و سزا و جزا می‌بینیم؟!.
«آیا هنگامی (که) ما مردیم و خاک و استخوان‌هایی بودیم آیا بی‌چون ما به‌درستی جزا یافتگانیم‌؟»
آیا گاهی که مُردیم و شدیم خاکی و استخوانهائی آیا مائیم هر آینه کیفردادگان‌


الصافات ٥٢ آیه ٥٣ الصافات ٥٤
سوره : سوره الصافات
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَمَدِینُونَ»: جمع مَدِین، بازخواست و بازجوئی شدگان. پاداش و پادافره داده شدگان (نگا: واقعه / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - اظهار تردید کردن کافران در زنده شدن انسان ها پس از مرگ، هنگام رو به رو شدن با مؤمنان (إنّى کان لى قرین ... أءذا متنا و کنّا ترابًا و عظمًا أءنّا لمدینون)

۲ - تبدیل خاک ها و استخوان هاى مردگان به انسانى کامل، امرى ناممکن در نظر کافران (یقول ... أءذا متنا و کنّا ترابًا و عظمًا أءنّا لمدینون)

۳ - انسان ها در قیامت، مورد مجازات و پاداش الهى قرار خواهند گرفت. (أءنّا لمدینون) «دین» (مصدر «مدینون») به معناى جزا است.

۴ - جزا و کیفر و پاداش، فلسفه برپا شدن قیامت و رستاخیز انسان ها است. (أءنّا لمدینون) آمدن عبارت «مدینون» (جزا داده شدگان) به جاى «مبعثون» (مبعوث شدگان) و «محیون» (زنده شدگان)، مى تواند بیانگر این حقیقت باشد که اساس رستاخیز انسان ها، مسأله جزا است; نه صرف زنده شدن دوباره انسان ها.

۵ - عقیده به معاد، رکن رکین دین و داراى جایگاه بلند در میان اصول اعتقادى (أءذا متنا و کنّا ترابًا و عظمًا أءنّا لمدینون) برداشت یاد شده به خاطر این نکته که بهشتیان از میان اصول و مبانى دینى، تنها به مسأله معاد پرداخته و انکار آن را از جانب کافران مطرح مى سازند.

۶ - جواز ملازمت و همنشینى با کافران، با حفظ معتقدات دینى خود * (إنّى کان لى قرین . یقول ... أءذا متنا ... لمدینون)

موضوعات مرتبط

  • احکام :۶
  • انسان: حسابرسى انسان ها ۳; فلسفه حشر انسان ها ۴
  • خدا: پاداشهاى اخروى خدا ۳; کیفرهاى اخروى خدا ۳
  • دین: اصول دین ۵
  • عقیده: اهمیت عقیده به معاد ۵; محافظت از عقیده ۶
  • قیامت: پاداش در قیامت ۴; حسابرسى در قیامت ۳; فلسفه قیامت ۴; کیفر در قیامت ۴
  • کافران: بینش کافران ۲; شک کافران ۱; کافران و مؤمنان ۱; همنشینى با کافران ۶
  • معاد: استبعاد معاد ۱; مکذبان معاد جسمانى ۲
  • همنشینى: احکام همنشینى ۶

منابع