الحج ٥١
ترجمه
الحج ٥٠ | آیه ٥١ | الحج ٥٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَعَوْا فِی آیَاتِنَا»: تلاش و کوشش میکنند در راه باطل قلمداد کردن آیههای قرآنی ما. گاهی آن را سحر (نگا: سبأ / ) و زمانی آن را شعر (نگا: انبیاء / و چه بسا آن را افسانههای گذشتگان (نگا: انعام / ) میخوانند. «مُعَاجِزِینَ»: مبارزان. مسابقهدهندگان. درماندهکنندگان (نگا: سبأ / و ). حال ضمیر (و) در فعل (سَعَوْا) میباشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۸ - ۵۷ سوره حج
- نخستين آيه نازله درباره جهاد و اذن قتال به مؤ منين
- توضيح آيات مربوط به جهاد و قتال : ((ان الله يدافع عن الذين آمنوا...(( و ((اذنللذين يقاتلون ...((
- حكمت تشريع حكم قتال و جهاد: ((و لولا دفع الله الناس ...((
- آيه : ((الذين ان مكنا هم فى الارض ...(( ناظر بر عموم مؤ منين است
- اذن قتال مختص به مهاجران صدر اسلام نيست
- دلدارى دادن به رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) و تهديد تكذيب كنندگان
- از سرگذشت امتهاى گذشته عبرت بگيريد!
- پاسخ به استهزاى مشركين درباره نزول عذاب ، با بيان اينكه زمان كم و زياد نزدخداوند يكسان است
- توضيح مفاد و معناى آيه : ((و ما ارسلنا من قبلك من رسول ولا نبى الا اذا تمنى القى الشيطان فى امنيته ...((
- فرق بين معناى ((نبوت (( و ((رسالت ((
- القائات و وساوس شيطان وسيله امتحان است
- مقصود از اينكه روز قيامت عقيم (نازا) است
- بحث روايتى
- روايتى در ذيل (و ما ارسلنا من من قبلك من ولا نبى ...) كه با عصمت انبيا منافات دارد
نکات آیه
۱ - تلاش پى گیر مشرکان عصر بعثت، علیه آیات الهى (قرآن) و ناکام ساختن پیامبر(ص) در دعوت خویش (و الذین سعوا فى ءایتنا معجزین أولئک أصحب الجحیم) «سعى» (مصدر «سعوا») به معناى تلاش کردن است و «فى آیاتنا» به تقدیر «فى ابطال آیاتنا» مى باشد. «معاجزة» (مصدر «معاجزین») اگر از «عَجُز» (دنباله) مشتق شده باشد به معناى سبقت گرفتن از چیزى و پشت سرگذاشتن آن است و اگر از «عَجْز» (ناتوانى) مشتق شده باشد، به معناى ناتوان کردن مى باشد. در هر صورت «معاجزین» حال براى فاعل «سعوا» است و مفعول آن محذوف مى باشد و تقدیر آن مى تواند «معاجزینا» و یا «معاجزین رسولنا» باشد. «جحیم» نیز به معناى آتش بر افروخته و شعله ور است.
۲ - انسان ها در برابر انذارها و اخطارهاى پیامبران دو دسته اند: مؤمن و یاکافر (یأیّها الناس إنّما أنا لکم نذیر مبین . فالذین ءامنوا ... و الذین سعوا فى ءایتنا)
۳ - قرآن، مجموعه اى از نشانه هاى خداوند (فى ءایتنا)
۴ - ساختار قرآن، ساختارى است بندبند که هر بند آن آیه نام دارد. (فى ءایتنا)
۵ - خلود در جهنم، کیفر مقابله کنندگان با آیات الهى(قرآن) (و الذین سعوا فى ءایتنا معجزین أولئک أصحب الجحیم)
۶ - جحیم، از نام هاى دوزخ (أولئک أصحب الجحیم) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که برخى نوشته اند: «جحیم» یکى از نام هاى آتش است.
۷ - دوزخ، داراى آتشى برافروخته و شعله ور (أولئک أصحب الجحیم)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: توطئه علیه آیات خدا ۱; کیفر مبارزه با آیات خدا ۵
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱
- انبیا: انذارهاى انبیا ۲
- جهنم: آتش جهنم ۷; جاودانان در جهنم ۵; نامهاى جهنم ۶; ویژگیهاى جهنم ۷
- جحیم :۶
- قرآن: آیه بندى قرآن ۴; توطئه علیه قرآن ۱; ساختار قرآن ۴; قرآن از آیات خدا ۳; کیفر مبارزه با قرآن ۵; ویژگیهاى قرآن ۴
- کافران :۲
- گروههاى اجتماعى :۲
- مؤمنان :۲
- محمد(ص): توطئه علیه محمد(ص) ۱
- مشرکان: تلاش مشرکان صدراسلام ۱; توطئه مشرکان صدراسلام ۱