البقرة ٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آنانند بر هدایتی از پروردگار خویش و آنانند رستگاران | |-|معزی=آنانند بر هدایتی از پروردگار خویش و آنانند رستگاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = البقرة ٤ | بعدی = البقرة ٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمُفْلِحُونَ»: رستگاران. نجاتیافتگان. | «الْمُفْلِحُونَ»: رستگاران. نجاتیافتگان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۲۵
ترجمه
البقرة ٤ | آیه ٥ | البقرة ٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُفْلِحُونَ»: رستگاران. نجاتیافتگان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ... (۰) وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا... (۰) الم (۰) ذٰلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ... (۱) إِنَ الَّذِينَ کَفَرُوا سَوَاءٌ... (۰) خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ ۵
- متقين داراى دو هدايتند همچناكه كفار و منافقين در دو ضلالت مى باشند
- هدايت اول متقين از سلامت فطرت و هدايت دوم از ناحيه قرآن و فرع بر هدايت اول است
- حقايقى كه شخص سليم الفطره به آنها ايمان مى آورد
- آياتى دال بر اينكه هدايت دومى از ناحيه خدا وقوع بر هدايت اولى است
- معنى ايمان
- اشاره به مراتب ايمان
- معنى غيب و ايمان به غيب
- وجه تغيير به ((ايقان )) در ((و بالاخرة هم يوقنون ))
- بحث روايتى (شامل دو روايت درباره غيب و انفاق در آيه كريمه )
- بحث فلسفى (پيرامون اعتماد به غير ادراكات حسى و پاسخ به دانشمندان حس گرا)
- چند اشكال بر دليل غربى ها بر عدم جواز اعتماد بر براهين عقلى
- با ترك عقليات دستيابى به ادراكى كلى و فكرى نظرى و بحثى عملى ممكن نيست
- بحث فلسفى ديگر (در اثبات وجود علم و رد بر سوفسطائيان و شاكان )
- سوفسطائيها و شكّاكها و ادلّه اى كه براى خود تراشيده اند
- پاسخ وجه اول آنان
- پاسخ وجه دوم آنان
- شبهه ماديون در وجود علم و رد بر آنها و اثبات تجرد و غير مادى بودن علم و ادراك
- وجوهى كه دلالت دارند بر اينكه علم ، بدان جهت كه علم است مادى نيست
نکات آیه
۱ - تنها اهل تقوا مردمى هدایت یافته اند. (هدًى للمتقین ... أولئک على هدًى من ربهم)
۲ - تنها تقوا پیشگان رستگارند. (هدًى للمتقین ... و أولئک هم المفلحون)
۳ - مؤمنان به غیب (خدا و ...) و معتقدان به رسالت و باورداران به آخرت، هدایت یافتگانند. (الذین یؤمنون .... أولئک على هدًى من ربهم) مشارالیه «أولئک» (اهل تقوا) ممکن است به صورت اجمالى ملاحظه شود. در این صورت کلمه «المتقین» مشارالیه خواهد بود. و ممکن است جنبه تفصیلى آن در نظر گرفته شود; در این لحاظ، صفات بیان شده براى «متقین» مشارالیه «أولئک» مى باشد.
۴ - برپادارندگان نماز و انفاق کنندگان، هدایت یافتگانند. (یقیمون الصلوة ... أولئک على هدًى من ربهم)
۵ - رستگارى انسان در گرو ایمان به اصول اعتقادى دین و پایبندى به ارکان عملى آن است. (الذین یؤمنون ... و أولئک هم المفلحون)
۶ - دستیابى اهل تقوا به هدایت، موهبتى است از جانب خدا به آنان (أولئک على هدًى من ربهم)
۷ - هدایت یافتگى اهل تقوا، پرتوى از ربوبیت خداوند است. (أولئک على هدًى من ربهم)
موضوعات مرتبط
- آخرت: مؤمنان به آخرت ۳
- انبیا: مومنان به انبیا ۳
- انفاقگران: هدایت انفاقگران ۴
- ایمان: آثار ایمان ۵; ایمان به دین ۵; متعلق ایمان ۵
- توفیقات: توفیق تقوا ۶
- خدا: عطایاى خدا ۶; مظاهر ربوبیت خدا ۷
- دین: عمل به دین ۵
- رستگاران: ۲
- رستگارى: عوامل رستگارى ۵
- عالم غیب: مؤمنان به عالم غیب ۳
- مؤمنان: مؤمنان به خدا ۳; هدایت مؤمنان ۳
- متقین: رستگارى متقین ۲; ویژگیهاى متقین ۱، ۲; هدایت متقین ۱، ۶، ۷
- مهتدین: ۱، ۳ صفات مهتدین ۴
- نماز: هدایت برپاکنندگان نماز ۴