آل عمران ٣٣: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::اصْطَفَى|اصْطَفَى‌]] [[کلمه غیر ربط::اصْطَفَى| ]] [[شامل این ریشه::صفو| ]][[ریشه غیر ربط::صفو| ]][[شامل این کلمه::آدَم|آدَمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::آدَم| ]] [[شامل این ریشه::آدم‌| ]][[ریشه غیر ربط::آدم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::نُوحا|نُوحاً]] [[کلمه غیر ربط::نُوحا| ]] [[شامل این ریشه::نوح‌| ]][[ریشه غیر ربط::نوح‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::آل|آلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::آل| ]] [[شامل این ریشه::اهل‌| ]][[ریشه غیر ربط::اهل‌| ]][[شامل این ریشه::اول‌| ]][[ریشه غیر ربط::اول‌| ]][[شامل این کلمه::إِبْرَاهِيم|إِبْرَاهِيمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِبْرَاهِيم| ]] [[شامل این ریشه::ابراهيم‌| ]][[ریشه غیر ربط::ابراهيم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::آل|آلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::آل| ]] [[شامل این ریشه::اهل‌| ]][[ریشه غیر ربط::اهل‌| ]][[شامل این ریشه::اول‌| ]][[ریشه غیر ربط::اول‌| ]][[شامل این کلمه::عِمْرَان|عِمْرَانَ‌]] [[کلمه غیر ربط::عِمْرَان| ]] [[شامل این ریشه::عمر| ]][[ریشه غیر ربط::عمر| ]][[شامل این ریشه::عمران‌| ]][[ریشه غیر ربط::عمران‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْعَالَمِين|الْعَالَمِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعَالَمِين| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::اصْطَفَى|اصْطَفَى‌]] [[کلمه غیر ربط::اصْطَفَى| ]] [[شامل این ریشه::صفو| ]][[ریشه غیر ربط::صفو| ]][[شامل این کلمه::آدَم|آدَمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::آدَم| ]] [[شامل این ریشه::آدم‌| ]][[ریشه غیر ربط::آدم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::نُوحا|نُوحاً]] [[کلمه غیر ربط::نُوحا| ]] [[شامل این ریشه::نوح‌| ]][[ریشه غیر ربط::نوح‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::آل|آلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::آل| ]] [[شامل این ریشه::اهل‌| ]][[ریشه غیر ربط::اهل‌| ]][[شامل این ریشه::اول‌| ]][[ریشه غیر ربط::اول‌| ]][[شامل این کلمه::إِبْرَاهِيم|إِبْرَاهِيمَ‌]] [[کلمه غیر ربط::إِبْرَاهِيم| ]] [[شامل این ریشه::ابراهيم‌| ]][[ریشه غیر ربط::ابراهيم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::آل|آلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::آل| ]] [[شامل این ریشه::اهل‌| ]][[ریشه غیر ربط::اهل‌| ]][[شامل این ریشه::اول‌| ]][[ریشه غیر ربط::اول‌| ]][[شامل این کلمه::عِمْرَان|عِمْرَانَ‌]] [[کلمه غیر ربط::عِمْرَان| ]] [[شامل این ریشه::عمر| ]][[ریشه غیر ربط::عمر| ]][[شامل این ریشه::عمران‌| ]][[ریشه غیر ربط::عمران‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْعَالَمِين|الْعَالَمِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعَالَمِين| ]] [[شامل این ریشه::علم‌| ]][[ریشه غیر ربط::علم‌| ]]'''}}




خط ۴۲: خط ۴۲:
== نکات آیه ==  
== نکات آیه ==  


۱ - آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران، برگزیدگان خدا بر همه جهانیان <span id='arabicinline'>'''(انَّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران على العالمین)'''</span>
۱ - آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران، برگزیدگان خدا بر همه جهانیان <span id='arabicinline'>'''(انَّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران على العالمین)'''</span>


۲ - آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران، داراى شایستگیهاى ویژه <span id='arabicinline'>'''(انَّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران على العالمین)'''</span>
۲ - آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران، داراى شایستگیهاى ویژه <span id='arabicinline'>'''(انَّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران على العالمین)'''</span>
قطعاً گزینش خداوند، بر اساس شایستگى بوده است; زیرا ترجیح بلا مرجح در مورد خداوند حکیم، محال است.  
قطعاً گزینش خداوند، بر اساس شایستگى بوده است; زیرا ترجیح بلا مرجح در مورد خداوند حکیم، محال است.  


خط ۶۲: خط ۶۲:


۸ - خداوند با اعطاى علم، ایمان، اسم اکبر، میراث علم و آثار علم نبوّت به انبیا، آنان را برگزیده است. <span id='arabicinline'>'''(انّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً)'''</span>
۸ - خداوند با اعطاى علم، ایمان، اسم اکبر، میراث علم و آثار علم نبوّت به انبیا، آنان را برگزیده است. <span id='arabicinline'>'''(انّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً)'''</span>
امام باقر (ع): ... یا محمّد ... فانّى لم اقطع العلم و الایمان و الاسم الاکبر و میراث العلم و آثار علم النّبوة ... من بیوتات الانبیاء الذین کانوا بینک و بین ابیک آدم و ذلک قول اللّه تبارک و تعالى: «انّ اللّه اصطفى ادم و ... ».(۲) آدم (ع): برگزیدگى آدم (ع) ۱، ۷ ; عصمت آدم (ع) ۷ ; مقام آدم (ع) ۲ ; هبوط آدم (ع) ۷ آل ابراهیم: برگزیدگى آل ابراهیم ۱ ; مقام آل ابراهیم ۲ آل عمران: برگزیدگى آل عمران ۱ ; مقام آل عمران ۲ احکام: فلسفه احکام ۳ ; ملاکهاى احکام ۴ اطاعت: ۴ اطاعت ۴ از انبیا ۳ ; اطاعت ۴ از محمّد (ص) ۶- انبیا: ایمان انبیا ۸ ; برگزیدگى انبیا ۵، ۸ ; ذکر انبیا ۶ ; علم انبیا ۸ ; مقام انبیا ۵، ۶ ; نبوت انبیا ۸ برگزیدگان: ۱ خدا: عطایاى خدا ۸ ذکر: آثار ذکر ۶ روایت: ۷، ۸ تکلیف: زمینه عمل به تکلیف ۶ عصیان: ۴ نوح: برگزیدگى نوح ۱ ; مقام نوح ۲ واجبات: ۳
امام باقر (ع): ... یا محمّد ... فانّى لم اقطع العلم و الایمان و الاسم الاکبر و میراث العلم و آثار علم النّبوة ... من بیوتات الانبیاء الذین کانوا بینک و بین ابیک آدم و ذلک قول اللّه تبارک و تعالى: «انّ اللّه اصطفى ادم و ... ».(۲)  


== موضوعات مرتبط ==  
== موضوعات مرتبط ==  
* '''آدم (ع):''' برگزیدگى آدم (ع) ۱، ۷ ; عصمت آدم (ع) ۷ ; مقام آدم (ع) ۲ ; هبوط آدم (ع) ۷
* '''آل ابراهیم:''' برگزیدگى آل ابراهیم ۱ ; مقام آل ابراهیم ۲
* '''آل عمران:''' برگزیدگى آل عمران ۱ ; مقام آل عمران ۲
* '''احکام:''' فلسفه احکام ۳ ; ملاکهاى احکام ۴
* '''اطاعت:''' ۴ اطاعت از انبیا ۳ ; اطاعت از محمّد (ص) ۶
* '''انبیا:''' ایمان انبیا ۸ ; برگزیدگى انبیا ۵، ۸ ; ذکر انبیا ۶ ; علم انبیا ۸ ; مقام انبیا ۵، ۶ ; نبوت انبیا ۸
*'''برگزیدگان:''' ۱
*'''خدا:''' عطایاى خدا ۸
*'''ذکر:''' آثار ذکر ۶
*'''تکلیف:''' زمینه عمل به تکلیف ۶
*'''عصیان:''' ۴
*'''نوح:''' برگزیدگى نوح ۱ ; مقام نوح ۲
*'''واجبات:''' ۳


*'''پ نوشت ها: '''  ۱. عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۱، ص ۱۹۳، ح ۱، ب ۱۴ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۲۸، ح ۹۸.  ۲. کافى، ج ۸، ص ۱۱۷، ح ۹۲ ; تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۶۸، ح ۳۱.  
 
*'''پ نوشت ها: '''   
# عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۱، ص ۱۹۳، ح ۱، ب ۱۴ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۲۸، ح ۹۸.   
# کافى، ج ۸، ص ۱۱۷، ح ۹۲ ; تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۶۸، ح ۳۱.  


==منابع==
==منابع==
<div style="font-size:smaller"><references/></div>
<div style="font-size:smaller"><references/></div>
 
[[رده:برگزیدگى آدم]] [[رده:عصمت آدم]] [[رده:مقام آدم]] [[رده:هبوط آدم]] [[رده:برگزیدگى آل ابراهیم]] [[رده:مقام آل ابراهیم]] [[رده:برگزیدگى آل عمران]] [[رده:مقام آل عمران]] [[رده:فلسفه احکام]] [[رده:ملاکهاى احکام]] [[رده:اطاعت از انبیا]] [[رده:اطاعت از محمّد]] [[رده:ایمان انبیا]] [[رده:برگزیدگى انبیا]] [[رده:ذکر انبیا]] [[رده:علم انبیا]] [[رده:مقام انبیا]] [[رده:نبوت انبیا]] [[رده:برگزیدگان]] [[رده:عطایاى خدا]] [[رده:آثار ذکر]] [[رده:زمینه عمل به تکلیف]] [[رده:عصیان]] [[رده:برگزیدگى نوح]] [[رده:مقام نوح]] [[رده:واجبات]] [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره آل عمران ]]
[[رده:. عیون اخبارالرضا ج ص ح ب]][[رده:نورالثقلین ج ص ح . . کافى ج ص ح]][[رده:تفسیر عیاشى ج ص ح .]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره آل عمران ]]

نسخهٔ ‏۱۹ فروردین ۱۳۹۳، ساعت ۱۱:۰۴


ترجمه

خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد.

همانا خدا آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر مردم جهان برگزيد
به يقين، خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر مردم جهان برترى داده است.
به حقیقت خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید.
بی تردید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را [به خاطر شایستگی های ویژه ای که در آنان بود] بر جهانیان برگزید.
خدا آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برترى داد:
خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید
همانا خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برگزيد
خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم (از قبیل: اسماعیل و اسحاق و یعقوب) و خاندان عِمران (از قبیل: موسی و هارون و عیسی و مادرش مریم) را از میان جهانیان برگزید.
بی‌گمان، خدا، آدم و نوح و خاندان ویژه‌ی ابراهیم و خاندان ویژه‌ی عمران را بر جهانیان برگزیده است‌؛
همانا برگزید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان‌


آل عمران ٣٢ آیه ٣٣ آل عمران ٣٤
سوره : سوره آل عمران
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إصْطَفی»: برگزید و برتری بخشید. از ماده (صفو).


تفسیر

نکات آیه

۱ - آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران، برگزیدگان خدا بر همه جهانیان (انَّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران على العالمین)

۲ - آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران، داراى شایستگیهاى ویژه (انَّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران على العالمین) قطعاً گزینش خداوند، بر اساس شایستگى بوده است; زیرا ترجیح بلا مرجح در مورد خداوند حکیم، محال است.

۳ - شایستگیهاى ویژه انبیا، علّت وجوب اطاعت از آنان (قل اطیعوا اللّه و الرسول ... انّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران) زیرا پس از امر به اطاعت از رسول، برگزیدگى پیامبران مطرح شده است.

۴ - خداوند، امر به پیروى از افراد غیر شایسته نمى کند. (اطیعوا اللّه و الرسول ... انّ اللّه اصطفى) خداوند، پس از اعلام وجوب اطاعت از پیامبر (ص)، مى فرماید که این وجوب اطاعت، بى ملاک نیست; بلکه اطاعت از پیامبران بر اساس شایستگیشان واجب شده است.

۵ - انبیا، انسانهایى ممتاز و برتر از همگان حتى فرشتگان و ... . (انّ اللّه اصطفى ... على العالمین)

۶ - یادآورى امتیاز و برترى انبیاى گذشته، عامل تسهیل پذیرش اطاعت از پیامبر(ص)* (اطیعوا اللّه و الرسول ... انّ اللّه اصطفى) پس از امر به اطاعت از پیامبر (ص)، امتیاز انبیاى گذشته را یادآور مى شود تا بفهماند که امّتهاى گذشته نیز مأمور به اطاعت بودند; باشد که از این طریق، اطاعت از پیامبر(ص)، آسان گردد.

۷ - عصمت آدم (ع) پس از هبوط به زمین و برگزیده شدن به نبوّت (انّ اللّه اصطفى ادم) امام رضا(ع): ... و کانت المعصیة من ادم (ع) فى الجنّة لا فى الارض ... فلمّا اهبط الى الأرض و جعل حجة و خلیفة عصم بقوله عزّ و جلّ: «انّ اللّه اصطفى ادم ... ».(۱)

۸ - خداوند با اعطاى علم، ایمان، اسم اکبر، میراث علم و آثار علم نبوّت به انبیا، آنان را برگزیده است. (انّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً) امام باقر (ع): ... یا محمّد ... فانّى لم اقطع العلم و الایمان و الاسم الاکبر و میراث العلم و آثار علم النّبوة ... من بیوتات الانبیاء الذین کانوا بینک و بین ابیک آدم و ذلک قول اللّه تبارک و تعالى: «انّ اللّه اصطفى ادم و ... ».(۲)

موضوعات مرتبط

  • آدم (ع): برگزیدگى آدم (ع) ۱، ۷ ; عصمت آدم (ع) ۷ ; مقام آدم (ع) ۲ ; هبوط آدم (ع) ۷
  • آل ابراهیم: برگزیدگى آل ابراهیم ۱ ; مقام آل ابراهیم ۲
  • آل عمران: برگزیدگى آل عمران ۱ ; مقام آل عمران ۲
  • احکام: فلسفه احکام ۳ ; ملاکهاى احکام ۴
  • اطاعت: ۴ اطاعت از انبیا ۳ ; اطاعت از محمّد (ص) ۶
  • انبیا: ایمان انبیا ۸ ; برگزیدگى انبیا ۵، ۸ ; ذکر انبیا ۶ ; علم انبیا ۸ ; مقام انبیا ۵، ۶ ; نبوت انبیا ۸
  • برگزیدگان: ۱
  • خدا: عطایاى خدا ۸
  • ذکر: آثار ذکر ۶
  • تکلیف: زمینه عمل به تکلیف ۶
  • عصیان: ۴
  • نوح: برگزیدگى نوح ۱ ; مقام نوح ۲
  • واجبات: ۳


  • پ نوشت ها:
  1. عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۱، ص ۱۹۳، ح ۱، ب ۱۴ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۲۸، ح ۹۸.
  2. کافى، ج ۸، ص ۱۱۷، ح ۹۲ ; تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۶۸، ح ۳۱.

منابع