۱۸٬۱۵۸
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۷۰: | خط ۱۷۰: | ||
اولاً، آيه شريفه آن حكم عمومى را كه در آيه قبلی اش، در جملۀ «فَاقتُلُوا المُشرِكِينَ حَيثُ وَجَدتُمُوهُم» بود، تخصيص مى زند. | اولاً، آيه شريفه آن حكم عمومى را كه در آيه قبلی اش، در جملۀ «فَاقتُلُوا المُشرِكِينَ حَيثُ وَجَدتُمُوهُم» بود، تخصيص مى زند. | ||
و ثانياً، كلمه «حتّى»، در جملۀ «حَتَّى يَسمَعَ كَلَامَ الله»، حكم تخصيص را كه مسأله پناه دادن به پناه خواهان است، به سررسيد معينى مقید مى كند و مى فهماند كه حكم امان دادن، براى شنيدن كلام خدا و بررسى مواد رسالت است، و قهرا مدت امان | و ثانياً، كلمه «حتّى»، در جملۀ «حَتَّى يَسمَعَ كَلَامَ الله»، حكم تخصيص را كه مسأله پناه دادن به پناه خواهان است، به سررسيد معينى مقید مى كند و مى فهماند كه حكم امان دادن، براى شنيدن كلام خدا و بررسى مواد رسالت است، و قهرا مدت امان گرفتن، مقيد به مقدار بررسى مزبور است و رسول خدا «صلى الله عليه و آله» تا آن مقدار از زمان مى تواند به امان خود وفادارى كند، كه مشركان براى شنيدن كلام خدا و بررسى ادله نبوت او، به آن مقدار مهلت محتاج باشند. | ||
و اما بعد از آن كه كلام خدا را شنيدند، و تا آن جا كه ضلالت از هدايت برايشان متمايز شود، بررسى نمودند، ديگر معنا ندارد آن مهلت امتداد پيدا كند، بلكه قهرا و خود به خود، مسأله امان باطل گشته و شخص امان يافته، تنها اين مقدار فرصت دارد كه به جايگاه و مأمن خود كه از آن جا به نزد پيغمبر آمده بود، برگردد، و مسلمين در اين فرصت متعرض او نشوند، تا بتواند از مرگ و زندگى، يكى را به اراده خود اختيار كند. | و اما بعد از آن كه كلام خدا را شنيدند، و تا آن جا كه ضلالت از هدايت برايشان متمايز شود، بررسى نمودند، ديگر معنا ندارد آن مهلت امتداد پيدا كند، بلكه قهرا و خود به خود، مسأله امان باطل گشته و شخص امان يافته، تنها اين مقدار فرصت دارد كه به جايگاه و مأمن خود كه از آن جا به نزد پيغمبر آمده بود، برگردد، و مسلمين در اين فرصت متعرض او نشوند، تا بتواند از مرگ و زندگى، يكى را به اراده خود اختيار كند. |
ویرایش