۱۸٬۱۵۸
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۶۶: | خط ۱۶۶: | ||
==هشت مطلب كه از بيانات گذشته معلوم مى گردد == | ==هشت مطلب كه از بيانات گذشته معلوم مى گردد == | ||
پس از آنچه | پس از آنچه گذشت، معلوم شد: | ||
اولاً، آيه شريفه آن حكم عمومى را كه در آيه قبلی اش، در جملۀ «فَاقتُلُوا المُشرِكِينَ حَيثُ وَجَدتُمُوهُم» بود، تخصيص مى زند. | |||
و | و ثانياً، كلمه «حتّى»، در جملۀ «حَتَّى يَسمَعَ كَلَامَ الله»، حكم تخصيص را كه مسأله پناه دادن به پناه خواهان است، به سررسيد معينى مقید مى كند و مى فهماند كه حكم امان دادن، براى شنيدن كلام خدا و بررسى مواد رسالت است، و قهرا مدت امان گرفت،ن مقيد به مقدار بررسى مزبور است و رسول خدا «صلى الله عليه و آله» تا آن مقدار از زمان مى تواند به امان خود وفادارى كند، كه مشركان براى شنيدن كلام خدا و بررسى ادله نبوت او، به آن مقدار مهلت محتاج باشند. | ||
و اما بعد از | و اما بعد از آن كه كلام خدا را شنيدند، و تا آن جا كه ضلالت از هدايت برايشان متمايز شود، بررسى نمودند، ديگر معنا ندارد آن مهلت امتداد پيدا كند، بلكه قهرا و خود به خود، مسأله امان باطل گشته و شخص امان يافته، تنها اين مقدار فرصت دارد كه به جايگاه و مأمن خود كه از آن جا به نزد پيغمبر آمده بود، برگردد، و مسلمين در اين فرصت متعرض او نشوند، تا بتواند از مرگ و زندگى، يكى را به اراده خود اختيار كند. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۹ صفحه ۲۰۷ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۹ صفحه ۲۰۷ </center> | ||
و | و ثالثاً، به دست آمد كه مقصود از «كلام خدا»، مطلق آيات قرآنى است. البته آن آياتى كه مربوط به اصول معارف الهى و معالم دينى و يا ردّ شبهاتى است كه ممكن است به دل ها راه پيدا كند. اين چند نكته، مطالبى است كه آيه شريفه، به كمك قرينه مقام و سياقى كه دارد، آن ها را افاده مى كند. | ||
و از همين | و از همين جا، معلوم مى شود اين كه بعضى از مفسران گفته اند: مقصود از «كلام خدا»، آيات مربوط به توحيد است و يا گفته اند: مقصود از آن، سوره «برائت» و يا خصوص آيات اول آن است، كه در موسم حج به گوششان خورده، صحيح نيست. چون دليلى بر اين اختصاص نداريم. | ||
و | و رابعاً، اين كه منظور از شنيدن «كلام خدا»، واقف شدن بر اصول دين و معالم آن است، نه صرف شنيدن. گو اين كه صرف شنيدن هم در جایى كه شنونده عرب باشد، بى دخالت نيست، وليكن قرآن كريم، تنها مال عرب نيست و در آن جا كه شنونده اش غير عرب باشد، قطعا و به طورى كه از سياق استفاده مى شود، مقصود از شنيدن، همان به دست آوردن اصول دين و معالم آن خواهد بود. | ||
<span id='link109'><span> | <span id='link109'><span> | ||
ویرایش