گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۳۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱ تیر ۱۴۰۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:




نه اين كه مراد، انكشاف حقيقت و ظهور وحدانيت خدا بوده باشد، هرچند كه بنا به فرموده خداى تعالى در جملۀ «وَ يَعلَمُونَ أنَّ اللهَ هُوَ الحَقُّ المُبِينُ»، مسأله انكشاف از صفات روز قيامت است، وليكن انكشاف حقيقت، مطلبى است، و تسليم و ايمان به ثبوت آن، مطلبى ديگر. همچنان كه در جملۀ «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ استَيقَنَتهَا أنفُسَهُم»، فرق ميان آن دو كاملا به چشم مى خورد.
نه اين كه مراد، انكشاف حقيقت و ظهور وحدانيت خدا بوده باشد، هرچند كه بنا به فرموده خداى تعالى در جملۀ «وَ يَعلَمُونَ أنَّ اللهَ هُوَ الحَقُّ المُبِينُ»، مسأله انكشاف از صفات روز قيامت است، وليكن انكشاف حقيقت، مطلبى است، و تسليم و ايمان به ثبوت آن، مطلبى ديگر. همچنان كه در جملۀ «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ استَيقَنَتهَا أنفُسُهُم»، فرق ميان آن دو كاملا به چشم مى خورد.


و صرف علم به اين كه «خدا، حقّ مبين» است، كافى در سعادت انسان نيست، بلكه در تماميتش محتاج به تسليم و ايمان است، و اين كه اثر علمى آن علم را بار كند. البته يك ايمان و تسليم هست كه از طوع و اختيار است و يكى است كه از كره و اضطرار. و اما آن تسليمى قيمت دارد و در سعادت آدمى مؤثر و نافع است كه از طوع و اختيار باشد، و موطن اختيار هم دنيا است، كه دار عمل است، نه آخرت، كه دار جزا است.
و صرف علم به اين كه «خدا، حقّ مبين» است، كافى در سعادت انسان نيست، بلكه در تماميتش محتاج به تسليم و ايمان است، و اين كه اثر علمى آن علم را بار كند. البته يك ايمان و تسليم هست كه از طوع و اختيار است و يكى است كه از كره و اضطرار. و اما آن تسليمى قيمت دارد و در سعادت آدمى مؤثر و نافع است كه از طوع و اختيار باشد، و موطن اختيار هم دنيا است، كه دار عمل است، نه آخرت، كه دار جزا است.
۱۴٬۴۴۷

ویرایش