الزمر ٦٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
 
خط ۴۰: خط ۴۰:
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link281 | معناى اين كه درباره مشركان فرمود: «قدر خدا را، آن گونه که باید، نشناختند»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link281 | معناى اين كه درباره مشركان فرمود: «قدر خدا را، آن گونه که باید، نشناختند»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link283 | توضيحى درباره نفخۀ صور اول و دوم ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link283 | توضيحى درباره نفخۀ صور اول و دوم ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link286 | مراد از نورانی شدن زمين به نور پروردگارش در قيامت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link286 | مراد از نورانی شدن زمين به نور پروردگارش، در قيامت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link289 | جهنم و بهشت، منزلگاه ابدی کافران و متقیان، در روز قیامت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link289 | جهنم و بهشت، منزلگاه ابدی کافران و متقیان، در روز قیامت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link290 | سخن بهشتيان، بعد از ورود به بهشت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۳۵#link290 | سخن بهشتيان، بعد از ورود به بهشت]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۹

کپی متن آیه
اللَّهُ‌ خَالِقُ‌ کُلِ‌ شَيْ‌ءٍ وَ هُوَ عَلَى‌ کُلِ‌ شَيْ‌ءٍ وَکِيلٌ‌

ترجمه

خداوند آفریدگار همه چیز است و حافظ و ناظر بر همه اشیا است.

ترتیل:
ترجمه:
الزمر ٦١ آیه ٦٢ الزمر ٦٣
سوره : سوره الزمر
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وَکِیلٌ»: عهده‌دار و نگاهدار. ناظر و مراقب (نگا: آل‌عمران / انعام / و و .


تفسیر


نکات آیه

۱ - خداوند، آفریننده هر چیزى است. (اللّه خلق کلّ شىء)

۲ - همه پدیده هاى جهان هستى، جلوه هاى خالقیت و توحید ربوبى خداوند است. (اللّه خلق کلّ شىء) آیه شریفه به قرینه آیه ۶۴ - که به منزله نتیجه این آیه بوده و در آن شرک محکوم گردیده است - درصدد بیان نشانه هاى خالقیت خدا و اثبات توحید ربوبى او است.

۳ - همه پدیده هاى جهان، تحت تدبیر و نظارت خداوند است. (و هو على کلّ شىء وکیل) «وکیل» در آیه شریفه، به معناى حافظ و کسى است که به تدبیر امور مى پردازد.

۴ - قدرت خداوند، گسترده و بى پایان است. (اللّه خلق کلّ شىء و هو على کلّ شىء وکیل)

۵ - نیاز تمامى پدیده هاى جهان، در بقا و تدبیر امورشان به خالق هستى (خداوند) (اللّه خلق کلّ شىء و هو على کلّ شىء وکیل) یادآورى حفاظت و تدبیر امور جهان از سوى خداوند - پس از ذکر خالقیت او - مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.

موضوعات مرتبط

  • توحید: توحید در خالقیت ۱; دلایل توحید ربوبى ۲
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱، ۲
  • خدا: اختصاصات خدا ۳، ۴; تدبیر خدا ۳، ۵; جاودانگى قدرت خدا ۴; خالقیت خدا ۱; ربوبیت خدا ۲; نشانه هاى خالقیت خدا ۲; نظارت خدا ۳; وسعت قدرت خدا ۴
  • موجودات: خالق موجودات ۱; عجز موجودات ۵; نیازمندى موجودات ۵
  • نیازها: نیاز به خدا ۵

منابع