روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۲۸: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۲۸ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۲۸ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۵
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام-بَابُ الْحُكْمِ بِالْيَمِينِ عَلَى الْمُدَّعِي عَلَى الْمَيِّتِ حَقّاً بَعْدَ إِقَامَةِ الْبَيِّنَة
روي عن ياسين الضرير عن عبد الرحمن بن ابي عبد الله قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۲۷ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۲۹ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۸۰
ياسين ضرير از عبد الرّحمن بن أبى عبد اللَّه روايت كرده گويد: به امام موسى بن جعفر عليه السّلام گفتم: براى من توضيح دهيد كه اگر مردى ادّعاى مالى عليه ديگرى داشت ولى دليل و شاهد نداشت چه كند؟ فرمود: يمين مدّعى بر مدّعى عليه لازم و ثابت است و بايد قسم دهد، پس اگر مدّعى عليه حاضر شد و قسم ياد كرد هيچ حقّى آن شخص (مدّعى) بر او ندارد و ديگر مدّعى حقّ مطالبهاش ساقط مىشود، و اگر قسم را ردّ كرد و گفت: خود مدّعى قسم ياد كند و مدّعى حاضر به قسم نشد باز حقّى بر مدّعى عليه ندارد، و اگر مدّعى عليه از دنيا رفته باشد و اقامه بيّنه عليه او شده باشد پس بر مدّعى است كه قسم ياد كند «باللَّه الّذي لا إله إلا هو» فلان كس از دنيا رفت و فلان مقدار به من بدهكار بود، اگر حاضر شد به چنين قسمى، حقّ او ثابت شده است و إلّا حقّى بر ميّت نخواهد داشت، زيرا امكان دارد بر ما معلوم نشده باشد و متوفّى بر عليه مدّعى بيّنهاى داشته و ايفا كرده و سپس از دنيا رفته است و يا بدون بيّنه بوده و از دنيا رفته است، و از اين جهت گوئيم كه مدّعى بايد قسم ياد كند كه حقّش بر عهده او باقى است، و اگر مدّعى حاضر به سوگند عليه ميّت نشد پس ادّعايش فايدهاى ندارد و حقّى بر او ندارد، زيرا مدّعى عليه زنده نيست و اگر زنده مىبود يا وادار به سوگند مىشد يا حقّ را مىپذيرفت يا يمين را ردّ مىكرد به مدّعى، و او را قسم مىداد و چون امكان هيچ يك از اين سه نيست، از اين رو حقّ مدّعى ثابت نمىشود.