روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۹۳: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۹۳ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۹۳ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۳
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، أَبْوَابُ الزَّكَاة-بَابُ الْحَقِّ الْمَعْلُومِ وَ الْمَاعُون
روي سماعه عن ابي عبد الله ع قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۹۲ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۹۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۵۰
سماعه از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: حق معلوم از زكات نيست. بلكه آن، چيزى است كه اگر بخواهى هر جمعه و اگر بخواهى هر ماه از مال خودت خارج ميسازى، و فضيلت هر صاحب فضيلتى متعلّق به خود او است، و قول خداى عزّ و جلّ: «و ان تحفوها و تؤتوها الفقراء فهو خير لكم»- يعنى: و اگر آن را پنهان كنيد، و به فقراء دهيد، پس براى شما بهتر است- اين در باره زكات نيست، و همچنين «ماعون» يعنى عمل معروف از زكات نيست، بلكه عمل پسنديدهاى است كه انجام ميدهى، و مالى كه به قرض ميدهى، و اثاث البيتى كه به عاريت ميسپارى، و آنچه در راه صله ارحامت صرف مىكنى از زكات نيست. و اينكه خداى عزّ و جلّ فرموده است: «و الّذين في اموالهم حقّ معلوم» پس حقّ معلوم غير از زكات است، و آن چيزى است كه شخص آن را بر خود فرض ميكند كه آن در مال و جانش مقرّر و مفروض شده است، و بر او واجب است كه آن را به قدر طاقتش و گنجايشش بر خود فرض كند.