روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۷۱۵: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۷۱۵ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۷۱۵ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۲
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، كِتَابُ الْحَج
:
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۷۱۴ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۷۱۶ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۳ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۸۲
و پس از آنكه پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله از سعى فراغت يافت حكم متعه حجّ در كنار مروه بر او نازل شد، پس- در حالى كه به پشت سر اشاره ميكرد- فرمود: اى مردمان اين جبرئيل است كه مرا امر مىكند تا هر كس را كه با خود هدى (قربانى شتر يا گاو يا گوسفند) نرانده است امر كنم كه محل شود (از احرام تقصير كرده بيرونايد) و من خود نيز اگر هدى نرانده بودم، هر آينه چنان مىكردم كه شما را همى فرمايم، ولى من هدى راندهام، و راننده هدى را نمىرسد كه محل شود تا آنگاه كه قربانى بمحل خود (جاى ذبح كردن) برسد. توضيح: «از ظاهر كلام چنين استفاده مىشود كه قبلا كه بقصد حجّ با احرام وارد مكّه مىشدهاند طواف و سعى بجاى آورده، ولى محلّ نمىشدهاند تا پس از انجام مناسك حجّ و اين واقعه پيش از كوچ بعرفات رخ داده است». پس سراقة بن مالك بن جعشم كنانى در برابر آن حضرت بپا خاست و گفت: يا رسول اللَّه تو دين ما را بما آموختى پس گوئى كه ما امروز آفريدهشدهايم، آيا رأى شما اينست كه اين موضوع كه ما را به آن فرمان دادى مخصوص امسال ما است، يا براى هميشه است؟ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: نه، بلكه براى أبد و هميشه است، و آنگاه مردى برخاست و گفت: يا رسول اللَّه ما روانه (عرفات) شويم و آب غسل از سر و روى ما بريزد؟ (باتّفاق فريقين اين مرد خليفه ثانى بود) پس پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: تو هرگز به اين حكم ايمان نخواهى آورد و علىّ عليه السّلام در اين هنگام در يمن بود، و چون بازگشت فاطمه سلام اللَّه عليها را بحالى يافت كه محل شده و از احرام خارج گشته بود. پس با شگفتى و بمنظور كسب اطّلاع از فرمان پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله و در حال پرخاش بفاطمه عليهما السّلام نزد آن حضرت شد. و پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله او را گفت: من مردم را به اين كار فرمان دادهام، و تو اكنون باز گوى تا بچه نيّت محرمشدهاى؟ علىّ عليه السّلام در پاسخ گفت: به نيّت احرامى همچون احرام پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله، در اين هنگام پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: در حال احرام خود همچو من بپاى، كه تو در هدى من شريكى، و پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله صد شتر براى قربانى با خود روان ساخته بود. پس سى و چهار شتر را بعلى عليه السّلام اختصاص داد، و شصت و شش تاى از آنها را مخصوص خويش ساخت. و همگى آنها را بدست خود نحر كرد. و از هر شترى قطعهاى را بگرفت، و در ديگى بپخت، و هر دو از گوشت آن خوردند، و از آب گوشت آن جرعهاى نوشيدند. پس پيمبر صلّى اللَّه عليه و آله و على عليه السّلام پوستها و جل و جهازها و قلادههاى آن اشتران را بقصّابان ندادند، بلكه آنها را بصدقه دادند.