روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۵۵۵: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۱۵۵۵ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۵۵۵ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۰
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عده من اصحابنا عن احمد بن محمد عن علي بن الحكم عن عبد الله بن جندب عن سفيان بن السمط قال قال ابو عبد الله ع :
الکافی جلد ۲ ش ۱۵۵۴ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۱۵۵۶ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۵۵۵
از امام صادق (ع)، فرمود: به راستى چون خدا خير بندهاى را خواهد و آن بنده گناهى كند، خدا دنبالش او را كيفرى دهد و به ياد او آورد و استغفار كند و چون بد بندهاى را خواهد و آن بنده گناهى كند، دنبالش به او نعمتى دهد تا استغفار را از ياد او ببرد و به آن گناه ادامه دهد و اين است معنى قول خدا عز و جل (۱۸۲ سوره اعراف): «محققاً آنها را نعمت گير كنيم از راهى كه ندانند» يعنى به وسيله نعمت دادن وقتى كه مرتكب گناه شوند.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۱۸۸
حضرت صادق عليه السلام فرمود: همانا چون خداوند خوبى بندهاى را خواهد و آن بنده گناهى مرتكب شود خدا دنبالش او را كيفرى دهد و استغفار را بياد او اندازد، و چون براى بندهاى بدى خواهد و او گناهى كند خدا دنبالش نعمتى باو دهد تا استغفار را از ياد او ببرد و بآن حال ادامه دهد، و اين است گفتار خداى عز و جل «بتدريج و آهستگى آنها را غافلگير كنيم از راهيكه ندانند» (سوره اعراف آيه ۱۸۲) يعنى بسبب (دادن) نعمت هنگام (ارتكاب) گناهان.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۴, ۲۶۱
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از احمد بن محمد، از على بن حكم، از عبد اللَّه بن جندب، از سفيان بن سمط كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: «به درستى كه خداى عز و جل چون نسبت به بندهاى خير و خوبى را اراده كند، پس آن بنده مرتكب گناهى شود، عقوبتى را در پى آن گناه درآورد، و استغفار را به يادش آورد، و چون بدى را به بندهاى اراده فرمايد، و آن بنده گناهى را مرتكب شود، نعمتى را در پى آن درآورد، تا آنكه استغفار را از خاطرش ببرد، و به آن نعمت تمادى كند (و از راه بيرون رود و طول دهد). و اين است معنى قول خداى عز و جل: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» «۱»؛ يعنى: زود باشد كه بگيريم ايشان را درجه درجه و اندك اندك (به مهلت دادن در معصيت و امنيّت صحّت و ازدياد نعمت)، از آنجا كه ندانند» (كه اين استدراج است). و حضرت فرمود كه: «يعنى علم نداشته باشند به نعمتها در نزد معصيتها». ( ۱). اعراف، ۱۸۲.