ریشه زهر: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
[طه:131]. در مجمع گويد: زهرة الحيوة الدنيا زيباوى آن است و زهرة (به فتح هاء) نيز جايز است و زهرة غنچهاى است كه با صفا نمايد و از آن جهت به هر چيز نورانى زاهر گويد و معنى حديث در وصف حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله وسلم «كانَ اَزْهَرَ اللَّوْن» از آن است يعنى رنگش نورانى بود جوهرى نيز آن را طراوت و زيبائى دنيا گفته. طبرسى فرموده: در آيه مىشود «زهره» حال باشد از «به» و از «ما متعنّابه» يعنى چشم ندوز به اقسام متاعيكه به آنها دادهايم حال آنكه آن رونق دنياست. بيضاوى چند وجه نقل كرده از جمله گويد: زهره منصوب است به فعل محذوف كه «متعنّابه» به آن دلالت دارد. اين معنى در صورتى است كه مراد از ازدواج انواع نعمتها باشد چنانكه طبرسى فرموده و اگر غرض اقسام كفّار باشد چنانكه زمخشرى گفته و الميزان نقل كرده و ضمير «منهم» تأييد مىكند آن وقت معنى عوض مىشود ولى انواع نعمتها بودن بهتر است | [طه:131]. در مجمع گويد: زهرة الحيوة الدنيا زيباوى آن است و زهرة (به فتح هاء) نيز جايز است و زهرة غنچهاى است كه با صفا نمايد و از آن جهت به هر چيز نورانى زاهر گويد و معنى حديث در وصف حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله وسلم «كانَ اَزْهَرَ اللَّوْن» از آن است يعنى رنگش نورانى بود جوهرى نيز آن را طراوت و زيبائى دنيا گفته. طبرسى فرموده: در آيه مىشود «زهره» حال باشد از «به» و از «ما متعنّابه» يعنى چشم ندوز به اقسام متاعيكه به آنها دادهايم حال آنكه آن رونق دنياست. بيضاوى چند وجه نقل كرده از جمله گويد: زهره منصوب است به فعل محذوف كه «متعنّابه» به آن دلالت دارد. اين معنى در صورتى است كه مراد از ازدواج انواع نعمتها باشد چنانكه طبرسى فرموده و اگر غرض اقسام كفّار باشد چنانكه زمخشرى گفته و الميزان نقل كرده و ضمير «منهم» تأييد مىكند آن وقت معنى عوض مىشود ولى انواع نعمتها بودن بهتر است | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
هم:100, حيى:65, ه:65, من:58, دنو:58, فتن:52, زوج:52, ل:45, ب:38, متع:31, فى:31, ما:24, رزق:17, الى:17, ربب:10, ک:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۲
تکرار در قرآن: ۱(بار)
قاموس قرآن
[طه:131]. در مجمع گويد: زهرة الحيوة الدنيا زيباوى آن است و زهرة (به فتح هاء) نيز جايز است و زهرة غنچهاى است كه با صفا نمايد و از آن جهت به هر چيز نورانى زاهر گويد و معنى حديث در وصف حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله وسلم «كانَ اَزْهَرَ اللَّوْن» از آن است يعنى رنگش نورانى بود جوهرى نيز آن را طراوت و زيبائى دنيا گفته. طبرسى فرموده: در آيه مىشود «زهره» حال باشد از «به» و از «ما متعنّابه» يعنى چشم ندوز به اقسام متاعيكه به آنها دادهايم حال آنكه آن رونق دنياست. بيضاوى چند وجه نقل كرده از جمله گويد: زهره منصوب است به فعل محذوف كه «متعنّابه» به آن دلالت دارد. اين معنى در صورتى است كه مراد از ازدواج انواع نعمتها باشد چنانكه طبرسى فرموده و اگر غرض اقسام كفّار باشد چنانكه زمخشرى گفته و الميزان نقل كرده و ضمير «منهم» تأييد مىكند آن وقت معنى عوض مىشود ولى انواع نعمتها بودن بهتر است
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
زَهْرَةَ | ۱ |