الْأَهِلّة: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added word proximity by QBot) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْأَهِلّة | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْأَهِلّة | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۱۱: | خط ۱۲: | ||
*[[ال]] | *[[ال]] | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, عَن:65, قُل:65, يَسْأَلُونَک:58, هِي:58, تَعْلَمُون:58, أَنْتُم:52, مَوَاقِيت:52, لِلنّاس:45, بِالْإِثْم:38, الْحَج:31, النّاس:31, أَمْوَال:24, لَيْس:17, الْبِرّ:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْأَهِلّة]] | {{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْأَهِلّة]] | ||
|?نازل شده در سال | |?نازل شده در سال |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۷
«أَهِلَّه» جمع «هلال» به معناى ماه در شب اول و دوم است و بعضى گفته اند: در سه شب نخستین «هِلال» نام دارد و بعداً به آن «قَمَر» مى گویند، و بعضى بیش از آن را هلال نامیده اند.
ریشه کلمه
- هلل (۵ بار)
قاموس قرآن
[بقره:189]. اَهِلَّه جمع هلال است. مراد از سوال تغيير اشكال ماه و رسيدن به هلال ثانوى است. از مجمع نقل شد: ماه را از آن هلال گويند كه مردم به هنگام ديدن آن صدا را بلند مىكنند. راغب گفته: ماه را در شب اول ودوم هلال گويند سپس آن قمر است بى آنكه هلال گفته شود در مجمع فرموده: به قولى آن را در شب اول و دوم هلال گويند و بعد هلال گفته نمىشود تا درماه آينده به حال اول برگردد. به قولى فقط در سه شب اول هلال است بعد از آن قمر، و به قولى تا وقتى هلال است كه بر ظلمت شب غلبه كند و آن در شب هفتم باشد در قاموس نيز اقوال مختلف نقل كرده است... بهر حال: لفظ «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْاَهِلَّةِ» نشان مىدهد كه سوال از هلالها بوده يعنى: اين هلال بودن ماه و باز بعد از چندى بصورت هلال آمدن و همچنين، چه فائدهاى دارد؟ در جواب فرموده: آنهازمانها و وقتهااند براى مردم و اوقاتند براى حج يعنى هلالها نشاندهنده اوقاتند. در اينصورت جواب با سوال مطابق است كه آنها از فائده تغييرات قمر پرسيده بودند و جواب شنيدهاند. به قول بعضى سوال از حقيقت هلالها است كه روى چه علتى ماه چنين مىشود و چون قدرت دانستن آن را كه از مسائل هيئت است نداشتند لذا از منافع آن جواب داده شده. ولى اين سخن قابل قبول نيست.