بِقُوّة: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added word proximity by QBot) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِقُوّة | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِقُوّة | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۱۱: | خط ۱۲: | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, مَا:52, آتَيْنَاکُم:37, خُذُوا:31, فِيه:28, اذْکُرُوا:26, الطّور:21, شَيْء:20, فَوْقَکُم:19, لَعَلّکُم:19, أَجْعَل:18, الْکِتَاب:18, فَخُذْهَا:18, فَأَعِينُونِي:18, أْمُر:17, بَيْنَکُم:17, خَيْر:17, خُذ:17, آتَيْنَاه:17, رَفَعْنَا:17, اسْمَعُوا:17, تَتّقُون:17, قَوْمَک:16, رَبّي:16, يَحْيَى:16, لِکُل:16, الْحُکْم:16, قَالُوا:16, بِهِم:15, يَأْخُذُوا:15, صَبِيّا:15, عَشِيّا:15, يَا:15, سَمِعْنَا:15, تَفْصِيلا:15, بَيْنَهُم:15, مَکّنّي:14, حَنَانا:14, بِأَحْسَنِهَا:14, مِن:14, رَدْما:14, وَاقِع:14, آتُونِي:14, بُکْرَة:13, زُبَر:13, سَأُرِيکُم:13, أَنّه:13, مِيثَاقَکُم:13, مَوْعِظَة:13, ثُم:13, عَصَيْنَا:13, سَدّا:12, سَبّحُوا:12, دَار:12, الْحَدِيد:12, إِذ:12, لَدُنّا:12, تَوَلّيْتُم:12, ظَنّوا:12, قَال:12, أَخَذْنَا:11, کُل:11, الْفَاسِقِين:11, أُشْرِبُوا:11, ظُلّة:10, فِي:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بِقُوّة]] | {{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بِقُوّة]] | ||
|?نازل شده در سال | |?نازل شده در سال |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۸
«قوّت» در جمله «یا یَحْیى خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّة»، معناى کاملاً وسیعى دارد و تمام قدرت هاى مادى ومعنوى، روحى وجسمى در آن جمع است، و این خود بیانگر این حقیقت است که نگهدارى آئین الهى، اسلام وقرآن با ضعف وسستى،ولنگارىومسامحه، امکان پذیر نیست، بلکه باید در دژ نیرومند قدرت و قوت و قاطعیت قرار گیرد.
ریشه کلمه
قاموس قرآن
نيرومندى. نیرو «قَوِىَ يَقْوَى قُوَّةً: ضدّ ضَعُفَ» [نمل:33]. گفتند: ما نيرومنديم. [بقره:63]. آنچه دادهايم محكم بگيريد و آن كنايه از اعتنا و عمل است، عياشى از اسحق بن عمار نقل كرده از امام صادق «عليه السلام» پرسيدم از «خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ» آيا قوه ابدان مراد است يا قوه قلوب؟ فرمود: هر دو «اَقُوَّةٌ فِى الْاَبْدانِ اَمْ فِى الْقُلُوبِ؟ قالَ: فيهِما جَميعاً». جمع قوه در قرآن قوى آمده مثل [نجم:5]. مراد از آن جبرئيل است در اقرب گفته: رجل شديد القوى مردى است كه تركيب خلقتش محكم باشد در مجمع فرموده قوى در نفس و خلقت يعنى فرشته پر قدرت به او تعليم داده و شايد «قوى» اشاره به جهات تصرف جبرئيل باشد. *** قوى: نيرومند و آن از اسماء حسنى است [انفال:52]. آن در غير خدا نيز به كار رفته است [قصص:26].