عبس ٣٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بهرهای برای شما و برای دامهای شما | |-|معزی=بهرهای برای شما و برای دامهای شما | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره عبس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره عبس | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::32|٣٢]] | قبلی = عبس ٣١ | بعدی = عبس ٣٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَتَاعاً ...»: (نگا: نازعات / ). | «مَتَاعاً ...»: (نگا: نازعات / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۴
ترجمه
عبس ٣١ | آیه ٣٢ | عبس ٣٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَتَاعاً ...»: (نگا: نازعات / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۷ - ۴۲، سوره عبس
- معناى آيه ((قتل الانسان ما اكفره )) و مراد از كفر در آن
- نفى عذر از بشر در كفر ورزيدن و استكبارش ، با بيان حقارت و ناچيزى مبداء خلقت اوو...
- اشاره به عدم منافات اينكه خلقت و تقدير از ناحيه خدا است با مختار بودن انسان
- مراد از اينكه فرمود خدا انسان را اقبار (دفن ) كرد ثم امانه فاقبره
- معناى آيه : ((كلا لما يقض ما امره )) كه متضمن ملامت انسانهاى مبتلا به كفر است
- معناى آيه : ((كلا لما يقض ما امره )) كه متضمن ملامت انسانهاى مبتلا به كفر است
- اشاره به شدت و سختى روز قيامت به نحوى كه انسان حتى از كسان و نزديكانش مىگريزد
- سيماى كفار و اهل شقاوت در قيامت
- (روايتى درباره : ((قتل الانسان ما اكفره ))،جهل ابوبكر و عمر به معناى ((ابا)) شدت روز قيامت و...)
نکات آیه
۱ - آب، زمین، دانه ها، انگور، سبزیجات، زیتون، نخل، بوستان، میوه و چراگاه، آفریده هاى خداوند و در خدمت منافع انسان و دام هاى آنان است. (متعًا لکم و لأنعمکم) «متاعاً» اسم مصدر و جایگزین مصدر حقیقى «تمتیعاً»(بهره رساندن) است (لسان العرب). این کلمه، مفعول له و بیانگر علت پیدایش نعمت هایى است که در آیات پیشین ذکر شد.
۲ - انسان، داراى حق تصرف و بهره بردارى در تمام محصولات طبیعت (متعًا لکم)
۳ - حق مالکیت انسان بر دام ها (شتر، گاو و گوسفند) و بهره بردارى از آنها، از حقوق پذیرفته شده در اسلام (لأنعمکم) «أنعام» جمع «نَعَم» است. این کلمه در مورد شتر، گاو و گوسفند به کار مى رود; هر چند مفرد آن تنها در مورد شتر کاربرد دارد (لسان العرب). اضافه شدن «أنعام» به ضمیر «کم»، حاکى از حق تصرف و مالکیت انسان بر دام ها است.
۴ - کشاورزى و دامدارى، از منابع درآمد مردم در عصر بعثت (متعًا لکم و لأنعمکم)
۵ - رتبه و مقام انسان در پیشگاه خداوند والاتر از نظام طبیعت است. (متعًا لکم)
موضوعات مرتبط
- آب: خالق آب ۱
- انسان: حقوق انسان ۲، ۳; مقامات انسان ۵; منافع انسان ۱
- انگور: خالق انگور ۱
- باغها: خالق باغها ۱
- بذر: خالق بذر ۱
- چهارپایان: استفاده از چهارپایان ۳; مالکیت بر چهارپایان ۳
- حقوق: حق تصرف ۲; حق مالکیت ۲
- حیوانات: منافع حیوانات ۱
- خدا: خالقیت خدا ۱
- درخت: خالق درخت خرما ۱
- زمین: خالق زمین ۱
- زیتون: خالق زیتون ۱
- سبزیجات: خالق سبزیجات ۱
- شتر: مالکیت بر شتر ۳
- طبیعت: ارزش طبیعت ۵; استفاده از طبیعت ۲
- گاو: مالکیت بر گاو ۳
- گوسفند: مالکیت بر گوسفند ۳
- مراتع: خالق مراتع ۱
- مردم: دامدارى مردم مقارن بعثت ۴; کشاورزى مردم مقارن بعثت ۴; منابع کسب مردم مقارن بعثت ۴
- میوه ها: خالق میوه ها ۱