عبس ٢٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=سپس هر گاه خواست برون آردش‌
|-|معزی=سپس هر گاه خواست برون آردش‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره عبس | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = عبس ٢١ | بعدی = عبس ٢٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره عبس | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = عبس ٢١ | بعدی = عبس ٢٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«أَنشَرَهُ»: زنده‌اش گرداند (نگا: انبیاء / ، دخان / ).
«أَنشَرَهُ»: زنده‌اش گرداند (نگا: انبیاء / ، دخان / ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۴


ترجمه

سپس هرگاه بخواهد او را زنده می‌کند!

|سپس هر وقت بخواهد زنده‌اش مى‌كند
سپس چون بخواهد او را برانگيزد.
و سپس هر وقت خواهد باز او را از قبر بر انگیزد.
و سپس چون بخواهد او را زنده می کند.
و آنگاه كه خواهد زنده‌اش سازد.
سپس هر زمان که خواست او را برانگیزد
سپس آنگاه كه بخواهد او را برانگيزد- باز زنده گرداند-.
سپس هر وقت خواست او را زنده می‌گرداند.
سپس هنگامی که بخواهد او را باز می‌گرداند.
سپس هر گاه خواست برون آردش‌


عبس ٢١ آیه ٢٢ عبس ٢٣
سوره : سوره عبس
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَنشَرَهُ»: زنده‌اش گرداند (نگا: انبیاء / ، دخان / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - زنده شدن مردگان در قیامت، حتمى است. (ثمّ إذا شاء أنشره) «إنشار» (مصدر «أنشر») به معناى احیا است (لسان العرب). حرف شرط «إذا» در مواردى به کار مى رود که وقوع کار، مسلّم گرفته شده است.

۲ - فرا رسیدن زمان پیدایش قیامت و محشور شدن انسان ها در آن، در گرو خواست خداوند است. (ثمّ إذا شاء أنشره)

۳ - حیات اخروى انسان، به دست خدا است. (أنشره)

۴ - خواست خداوند، تخلّف ناپذیر است. (ثمّ إذا شاء أنشره)

۵ - زمان قیامت، نامعلوم است. (ثمّ إذا شاء أنشره) کارهایى که در آیات پیشین به خداوند نسبت داده شد، گرچه مقید به مشیت الهى است; ولى قید «إذا شاء» تنها در مورد محشور شدن انسان ذکر شده است تا این نکته را برساند که هر چند براى آن افعال (خَلَقه، یسّره، أماته و أقبره) مى توان زمانى را حدس زد; ولى در مورد قیامت، تنها باید به خواست خداوند نظر داشت.

۶ - وجود فاصله، بین مرگ انسان ها و برپایى قیامت (فأقبره . ثمّ إذا شاء أنشره) حرف «ثمّ»، بیانگر برداشت یاد شده است.

۷ - قدرت خداوند بر آفرینش انسان ها، تنظیم توانمندى هاى آنان، هدایت تکوینى و نیز میراندن و به گور افکندن آنها، دلیل قدرت او بر زنده ساختن آنان در قیامت است. (خلقه فقدّره . ثمّ السبیل یسّره . ثمّ أماته فأقبره . ثمّ إذا شاء أنشره)

۸ - معاد، جسمانى است. (أنشره) مرجع ضمیر مفعولى در «أنشره»، همان چیزى است که ضمیر «أماته فأقبره» به آن بازمى گردد. بنابراین آنچه محشور مى شود، از نوع همان چیزى است که در قبر نهاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • انسان: تقدیر قدرت انسان ها ۷; خلقت انسان ها ۷; دفن انسان ها ۷; مرگ انسان ها ۷; منشأ حشر انسان ها ۲; هدایت انسان ها ۷
  • حیات: منشأ حیات اخروى ۳
  • خدا: آثار مشیت خدا ۲; افعال خدا ۳; حتمیت مشیت خدا ۴; قدرت خدا ۷
  • قیامت: اختفاى وقت قیامت ۵; منشأ قیامت ۲
  • مردگان: احیاى مردگان در قیامت ۱; حتمیت احیاى مردگان ۱; دلایل احیاى اخروى مردگان ۷; منشأ احیاى مردگان ۳
  • مرگ: فاصله مرگ تا قیامت ۶
  • معاد: حتمیت معاد ۱; دلایل معاد ۷; معاد جسمانى ۸

منابع