القيامة ٣٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=تو را سزد پس تو را سزد | |-|معزی=تو را سزد پس تو را سزد | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القيامة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القيامة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::34|٣٤]] | قبلی = القيامة ٣٣ | بعدی = القيامة ٣٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَوْلَی»: سزاوارتر. درخورتر. مراد سزاوارتر به مرگ و نابودی است. بعضی گفتهاند: فعل ماضی است؛ یعنی خدا مرگ تو را نزدیک گرداند و نابودت کند! | «أَوْلَی»: سزاوارتر. درخورتر. مراد سزاوارتر به مرگ و نابودی است. بعضی گفتهاند: فعل ماضی است؛ یعنی خدا مرگ تو را نزدیک گرداند و نابودت کند! |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
القيامة ٣٣ | آیه ٣٤ | القيامة ٣٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَوْلَی»: سزاوارتر. درخورتر. مراد سزاوارتر به مرگ و نابودی است. بعضی گفتهاند: فعل ماضی است؛ یعنی خدا مرگ تو را نزدیک گرداند و نابودت کند!
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۴۰، سوره قيامت
- مقصود از نهى : ((لا تحرك به لسانك لتجعل به )) و مراد از ((علينا جمعه و قرآنه))
- وجوهى در معناى آيه ((فاذا قراءناه فاتبع قرآنه )) و آيه : ((ثم ان علينا بيانه ))
- مقصود از نهى : ((لا تحرّك به لسانك لتعجل به ...)) گفته شده است
- وصف حال طائفه اى كه در قيامت گشاده رويند
- اشكالى كه در مورد انحصار مستفاد از آيه : ((الى ربها ناظرة )) و پاسخ آن
- حكايت حال طائفه اى ديگر كه در قيامت گرفته رويند،
- مراد از جمله ((والتفّت السّاق بالسّاق ))
- مراد از اينكه در قيامت ((مساق )) به سوى پروردگار است
- وجوه مختلف درباره معناى آيه : ((اولى لك فاولى ثمّ اولى لك فاولى ))
- چند روايت درباره نزول آيات : ((لا تحرك به لسانك ...))
- رواياتى در معناى آيه : ((الى ربّها ناظرة ))
- رواياتى در توضيح آيات مربوط به دم مرگ ، ((اولى لك فاولى ...))، ((ايحسبالانسان ان يترك سدى ")) و قدرت خداوند بر احياء اموات
نکات آیه
۱ - تکذیب کنندگان دین، مورد نفرین و تهدید خداوند به عذاب و نابودى (و لکن کذّب و تولّى ... أولى لک فأولى) عبارت «أولى لک فأولى» - مانند «ویل لک» - براى تهدید و نفرین علیه دیگرى به کار مى رود و نوعاً کسانى مورد خطاب این جمله قرار مى گیرند که در معرض هلاکت اند و بدین وسیله ترغیب مى شوند که خود را از این مهلکه نجات دهند (برگرفته از مفردات راغب و تفاسیر).
۲ - تکذیب دین و روى گردانى عمدى از تعالیم آن، موجب هلاکت و نفرین الهى است. (و لکن کذّب و تولّى ... أولى لک فأولى)
روایات و احادیث
۳ - «عن عبدالعظیم بن عبداللّه الحسنى قال: سألت محمّد بن علىّ الرضا(ع) عن قوله عزّوجلّ: «أولى لک فأولى . ثمّ أولى لک فأولى» قال: یقول اللّه عزّوجلّ: بُعداً لک من خیر الدنیا بُعداً، و بُعداً لک من خیر الآخرة;[۱] عبدالعظیم حسنى گوید: از امام جواد(ع) درباره سخن خداوند عزّوجلّ: «أولى لک فأولى . ثمّ أولى لک فأولى» سؤال کردم; فرمود: خداى عزّوجلّ مى فرماید: دورى باد تو را از خیر دنیا و دورى باد تو را از خیر آخرت».
موضوعات مرتبط
- خدا: تهدیدهاى خدا ۱; موجبات نفرین خدا ۲; نفرین خدا ۳
- دین: آثار اعراض از دین ۲; آثار تکذیب دین ۲; تهدید مکذبان دین ۱; نفرین بر مکذبان دین ۱
- عذاب: تهدید به عذاب ۱
- نفرین خدا: مشمولان نفرین خدا ۱
- هلاکت: تهدید به هلاکت ۱; عوامل هلاکت ۲
منابع
- ↑ عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۵۴، ح ۲۰۵; نورالثقلین، ج ۵، ص ۴۶۶، ح ۲۸.