المعارج ١٥: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=نه چنین است همانا آن است شراره | |-|معزی=نه چنین است همانا آن است شراره | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::15|١٥]] | قبلی = المعارج ١٤ | بعدی = المعارج ١٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِنَّهَا)»: ضمیر (هَا) به (نَار) بر میگردد که عذاب بیانگر آن است. «لَظی»: زبانه صِرف و شعله خالص. نامی از نامهای دوزخ. | «إِنَّهَا)»: ضمیر (هَا) به (نَار) بر میگردد که عذاب بیانگر آن است. «لَظی»: زبانه صِرف و شعله خالص. نامی از نامهای دوزخ. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱
ترجمه
المعارج ١٤ | آیه ١٥ | المعارج ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّهَا)»: ضمیر (هَا) به (نَار) بر میگردد که عذاب بیانگر آن است. «لَظی»: زبانه صِرف و شعله خالص. نامی از نامهای دوزخ.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۸، سوره معارج
- مضامين سوره مباركه معارج و مكى و مدنى بودن آن
- مراد از سؤ ال سائل بعذاب واقع
- مقصود از توصيف خداى تعالى به ((ذى المعارج ))
- منظور از عروج ملائكه و روح در روز قيامت به سوى خدا
- مراد از اينكه كفار عذاب قيامت را دور مى بينند و خداوند نزديك مى بيند.
- بيان سختى روز قيامت بر گنهكاران به نحوى كه از فرزندان و كسان خود حالى نمىپرسند و حتى آرزو مى كنند آنها را فدايى خود كنند.
- ويژگى آتش جهنم و بيان كسانى را كه بسوى خود مى طلبد
- روايتى درباره نزول آيات ((ساءل سائل بعذاب واقع ....)) درباره مردى كه از نصبامير المومنين (عليه السلام ) به خلافت به خشم آمده تقاضاى عذاب كرد
- چند روايت ديگر در ذيل آيات مربوط به طول روز قيامت واحوال آن روز
نکات آیه
۱ - نجات مجرمان با پرداخت فدیه از عذاب الهى در قیامت - هر چند بسیار و نامحدود - آرزویى واهى و ناممکن است. (یودّ المجرم لویفتدى من عذاب یومئذ ببنیه ... کلاّ)
۲ - آتش شعلهور و خالص، عذاب و کیفر مجرمان در آخرت (إنّها لظى) واژه «لظى» هم در معناى آتش شعلهور و خالص به کار مى رود و هم مى تواند عَلَم و اسم براى دوزخ باشد. برداشت یاد شده، براساس کاربرد نخست است.
۳ - «لظى» (آتش شعلهور و خالص)، از نام هاى دوزخ (إنّها لظى)
موضوعات مرتبط
- آرزو: آرزوى باطل ۱; آرزوى نجات از عذاب ۱
- جهنم: لظى ۳; نامهاى جهنم ۳
- قیامت: فدیه در قیامت ۱
- گناهکاران: آرزوى اخروى گناهکاران ۱; حتمیت عذاب اخروى گناهکاران۱; عذاب اخروى گناهکاران ۲; گناهکاران در آتش جهنم ۲