القلم ٣٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا گردانیم مسلمانان را چون گنهکاران | |-|معزی=آیا گردانیم مسلمانان را چون گنهکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = القلم ٣٤ | بعدی = القلم ٣٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمُسْلِمِینَ»: فرمانبرداران. تسلیم شوندگان فرمان یزدان (نگا: انعام / اعراف / یونس / ). | «الْمُسْلِمِینَ»: فرمانبرداران. تسلیم شوندگان فرمان یزدان (نگا: انعام / اعراف / یونس / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
القلم ٣٤ | آیه ٣٥ | القلم ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُسْلِمِینَ»: فرمانبرداران. تسلیم شوندگان فرمان یزدان (نگا: انعام / اعراف / یونس / ).
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۲، سوره قلم
- شرح مفاد آيه ((افنجعل المسلمين كالمجرمين )) و آيات بعد از آن كه در مقام نفى حكممكذبان به اينكه بر فرض وجود قيامت ، با مسلمانان برابرند مى باشد
- مراد از شركاى مشركين در آيه ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى اينكه درباره قيامت فرمود: ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى استدراج كفار و مكذبان (سنستدرجهم من حيث لايعلمون )
- امر به رسول الله (ص ) به صبر و نهى از اينكه چون يونس (ع ) ناشكيبا باشد
- بيان عدم منافات بين آيه : ((لو لا ان تداركه نعمة من ربه ...)) با آيه : ((فلولا انهكان من المسبحين ....))
- اشاره به اينكه دليلى بر نفى چشم زخم و خرافى بودن آن نيست
- رواياتى در ذيل آيه : ((يوم يكشف عن ساق ...))
- رواياتى در برهنه كردن خداوند ساق پايش را در قيامت كه به جهت مبتنى بودن برتشبيه مردوداند
- رواياتى درباره املاء و استدراج گنهكاران ، چشم زخم ، و....
نکات آیه
۱ - مسلمانان، در نگاه نظام ارزشى اسلام، با مجرمان برابر نیستند; بلکه از آنان برتراند. (أفنجعل المسلمین کالمجرمین) استفهام در «أفنجعل...»، انکارى و درصدد نفى برابرى مسلمانان با مجرمان و اثبات برترى آنان است.
۲ - فرمانبران و تسلیم شدگان فرمان هاى الهى، در نگاه ارزشى اسلام با مجرمان و تبهکاران برابر نیستند; بلکه آنان برتراند. (أفنجعل المسلمین کالمجرمین) برداشت یاد شده، مبتنى بر این است که «مسلمین» در معناى لغوى آن به کار رفته باشد; نه اصطلاحى
۳ - مسلمانان و مجرمان، داراى دو سرنوشت متفاوت و گوناگون اند. (أفنجعل المسلمین کالمجرمین) برابر نبودن مسلمانان و مجرمان، بیشتر ناظر به سرنوشت آنان است; یعنى، مربوط به سعادت و شقاوت دنیوى و اخروى آنان است.
۴ - اسلام و تسلیم خدا بودن، از ملاک هاى برترى و ارزشمندى و جرم و تبه کارى از معیارهاى پستى و ضدارزشى براى انسان ها است. (أفنجعل المسلمین کالمجرمین)
۵ - تقواپیشگى، بهترین نشانه و شاخصه مسلمانى است. (إنّ للمتّقین ... أفنجعل المسلمین کالمجرمین) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که مقصود از «مسلمین» همان «متّقین» است که در آیه پیش آمده است; یعنى، مسلمانانى که در مقابل مجرمان قرار دارند، تقواپیشگان اند.
۶ - کفر و شرک، جرم است و کافران و مشرکان از تبهکاران اند. (أفنجعل المسلمین کالمجرمین) از مقابله مجرمان با مسلمانان به دست مى آید که مقصود از آن، کافران و مشرکان است.
موضوعات مرتبط
- ارزشها: ملاک ارزشها ۴
- اسلام: ارزش اسلام ۴
- تسلیم: فضایل اهل تسلیم ۲; قیاس اهل تسلیم با گناهکاران ۲
- تقوا: آثار تقوا ۵
- شرک: جرم شرک ۶
- کفر: جرم کفر ۶
- گناه: پلیدى گناه ۴
- گناهکاران: فرجام گناهکاران ۳
- مسلمانان: فرجام مسلمانان ۳; فضایل مسلمانان ۱; قیاس مسلمانان با گناهکاران ۱; نشانه هاى مسلمانان ۵