الملك ١٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که بترسند پروردگار خویش را به نهان آنان را است آمرزشی و مزدی بزرگ | |-|معزی=همانا آنان که بترسند پروردگار خویش را به نهان آنان را است آمرزشی و مزدی بزرگ | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الملك | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الملك | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::12|١٢]] | قبلی = الملك ١١ | بعدی = الملك ١٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بِالْغَیْبِ»: در نهان. دور از چشم مردمان. بدون این که خدا را ببینند. | «بِالْغَیْبِ»: در نهان. دور از چشم مردمان. بدون این که خدا را ببینند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
الملك ١١ | آیه ١٢ | الملك ١٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بِالْغَیْبِ»: در نهان. دور از چشم مردمان. بدون این که خدا را ببینند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ... (۱) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا... (۱) الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ... (۳) إِنَّمَا تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ... (۴)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره ملك
- اشاره به غرض سوره مباركه ملك
- افاده كمال تسلط خدا بر ملك در جمله ((بيده الملك ))
- وجه اينكه فرمود: ((خلق الموت ...))
- مفاد اينكه درر تعليل آفرينش موت و حيات فرمود: ((ليبلوكم ايكم احسن عملا))
- بيان اينكه مقصود از نبوت تفاوت در خلق ارتباط واتصال اجزاء عالم و وحدت نظام جارى در آن است
- تاءكيدى بر وحدت نظام عالم و اتصال و ارتباط اجزاء آن
- اشاره به مراد از اينكه فرمود ستارگان را رجوم براى شياطين قرار داديم
- وصف جهنم و حكايت سؤ ال و جواب ملائكه موكل بر دوزخ با دوزخيان
- موارد استعمال ((سمع )) و وجه اينكه دوزخيان در جواب فرشتگان گفتند: ((لو كنا نسمعاو نعقل ..))
- جواب به شبهه اى درباره معاد، با بيان علم فراگير و احاطه مطلق خداوند براعمال و احوال موجودات
- (رواياتى در ذيل جمله :((ليبلوكم ايكم احسن عملا)) و درذيل برخى ديگر از آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - خداترسان، مشمول غفران عظیم خداوند و بهره مند از پاداش بزرگ او (إنّ الذین یخشون ربّهم بالغیب لهم مغفرة و أجر کبیر) تنکیر «مغفرة»; دلالت بر تعظیم دارد.
۲ - ترس از خدا - در عین پنهان بودن او از انظار - عامل جلب غفران و پاداش بزرگ الهى (إنّ الذین یخشون ربّهم بالغیب لهم مغفرة و أجر کبیر) «با» در «بالغیب» یا به معناى ملابست است و یا به معناى «فى». در صورت اول «بالغیب» حال براى «ربّهم» و در صورت دوم متعلق به «یخشون» خواهد بود. گفتنى است برداشت یاد شده، مبتنى بر احتمال نخست مى باشد.
۳ - ترس از خدا به دور از انظار مردمان و پیراسته از ریا، موجب جلب غفران و پاداش بزرگ او است. (إنّ الذین یخشون ربّهم بالغیب لهم مغفرة و أجر کبیر)
۴ - اخطار و بشارت و ایجاد خوف و رجا، روش تربیتى و هدایتى قرآن کریم و للذین کفروا بربّهم عذاب جهنّم ... إنّ الذین یخشون ربّهم بالغیب لهم مغفرة و أجر کبیر
موضوعات مرتبط
- آمرزش: زمینه آمرزش ۲، ۳; مشمولان آمرزش ۱
- امیدوارى: آثار امیدوارى ۴
- انذار: آثار انذار ۴
- بشارت: آثار بشارت ۴
- پاداش: پاداش بزرگ ۱، ۲، ۳; مراتب پاداش ۱، ۲، ۳
- تربیت: امیدوارى در تربیت ۴; انذار در تربیت ۴; بشارت در تربیت ۴; ترس در تربیت ۴; روش تربیت ۴
- ترس: آثار ترس ۴; آثار ترس از خدا ۲، ۳
- خدا: آمرزشگرى خدا ۱، ۲، ۳; پاداشهاى خدا ۱; زمینه پاداشهاى خدا ۲، ۳
- خداترسان: آمرزش خداترسان ۱; پاداش خداترسان ۱
- قرآن: هدایتهاى قرآن ۴
- هدایت: روش هدایت ۴