الرحمن ٢٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب میکنید | |-|معزی=پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب میکنید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::25|٢٥]] | قبلی = الرحمن ٢٤ | بعدی = الرحمن ٢٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الرحمن ٢٤ | آیه ٢٥ | الرحمن ٢٦ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيا ۱ - ۳۰، سوره الرحمن
- غرض و مفاد سوره مباركه الرحمن
- معناى ((الرحمن )) و اشاره به وجه اينكه در آغاز شمارش نعمت هاى مادى و معنوى ، تعليمقرآن را ذكر فرمود
- مقصود از اينكه خداوند به انسان ((بيان آموخت و اهميت بيان در زندگى بشر
- چند قول ديگر در معناى آيات : ((خلق الانسان ، علمه البيان ))
- مراد از سجده گياه و درخت براى خدا و وجه اينكه آيات دوم و سوم سوره عطف نشده اند
- منظور از رفع سماء و وضع ميزان
- مراد از ((ميزان )) در آيه (الا تطغوا فى الميزان و...)
- مخاطب در آيه : ((فباءى الاء ربكما تكذبان )) جن و انس است
- وجه اينكه در ضمن شمارش نعم الهى از شدائد و نقمت هاى قيامت خبر داده شده است
- مقصود از مشرقين و مغربين و معناى آيه : ((مرج البحرين يلتقيان ...))
- مراد از فناى هر كه بر زمين است و وجه اينكه آن را از جمله نعمتهاى الهى شمرده است
- مقصود از وجه خدا و بقاى آن ، و معناى ((ذوالجلال و الاكرام ))
- منظور از سؤ ال هر كه در آسمان و زمين است از خدا، و معناى اينكه خدا در هر روز در شاءنىاست
- (رواياتى در ذيلبرخى آيات گذشته )
- دو دريا على و فاطمه عليه السلام و لؤ لؤ و مرجان حسن و حسين عليه السلام اند
نکات آیه
۱ - امکان ساخت کشتى هاى عظیم و دریانوردى، از نعمت هاى انکارناپذیر الهى براى زمینیان و غیرقابل تکذیب (و له الجوار المنشات ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۲ - نقش مهم دریانوردى، در پیشرفت و تکامل زندگى انسان (و له الجوار المنشات ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که مسأله امکان دریانوردى به عنوان جلوه اى از ربوبیت الهى نسبت به انسان معرفى شده است.
۳ - خداوند، خواهان توجه انسان به شگفتى حرکت کشتى هاى عظیم بر دریا و درس آموزى از آن (و له الجوار المنشات فى البحر کالأعلم . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۴ - تکذیب نعمت هاى تجلى یافته الهى در حرکت کشتى ها بر دریا، مورد نکوهش خداوند (و له الجوار المنشات ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۵ - سرزنش تکذیب گران و کافران جن و انس از سوى خداوند، به خاطر نادیده انگاشتن نعمت ها و جلوه هاى ربوبیت حق (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) تثنیه آمدن «کما» و«تکذّبان»، ممکن است به خاطر توجه خطاب به جن و انس باشد.
۶ - جن همانند انسان، بهره مند از نعمت هاى زمین و داراى درک و مسؤولیت (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) استفهام در «فبأى ءالآء» توبیخى است.
موضوعات مرتبط
- انسان: مسؤولیت انسان ۶; نعمتهاى انسان ۶
- جن: تشابه جن با انسان ۶; سرزنش جنیان کافر ۵; شعور جن۶; مسؤولیت جن ۶; نعمتهاى جن ۶
- خدا: تکذیب ناپذیرى نعمتهاى خدا ۱; توصیه هاى خدا ۳; سرزنشهاى خدا ۴، ۵; سرزنش مکذبان نعمتهاى خدا ۴
- دریانوردى: آثار دریانوردى ۲; اهمیت دریانوردى ۲
- ذکر: اهمیت ذکر حرکت کشتیها ۳
- رفاه: زمینه رفاه ۲
- عبرت: عوامل عبرت ۳
- غفلت: غفلت از ربوبیت خدا ۵; غفلت از نعمتهاى خدا ۵
- کافران: سرزنش کافران ۵
- کشتى: شگفتى حرکت کشتى ها ۳; عبرت از حرکت کشتى ها ۳
- نعمت: نعمت دریانوردى ۱; نعمت کشتى ۱; نعمت کشتیرانى ۴