الرحمن ٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که سرکشی نکنید در سنجش | |-|معزی=که سرکشی نکنید در سنجش | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::8|٨]] | قبلی = الرحمن ٧ | بعدی = الرحمن ٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَلاّ تَطْغَوْا ...»: تا این که شما هم سرکشی و تعدی نکنید. چرا که اساس جهان بر ضوابط و قوانین حساب شده بسیار دقیقی است، و شما نیز بخشی از این عالم عظیم بوده و باید معیار و میزان و نظم و نظام در زندگیتان باشد. «الْمِیزَانَ»: مراد موازین و معاییر زندگی فردی و اجتماعی است. | «أَلاّ تَطْغَوْا ...»: تا این که شما هم سرکشی و تعدی نکنید. چرا که اساس جهان بر ضوابط و قوانین حساب شده بسیار دقیقی است، و شما نیز بخشی از این عالم عظیم بوده و باید معیار و میزان و نظم و نظام در زندگیتان باشد. «الْمِیزَانَ»: مراد موازین و معاییر زندگی فردی و اجتماعی است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
الرحمن ٧ | آیه ٨ | الرحمن ٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَلاّ تَطْغَوْا ...»: تا این که شما هم سرکشی و تعدی نکنید. چرا که اساس جهان بر ضوابط و قوانین حساب شده بسیار دقیقی است، و شما نیز بخشی از این عالم عظیم بوده و باید معیار و میزان و نظم و نظام در زندگیتان باشد. «الْمِیزَانَ»: مراد موازین و معاییر زندگی فردی و اجتماعی است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيا ۱ - ۳۰، سوره الرحمن
- غرض و مفاد سوره مباركه الرحمن
- معناى ((الرحمن )) و اشاره به وجه اينكه در آغاز شمارش نعمت هاى مادى و معنوى ، تعليمقرآن را ذكر فرمود
- مقصود از اينكه خداوند به انسان ((بيان آموخت و اهميت بيان در زندگى بشر
- چند قول ديگر در معناى آيات : ((خلق الانسان ، علمه البيان ))
- مراد از سجده گياه و درخت براى خدا و وجه اينكه آيات دوم و سوم سوره عطف نشده اند
- منظور از رفع سماء و وضع ميزان
- مراد از ((ميزان )) در آيه (الا تطغوا فى الميزان و...)
- مخاطب در آيه : ((فباءى الاء ربكما تكذبان )) جن و انس است
- وجه اينكه در ضمن شمارش نعم الهى از شدائد و نقمت هاى قيامت خبر داده شده است
- مقصود از مشرقين و مغربين و معناى آيه : ((مرج البحرين يلتقيان ...))
- مراد از فناى هر كه بر زمين است و وجه اينكه آن را از جمله نعمتهاى الهى شمرده است
- مقصود از وجه خدا و بقاى آن ، و معناى ((ذوالجلال و الاكرام ))
- منظور از سؤ ال هر كه در آسمان و زمين است از خدا، و معناى اينكه خدا در هر روز در شاءنىاست
- (رواياتى در ذيلبرخى آيات گذشته )
- دو دريا على و فاطمه عليه السلام و لؤ لؤ و مرجان حسن و حسين عليه السلام اند
نکات آیه
۱ - خداوند، خواهان سرنهادن انسان به قوانین عادلانه و به حق زندگى و سرکشى نکردن از آن (ألاّتطغوا فى المیزان)
۲ - حاکمیت توازن بر کل ساختار جهان، درس آموز آدمیان در پایبندى به موازین و معیارهاى الهى (و وضع المیزان . ألاّتطغوا فى المیزان) از ارتباط این آیه با «وضع المیزان» و نیز با آیات پیشین استفاده مى شود که خداوند همه چیز را به حساب و بر اساس موازین آفرید، تا آدمى نیز از آن درس گیرد و پایبند موازین باشد.
۳ - زندگى انسان ها، چونان نظام طبیعت، وابسته به رعایت موازین و معیارها (و وضع المیزان . ألاّتطغوا فى المیزان) از ارتباط این آیه با آیات پیشین استفاده مى شود: چنانچه وجود موازین در نظام جهان، عامل ثبات و پایدارى آن است و بى حسابى و بى قانونى به انهدام آن منتهى مى شود، زندگى انسان نیز متکى به رعایت معیارها است.
۴ - کتاب موزون طبیعت، راهنماى انسان در صحنه عقیده و عمل * (و وضع المیزان . ألاّتطغوا فى المیزان) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که خداوند، براى رهنمون ساختن انسان ها به عقیده توحیدى، نظام دارى و قانون مندى خورشید، ماه و... را به آنان یادآور شده است. هم چنین حاکمیت «میزان» بر هستى را، درسى براى پایبندى عملى آنها به موازین قرار داده است.
۵ - توصیه به دور نشدن از قوانین و موازین عادلانه در زندگى، برخوردار از جایگاهى ویژه در بین توصیه ها و آموزه هاى الهى و قرآنى (ألاّتطغوا فى المیزان) مطلب یاد شده با توجه به این نکته است که سفارش به دور نشدن از قوانین و موازین عادلانه، نخستین توصیه الهى در این سوره قرار گرفته است.
۶ - همه موجودات، ناگزیر از اطاعت خداوند و تنها انسان داراى حق انتخاب آگاهانه (و النجم و الشجر یسجدان ... و وضع المیزان . ألاّتطغوا فى المیزان) خداوند، در آیات پیشین «نجم» و «شجر» را تسلیم بى چون و چراى فرمان حق شمرده و هستى را مسخر قوانین دانسته است; اما تنها از انسان مى خواهد که خود با اختیار و انتخاب سر بر آستان معیارها بساید.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: اعتدال در آفرینش ۲; عبرت از قانونمندى آفرینش ۲
- انسان: اختیار انسان ۶; ویژگیهاى انسان ۶
- حقوق: حق انتخاب ۶
- خدا: توصیه هاى خدا ۱
- زندگى: اهمیت اعتدال در زندگى ۵; اهمیت قانونمندى زندگى ۳
- طبیعت: آثار اعتدال طبیعت ۴; قانونمندى طبیعت ۳; نظم طبیعت ۳
- طغیان: اهمیت اجتناب از طغیان ۱
- عبرت: عوامل عبرت ۲
- عدالت: اهمیت عدالت ۵
- عقیده: زمینه تصحیح عقیده ۴
- عمل: زمینه اصلاح عمل ۴
- قرآن: تعالیم قرآن ۵
- موجودات: انقیاد موجودات ۶; جبر موجودات ۶
- هدایت: عوامل هدایت ۴