القمر ٣١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا فرستادیم بر ایشان خروشی را تا شدند مانند برگ خشکیده کوخ سازنده | |-|معزی=همانا فرستادیم بر ایشان خروشی را تا شدند مانند برگ خشکیده کوخ سازنده | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::31|٣١]] | قبلی = القمر ٣٠ | بعدی = القمر ٣٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«هَشِیمِ»: گیاه خشک و خرد شده. «الْمُحْتَظِرِ»: کسی که آغلی را برای گوسفندان و حیوانات درست میکند که مانع خروج آنها یا حمله حیوانات وحشی گردد، یا این که علوفه چهارپایان را در آن انبار میکند. «هَشِیمِ الْمُحْتَظِرِ»: علوفه خشک موجود در آغل شخص آغلدار. | «هَشِیمِ»: گیاه خشک و خرد شده. «الْمُحْتَظِرِ»: کسی که آغلی را برای گوسفندان و حیوانات درست میکند که مانع خروج آنها یا حمله حیوانات وحشی گردد، یا این که علوفه چهارپایان را در آن انبار میکند. «هَشِیمِ الْمُحْتَظِرِ»: علوفه خشک موجود در آغل شخص آغلدار. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
القمر ٣٠ | آیه ٣١ | القمر ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هَشِیمِ»: گیاه خشک و خرد شده. «الْمُحْتَظِرِ»: کسی که آغلی را برای گوسفندان و حیوانات درست میکند که مانع خروج آنها یا حمله حیوانات وحشی گردد، یا این که علوفه چهارپایان را در آن انبار میکند. «هَشِیمِ الْمُحْتَظِرِ»: علوفه خشک موجود در آغل شخص آغلدار.
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۲، سوره قمر
- وجه تكرار تكذيب در آيه : ((كذبت قلبهم قوم نوح فكذبوا عبدنا...))
- بيان چگونگى و فور آب بر سراسر زمين پس از نفرين نوح عليه السلام
- توضيحى درباره اين كه راجع به كشتى نوح (عليه السلام ) فرمود: ((و لقد تركناهاآية ...))
- معناى ((ذكر)) و مقصود از تيسير قرآن براى آن ذكر
- بيان كيفيت عذاب قوم عاد
- ۱ سعادت و نحوست ايام (از نظر عقل ، قرآن و سنت )
- سعادت و نحوست در آيات قرآن كريم
- سعادت و نحوست در احاديث و روايات
- نمونه اى از احاديث ائمه اطهار عليه السلام كه دلالت بر عدم نحوست ذاتى زمان مى كند
- رواج عقيده به سعادت و نحوست ايام در بين اهل سنت وحمل روايات وارده از طرق شيعه در اين باره بر تقيه
- ۲ سعادت و نحوست كواكب (از نظر عقل و شرع )
- اقوال منجمين درباره ارتباط كواكب با حوادث زمينى
- اقسام رواياتى كه در اين باره وارد شده اند
- حمل آن دسته روايات كه بر سعد و نحس بودن بعضى كواكب دلالت دارند بر تقيه ووجوهى ديگر در اين باره
- ۳ تفال خوب و بد
- بيان اينكه تاءثير تفال و تطير مربوط به حالت نفسانى كسى است كهتفال و تطير مى كند
- نهى از فال بد زدن و توصيه توكل بر خدا در موارد تطير
- بحث از ساير امورى كه در نظر عامه مردم شوم و نحس است
- مقصود از تكذيب قوم ثمود به ((نذر))
- ناقه صالح و آزمايش الهى قوم ثمود
- سرگذشت قوم لوط عذابى كه دامنگيرشان شد
- (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - نزول عذاب بر قوم ثمود، پس از پى کردن ناقه صالح (فتعاطى فعقر ... إنّا أرسلنا علیهم صیحة وحدة)
۲ - صیحه (صداى سهمگین) آسمانى، وسیله نابودى قوم ثمود (إنّا أرسلنا علیهم صیحة وحدة)
۳ - عذاب قوم ثمود، همراه با صاعقه اى عظیم و کشنده * (إنّا أرسلنا علیهم صیحة وحدة فکانوا کهشیم المحتظر) با توجه به این که خشک شدن بدن قوم ثمود، بیش از آن که متأثر از صداى مهیب باشد، معلول صاعقه است; احتمال مى رود صیحه در این آیه، بدان جهت آمده باشد که همواره پس از صاعقه صدایى شنیده مى شود.
۴ - خشک شدن قوم ثمود، همانند علف هاى خشک دامداران، با یک صداى مهیب آسمانى (إنّا أرسلنا علیهم صیحة وحدة فکانوا کهشیم المحتظر) «هشیم» به گیاه خشک و «محتظر» به کسى گفته مى شود که براى دام آغل درست کند. بنابراین «هشیم المحتظر»; یعنى، علف خشکى که دامدار براى دامش تهیه مى کند.
۵ - همدستان کشنده ناقه صالح، شریک جرم او و مبتلا به عذابى همسان (فتعاطى فعقر ... فکانوا کهشیم المحتظر) مفرد بودن «فقعر» مى رساند که کشنده ناقه یک نفر بود; ولى تعبیر «أرسلنا علهیم» افاده مى کند که عذاب الهى - علاوه بر کشنده ناقه - شامل همه کسانى بود که به صورت غیر مستقیم، نوعى هم فکرى و هماهنگى با وى داشته اند.
۶ - فراهم آورندگان زمینه گناه، همانند مرتکبان گناه مستحق عذاب اند. (فعقر ... إنّا أرسلنا علیهم) در صورتى که قوم ثمود در ابتلا به عذاب خصوصیتى نداشته باشند; از آیه شریفه استفاده مى شود که همه توطئه گران علیه حق، در معرض عذاب اند; چه مباشران و چه فراهم آورندگان زمینه جرم و خطا.
۷ - عوامل طبیعى، تحقق بخش اراده الهى در کیفر حق ستیزان (إنّا أرسلنا علیهم صیحة وحدة فکانوا کهشیم المحتظر)
موضوعات مرتبط
- تشبیهات قرآن: تشبیه به علفهاى خشک ۴; تشبیه قوم ثمود ۴
- حق: مجارى کیفر حق ستیزان ۷
- خدا: مجارى اراده خدا ۷
- صالح(ع): آثار عقر شتر صالح(ع) ۱; عاقر شتر صالح(ع) ۵
- عذاب: ابزار عذاب ۲، ۳; اهل عذاب ۶; عذاب با صاعقه ۳; عذاب با صیحه آسمانى ۲، ۴
- عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۷
- قرآن: تشبیهات قرآن ۴
- قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۱، ۲، ۳، ۵; عذاب قوم ثمود ۵; موجبات عذاب قوم ثمود۱; نقش قوم ثمود ۵; ویژگیهاى عذاب قوم ثمود ۲، ۳، ۴
- گناه: آثار تعاون در گناه ۶; آثار گناه ۶; تعاون در گناه ۵