الطور ٢٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفتند همانا ما بودیم پیش از این در خاندان خویش هراسان | |-|معزی=گفتند همانا ما بودیم پیش از این در خاندان خویش هراسان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::26|٢٦]] | قبلی = الطور ٢٥ | بعدی = الطور ٢٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فِی أَهْلِنَا»: در میان اهل و خانواده خود. همراه با فرزندان و خانواده خود. «مُشْفِقِینَ»: جمع مُشْفِق، ترسان و هراسان. بیمناک. مراد بیمناک از بازخواست الهی در پایان عمر، و پیآمد اخروی است. | «فِی أَهْلِنَا»: در میان اهل و خانواده خود. همراه با فرزندان و خانواده خود. «مُشْفِقِینَ»: جمع مُشْفِق، ترسان و هراسان. بیمناک. مراد بیمناک از بازخواست الهی در پایان عمر، و پیآمد اخروی است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۵
ترجمه
الطور ٢٥ | آیه ٢٦ | الطور ٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فِی أَهْلِنَا»: در میان اهل و خانواده خود. همراه با فرزندان و خانواده خود. «مُشْفِقِینَ»: جمع مُشْفِق، ترسان و هراسان. بیمناک. مراد بیمناک از بازخواست الهی در پایان عمر، و پیآمد اخروی است.
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۲۸، سوره طور
- عذاب مكذبان عين عمل آنها است و چه صبر كنند و چه بى تابى از آنان جدا شدنى نيست
- معناى اينكه در وصف متقين بهشتى فرمود: ((فاكهين بما آتيهم ربهم ...))
- توضيح آيه :((و الذين آمنوا و اتبعتهم ذريتهم بايمان الحقنابهم ذريتهم ...)) و چند وجهدر معناى آن .
- معناى جمله ((كل امرى ء بما كسب رهين )) و جمع آن با آيه((كل نفس بما كسبت رهينة الا اصحاب اليمين ))
- بيان تفضيلى پاره اى از لذات و نعمت هاى اهل بهشت
- معناى اينكه بهشتيان مى گويند: ((ما در خانواده مان مشفق بوديم ))
- رواياتى در ذيل آيه : ((الحقنابهم ذريتهم )) درباره ملحق گشتن فرزندان مؤ منين بهايشان در قيامت
نکات آیه
۱ - متقین، در دنیا همواره در اندیشه آخرت و نگران از فرجام اخروى خویش (قالوا إنّا کنّا قبل فى أهلنا مشفقین) «اشفاق» در معناى «ترس و نگرانى» و «خیر خواهى شدید» به کار مى رود (القاموس المحیط). در آیه شریفه اگر «فى أهلنا» متعلق به «کنّا» باشد، واژه «مشفقین» ظهور در معناى اول و اگر متعلق به «مشفقین» باشد، ظهور در معناى دوم دارد. برداشت بالا بر پایه احتمال اول است.
۲ - ارزش توجه انسان به خداوند و آخرت و ترس داشتن از عاقبت کار خویش (قالوا إنّا کنّا قبل فى أهلنا مشفقین)
۳ - توجه به خداوند و دغدغه آخرت، در تمامى لحظات زندگى، عامل اصلى راهیابى متقین به بهشت (یتساءلون . قالوا إنّا کنّا ... مشفقین) در صورتى که «یتساءلون» سؤال از علت رهیابى به بهشت باشد، «إنّا کنّا...» بیانگر علت آن خواهد بود. از این که پارسایان در محیط پرشور خانواده از یاد آخرت غافل نشده اند، استفاده مى شود که در سایر شرایط به طریق اولى غافل نبوده اند.
۴ - اهتمام تقواپیشگان به سعادت اخروى خانواده خویش و خیر خواهى شدید نسبت به آنان (قالوا إنّا کنّا قبل فى أهلنا مشفقین)
۵ - لزوم احساس مسؤولیت مؤمنان، نسبت به سعادت و فرجام خویشاوندان خود (قالوا إنّا کنّا قبل فى أهلنا مشفقین) از این که احساس مسؤولیت نسبت به خانواده، عامل رهیابى به بهشت معرفى شده است; اهمیت و ضرورت آن استفاده مى شود.
۶ - تأکید بهشتیان، به نقش عملکرد دنیوى آنان در سعادت اخروى ایشان (قالوا إنّا کنّا قبل فى أهلنا مشفقین)
موضوعات مرتبط
- بهشت: موجبات بهشت ۳
- بهشتیان: بینش بهشتیان ۶
- ترس: آثار ترس از آخرت ۳; ارزش ترس از فرجام ۲
- خانواده: اهمیت سعادت خانواده ۴
- خویشاوندان: اهمیت سعادت خویشاوندان ۵
- ذکر: آثار ذکر خدا ۳; ارزش ذکر آخرت ۲; ارزش ذکر خدا ۲
- سعادت: عوامل سعادت اخروى ۶
- عمل: آثار اخروى عمل ۶
- فرجام: نگرانى از فرجام اخروى ۱
- مؤمنان: خیرخواهى مؤمنان ۵; سعادت طلبى مؤمنان ۵; مسؤولیت پذیرى مؤمنان ۵
- متقین :۳ آخرت طلبى متقین ۱ ۳; خانواده متقین ۴ ۳; خیرخواهى متقین ۴ ۳; سعادت طلبى متقین ۴ ۳; نگرانى متقین ۱ ۳