الذاريات ٣٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفتند همانا فرستاده شدیم بسوی گروهی گنهکاران | |-|معزی=گفتند همانا فرستاده شدیم بسوی گروهی گنهکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الذاريات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الذاريات | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::32|٣٢]] | قبلی = الذاريات ٣١ | بعدی = الذاريات ٣٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«قَوْمٍ مُّجْرِمِینَ»: قوم لوط است. | «قَوْمٍ مُّجْرِمِینَ»: قوم لوط است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۵
ترجمه
الذاريات ٣١ | آیه ٣٢ | الذاريات ٣٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَوْمٍ مُّجْرِمِینَ»: قوم لوط است.
تفسیر
- آيات ۲۰ - ۵۱ سوره ذاريات
- اقسام آياتى كه در انفس انسان ها هست و بر يكتايى خداوند در ربوبيت دلالت مى كند
- وجوه مختلف در اينكه فرمود: ((و فى السماء رزقكم و ما تدعون ))
- احتمال اينكه مقصود از آسمان در آيه شريفه غيب باشد نيز ممكن است
- گفتارى درباره كافى بودن رزق براى روزى خواران
- داستان وارد شدن ملائكه ماءمور به هلاك ساختن قوم لوط ابراهيم (ع ) و آنچه بين ميزبان و ميهمانان گذشت
- آيتى كه خداوند با عذاب قوم لوط و هلاكتشان بر جاى گذاشت
- اشاره به هلاكت فرعون و لشكريانش و هلاكت عاد، ثمود و قوم نوح (ع )
- معناى آيه : ((و السماء بنيناها بايد و انا لموسعون ))
- (روايتى درباره آيات انفسى ، رزق ، يد داشتن خدا، و خلق زوجين از هر چيز و...)
- رواياتى از معصومين عليهم السلام در بيان ويژگيهاى خلقت خداوند
نکات آیه
۱ - توضیح فرشتگان به حضرت ابراهیم(ع)، درباره مأموریت خود به سوى قومى مجرم (قالوا إنّا أُرسلنا إلى قوم مجرمین)
۲ - حضور فرشتگان به محضر ابراهیم(ع)، قبل از ایفاى مأموریت خود در نابودى قوم لوط (قال فما خطبکم أیّها المرسلون . قالوا إنّا أُرسلنا إلى قوم مجرمین) مفسران این مأموریت را - به قرینه «لنرسل» - بعد از حضور یافتن ملائکه در منزل ابراهیم(ع) دانسته اند. البته آیات مربوط به قوم لوط در سوره هود مؤید همین معنا است.
۳ - قوم لوط، مردمى مجرم و مستحق کیفر (قالوا إنّا أُرسلنا إلى قوم مجرمین) مراد از «قوم مجرمین» - که فرشتگان مأمور شدند تا کیفرشان دهند - قوم لوط است.
۴ - جامعه مجرم، در معرض انتقام الهى و نابودى (قالوا إنّا أُرسلنا إلى قوم مجرمین) بیان هشدار دهنده و هدایت قرآنى، با ذکر رسالت فرشتگان به سوى مجرمان، پیامدار معناى یاد شده است.
۵ - تحقق اراده الهى در نظام جهان، از طریق عوامل و وسایط (إنّا أُرسلنا إلى قوم مجرمین) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که خداوند در تحقق اراده خویش بى نیاز از فرشتگان است; اما براى مجازات قوم لوط، فرشتگان را گسیل داشته است.
موضوعات مرتبط
- ابراهیم(ع): قصه ابراهیم(ع) ۱، ۲; مسؤولیت مهمانان ابراهیم(ع) ۱، ۲
- خدا: زمینه انتقام خدا ۴; مجارى اراده خدا ۵
- عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۵
- قوم لوط: جرم قوم لوط ۳; کیفر قوم لوط ۳; هلاکت قوم لوط ۲
- گناه: آثار اجتماعى گناه ۴
- گناهکاران: زمینه هلاکت گناهکاران ۴
- مجرمان :۳
- ملائکه: ملائکه عذاب ۲