ق ٢٦: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که قرار داد با خدا خدائی دیگر را پس بیفکنیدش در شکنجه سخت | |-|معزی=که قرار داد با خدا خدائی دیگر را پس بیفکنیدش در شکنجه سخت | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ق | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ق | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::26|٢٦]] | قبلی = ق ٢٥ | بعدی = ق ٢٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَلْقِیَا»: تکرار این واژه برای تأکید مطلب است. | «أَلْقِیَا»: تکرار این واژه برای تأکید مطلب است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۴
ترجمه
ق ٢٥ | آیه ٢٦ | ق ٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَلْقِیَا»: تکرار این واژه برای تأکید مطلب است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۳۸ سوره ق
- رد استبعاد اعاده خلقت ، و بيان امكان آن با استناد به وقوع خلقت نخستين
- قدرت و علم خداوند در خلق و تدبير موجودات بهحال خود باقى است
- بيان مقصود ((نزديگى خداوند بر انسان )) با عبارتى ساده و همه كس فهم
- علم خدا به انسان از طريق فرشتگان كاتب اعمال
- گفتار بعضى از مفسرين پيرامون ظرف ((اذا)) در آيه شريفه
- فرشتگان موكل بطور كامل مراقب انسان هستند و چيزى را از قلم نمى اندازند
- معناى اينكه فرمود: سكره موت ((به حق )) آمد
- مقصود از سائق و شهيدى كه در قيامت همراه هر كسى مى آيند و بيان اينكه مخاطب آيه :((لقد كنت فى غفلة من هذا...)) كيست و مفهوم آن چيست
- دو نكته اى كه از اين آيه شريفه استفاده مى شود
- معناى آيه : ((و قال قرينه هذا ما لدىّ عتيد))
- پاسخ خداى تعالى به عذرى كه به قرين شيطانى مشرك دوزخى مى آورد
- تفسير و توضيع ((و ما اءنا بظلام للعبيد))
- وجوهى كه درباره سئوال و جواب در آيه : ((يومنقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزيد)) و مفاد آن گفته شده است
- وصف متقين و ورودشان به بهشت
- معناى اينكه درباره بهشت متقين فرمود: ((لهم ما يشاؤ ن فيها و لدنيا مزيد))
- روايتى در ذيل آيه : ((افعيينا بالخلق الاول ...)) و درباره دو فرشته نويسنده حسنات وسيئات
- روايتى دال بر اينكه خطاب ((القيا فى جهنمكل كفار عنيد)) به پيامبر و على (عليهما الصلوة و السلام ) مى شود
- چند روايت در ذيل آيه : ((يوم نقول لجهنم هل امتلاءت ...)) و راجع به اينكه درباره متقيندر بهشت فرموده : ((لهم ما يشاؤ ن فيها ولدينا مزيد)) و...
- روايتى در شاءن نزول ((و لقد خلقنا السموات و الاءرض ...)) و سخنى پيرامون آن
نکات آیه
۱- مشرکان و عبادت کنندگان غیر خدا، محکوم به آتش دوزخ (ألقیا فى جهنّم ... الذى جعل مع اللّه إلهًا ءاخر)
۲- شرک، سرآمد پلیدى ها و بارزترین جرم دوزخیان * (ألقیا فى جهنّم ... الذى جعل مع اللّه إلهًا ءاخر) تعبیر «الذى جعل...» - در پى اوصاف متعدد دوزخیان - مى نماید که همه آن اوصاف، در شرک نهفته است و جدا آمدن «الذى جعل...»، مى تواند اشاره به اهمیت آن داشته باشد.
۳- مشرکان، محکوم به عذابى شدید (الذى جعل مع اللّه ... فى العذاب الشدید)
۴- جهنّم، دربردارنده شکنجه هاى سخت براى مشرکان (ألقیا فى جهنّم ... فألقیاه فى العذاب الشدید)
موضوعات مرتبط
- پلیدى: منشأ پلیدى ۲
- جهنم: ویژگیهاى جهنم ۴
- جهنمیان :۱ شرک جهنمیان ۲ ۱
- شرک: پلیدى شرک ۲
- عذاب: عذاب شدید ۳; مراتب عذاب ۳; مراتب عذاب اخروى ۴
- مشرکان: شدت عذاب مشرکان ۳; شکنجه اخروى مشرکان ۴; مشرکان در جهنم ۱