محمد ٣٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=جز این نیست که زندگانی دنیا بازی و هوسرانی است و اگر ایمان آرید و پرهیزکاری کنید بپردازد به شما مزدهای شما را و نپرسد از شما (نخواهد) خواستههای شما را | |-|معزی=جز این نیست که زندگانی دنیا بازی و هوسرانی است و اگر ایمان آرید و پرهیزکاری کنید بپردازد به شما مزدهای شما را و نپرسد از شما (نخواهد) خواستههای شما را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره محمد | نزول = | {{آيه | سوره = سوره محمد | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::36|٣٦]] | قبلی = محمد ٣٥ | بعدی = محمد ٣٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::17|١٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَعِبٌ وَ لَهْوٌ»: (نگا: انعام / و ، عنکبوت / ). «لا یَسْأَلْکُمْ أَمْوَالَکُمْ»: خداوند بینیاز است و اموال شما را از شما درخواست نمیکند. اموالی که به صورت زکات و صدقه میدهید و یا در راه جهاد خرج میکنید و به نام حقوق شرعی دیگر مصرف مینمائید، برای دفاع از امنیت و استقلال کشور اسلامی و برای کمک به مستمندان همنوع خود و تأمین نیازمندیها و آبادانی مملکت خودتان بوده و سود چنین اموالی عائد خودتان میگردد. | «لَعِبٌ وَ لَهْوٌ»: (نگا: انعام / و ، عنکبوت / ). «لا یَسْأَلْکُمْ أَمْوَالَکُمْ»: خداوند بینیاز است و اموال شما را از شما درخواست نمیکند. اموالی که به صورت زکات و صدقه میدهید و یا در راه جهاد خرج میکنید و به نام حقوق شرعی دیگر مصرف مینمائید، برای دفاع از امنیت و استقلال کشور اسلامی و برای کمک به مستمندان همنوع خود و تأمین نیازمندیها و آبادانی مملکت خودتان بوده و سود چنین اموالی عائد خودتان میگردد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۴
ترجمه
محمد ٣٥ | آیه ٣٦ | محمد ٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَعِبٌ وَ لَهْوٌ»: (نگا: انعام / و ، عنکبوت / ). «لا یَسْأَلْکُمْ أَمْوَالَکُمْ»: خداوند بینیاز است و اموال شما را از شما درخواست نمیکند. اموالی که به صورت زکات و صدقه میدهید و یا در راه جهاد خرج میکنید و به نام حقوق شرعی دیگر مصرف مینمائید، برای دفاع از امنیت و استقلال کشور اسلامی و برای کمک به مستمندان همنوع خود و تأمین نیازمندیها و آبادانی مملکت خودتان بوده و سود چنین اموالی عائد خودتان میگردد.
تفسیر
- آيات ۳۳ - ۳۸ سوره محمد
- مقصود از اطاعت خدا و اطاعت رسول (ص ) و مفاد جمله : ((لا تبطلوا اعمالكم )) در آيه : ((ياايها الذين امنوا اطيعوا اللّه ...))
- گقتار بعضى از مفسرين در خصوص مراد از ((ابطالاعمال ))
- نهى از سازش و متاركه جنگ ، معناى جمله ((و لن يتركم اعمالكم ))
- نكوهش بخل ورزندگان از انفاق مال در راه خدا
- (رواياتى درباره : ابطالاعمال ، صلح نكردن با كفار، و استبدال قومى ديگر - و ان تتولوايستبدل قوما غيركم ...)
نکات آیه
۱- زندگى دنیایى، بدون ایمان و تقوا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست. (إنّما الحیوة الدنیا لعب و لهو و إن تؤمنوا و تتّقوا) از این که خداوند، پس از توصیف زندگى دنیوى، سخن از ارزش ایمان و تقوابه میان آورده; استفاده مى شود که اوصاف یاد شده براى حیات دنیا، در صورتى است که ایمان و تقوا در آن مطرح نباشد.
۲- شرافت ایمانى و پاداش الهى به مجاهدان، شایان دلبستگى و نه سرگرمى هاى بى فرجام دنیا (أنتم الأعلون و اللّه معکم و لن یترکم أعملکم . إنّما الحیوة الدنیالعب و لهو) از ارتباط این آیه با آیه قبل - که درباره تشویق مؤمنان به جهاد و از یاد نبردن ارجمندى خویش و پاداش الهى بود - مطلب بالا استفاده مى شود.
۳- زندگى بدون ایمان و تقوا، داراى انگیزه هایى غیرمنطقى و یا فاقد انگیزه (إنّما الحیوة الدنیا لعب و لهو و إن تؤمنوا و تتّقوا) «لعب» به معناى کارهایى است که باانگیزه هاى واهى صورت مى گیرد و «لهو» اعمالى است که انگیزه اى را دنبال نمى کند; بلکه انسان را از اهداف ارزشى باز مى دارد. از این که خداوند زندگى بدون ایمان و تقوا را «لعب و لهو» بر شمرده، مطلب بالا استفاده مى شود.
۴- سرگرمى ها و خوشى هاى پوچ دنیا، از مهم ترین عوامل سستى در جهاد و تمایل به سازش با کافران (فلاتهنوا ... إنّما الحیوة الدنیا لعب و لهو) خداوند، پس از نهى مؤمنان نسبت به سستى در جهاد و گرایش به سازش، به آنان لعب و لهو بودن دنیا را یادآورى کرده است. از مطلب استفاده مى شود که سرگرمى هاى این دنیا، عاملى مهم در سستى و سازش با کفر است.
۵- عنصر ایمان و تقوا، تغییر دهنده ماهیت پوچ زندگى دنیایى به ماهیتى ارزشى و با فرجام (إنّما الحیوة الدنیالعب و لهو و إن تؤمنوا و تتّقوا یؤتکم أجورکم) از ارتباط «إنّما الحیاة الدنیا...» با «إن تؤمنوا و...»، استفاده مى شود که همین زندگى لعب و لهو، اگر به عنصر ایمان و تقوا آمیخته شد; در نزد خدا ارزش مى یابد و داراى پاداش خواهد بود.
۶- پاداش مؤمنان تقواپیشه، تضمین شده از سوى خداوند (و إن تؤمنوا و تتّقوا یؤتکم أجورکم)
۷- ایمان و تقوا، تنها درمان احساس پوچى و بیهودگى انسان در زندگى دنیوى (إنّما الحیوة الدنیا لعب و لهو و إن تؤمنوا و تتّقوا یؤتکم أجورکم) با توجه به این که گاهى انسان ها خود به حقیقت کلام الهى پى برده و به پوچى زندگى دنیایى مى رسند و در آن جااحساس بن بست مى کنند; این پیام الهى (إن تؤمنوا و تتّقوا یؤتکم أجورکم) آنان را از بن بست رهانیده و فرجامى بایسته را در پیش چشمشان ترسیم مى کند.
۸- آمیختگى عقیده و عمل (ایمان و تقوا)، شرط برخوردارى از پاداش الهى (و إن تؤمنوا و تتّقوا یؤتکم أجورکم) خداوند، ایمان و تقوا را در کنار هم زمینه دریافت پاداش قرار داده است; از آن جا که «ایمان»، بیشتر بر عقیده اطلاق مى شود و «تقوا» در عمل تجلى مى یابد، مى توان به مطلب یاد شده پى برد.
۹- خداوند، اعطا کننده پاداش و نه نیازمند به اموال و دارایى خلق (یؤتکم أجورکم و لا یسئلکم أمولکم)
۱۰- پاداش الهى به مؤمنان متقى، به گونه اى رایگان و نه در قبال درخواست مال از ایشان (یؤتکم أجورکم و لایسئلکم أمولکم) «لایسئلکم أموالکم» در رابطه با جمله «یؤتکم أجورکم» است و دفع دخل مقدّر مى کند; یعنى، خداوند در قبال پاداش هاى خود، چیزى جز ایمان و تقوا از شما انتظار ندارد.
۱۱- هدف اصلى و نهایى دین، دعوت مردم به ایمان و تقوا و نه دریافت مال از ایشان (و إن تؤمنوا و تتّقوا یؤتکم أجورکم و لایسئلکم أمولکم) «لایسئلکم أموالکم» مى تواند در قبال «إن تؤمنوا و تتّقوا» و در مقایسه با آن باشد; یعنى، پیام دین، پیام ایمان و تقوا است; نه دریافت مال.
۱۲- دلبستگى انسان به دارایى هاى خویش، شدیدتر از سایر دلبستگى هاى وى (و لایسئلکم أمولکم) از این که خداوند در کنار تشویق به ایمان و تقوا، فوراً به انسان یادآور شده که هدف از این ایمان و تقوا، گرفتن مال از ایشان نیست; استفاده مى شود که دلبستگى انسان به مال زیاد است و چه بسا بیشتر از سایر دلبستگى ها است; زیرا خداوند، تنها به همین یک نکته اشاره فرموده است.
۱۳- داشتن ایمان و تقوا، منافاتى با برخوردارى انسان از مال و ثروت ندارد. (و إن تؤمنوا و تتّقوا ... و لایسئلکم أمولکم) تعبیر «لایسئلکم أموالکم»، مى رساند که مؤمن متقى مى تواند داراى مال و ثروت باشد و اسلام بنا ندارد ثروت مؤمنان را از ایشان بگیرد.
۱۴- زندگى اخروى، به دور از بیهودگى و پوچى * (إنّما الحیوة الدنیا لعب و لهو) مقید شدن «الحیاة» به وصف «الدنیا» - در صورتى که احترازى به شمار آید - مى رساند که «لعب و لهو» مخصوص زندگى دنیایى است و در جهان آخرت راه ندارد.
۱۵- مالکیت خصوصى، اصلى مورد قبول در اسلام (و لا یسئلکم أمولکم) نسبت داده شدن «أموال» به «کم» و تصریح به این که خداوند، مال هایتان را از شما نمى گیرد; مى رساند که دارا بودن و مالکیت، مورد قبول شریعت است.
۱۶- دستور دین به انفاق و ایثار مال، شامل برخى از اموال و نه تمامى آن * (و لایسئلکم أمولکم) خداوند، در پى تشبیه به ایمان، یادآور شده که اموالتان را نمى طلبیم; در حالى که در آینات بعد خداوند دعوت به انفاق کرده است. از مقایسه این دو سخن، مى توان چنین نتیجه گرفت که خداوند، از مؤمنان نمى خواهد که تمامى اموالشان را در راه دین انفاق کنند; بلکه دستور انفاق، شامل بخش ناچیزى از دارایى هاى آنان مى شود.
موضوعات مرتبط
- احکام :۱۵
- انسان: علایق انسان ۱۲; مال دوستى انسان ۱۲
- انفاق: محدوده انفاق ۱۶
- ایمان: آثار ایمان ۱، ۳، ۵، ۷، ۸; اهمیت ایمان ۱۱; ایمان و ثروت ۱۳; دعوت به ایمان ۱۱
- پاداش: شرایط پاداش ۸
- پوچگرایى: روش درمان احساس پوچگرایى ۷
- تقوا: آثار تقوا ۱، ۳، ۵، ۷، ۸; اهمیت تقوا ۱۱; تقوا و ثروت ۱۳; دعوت به تقوا ۱۱
- جهاد: آسیب شناسى جهاد ۴; عوامل سستى در جهاد ۴
- خدا: اهمیت پاداشهاى خدا ۲; بى نیازى خدا ۹; پاداشهاى خدا ۶، ۹; عطایاى خدا ۹; فضل خدا ۱۰; ویژگى پاداشهاى خدا ۱۰
- دنیاطلبى: سرزنش دنیاطلبى ۲
- دین: فلسفه دین ۱۱
- زندگى: زمینه هدفدارى زندگى ۵; عوامل پوچى زندگى ۳; ملاک ارزش زندگى دنیوى ۱; هدفدارى زندگى اخروى ۱۴
- سازش: عوامل سازش ۴
- عقیده: آثار عقیده ۸
- علایق: علاقه به مال ۱۲
- عمل: آثار عمل ۸
- فرجام: عوامل حسن فرجام ۵
- کافران: سازش کافران ۴
- لهو: آثار لهو ۴
- مالکیت: احکام مالکیت ۱۵; مالکیت خصوصى ۱۵
- مؤمنان: پاداش مؤمنان ۱۰; تضمین پاداش مؤمنان ۶
- متقین: پاداش متقین ۱۰; تضمین پاداش متقین ۶
- مجاهدان: پاداش مجاهدان ۲