محمد ١٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا خدا درآورد آنان را که ایمان آوردند و کردارهای شایسته کردند باغهائی که روان است زیر آنها جویها و آنان که کفر ورزیدند کامرانی کنند و خورند بدانسان که خورند دامها و آتش است جایگاهی برای آنان | |-|معزی=همانا خدا درآورد آنان را که ایمان آوردند و کردارهای شایسته کردند باغهائی که روان است زیر آنها جویها و آنان که کفر ورزیدند کامرانی کنند و خورند بدانسان که خورند دامها و آتش است جایگاهی برای آنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره محمد | نزول = | {{آيه | سوره = سوره محمد | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::12|١٢]] | قبلی = محمد ١١ | بعدی = محمد ١٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::26|٢٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَتَمَتَّعُونَ»: بهرهمند میشوند. لذت میبرند و خوش میگذرانند. | «یَتَمَتَّعُونَ»: بهرهمند میشوند. لذت میبرند و خوش میگذرانند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۳
ترجمه
محمد ١١ | آیه ١٢ | محمد ١٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَتَمَتَّعُونَ»: بهرهمند میشوند. لذت میبرند و خوش میگذرانند.
تفسیر
- آيات ۷ - ۱۵ سوره محمد
- معناى اينكه فرمود: اگر خدا را يارى كنيد خدا ياريتان مى كند
- توضيح اينكه در تعليل نصرت مؤ منين و هلاكت كفار فرمود: خدا مولاى مؤ منان است وكافران مولايى ندارند
- وصف بهشتى كه متقين بدان وعده داده شده اند ۳۵۱
- (چند روايت در ذيل آيه : ((ذلك بانهم كرهوا ماانزل الله )) و بعضى آيات گذشته ديگر)
نکات آیه
۱- نوید الهى به ورود مؤمنان نیک کردار، به باغ هاى بهشت با تکریم و اجلال (إنّ اللّه یدخل الذین ءامنوا و عملوا الصلحت جنّ-ت) واژه «یدخل» و اسناد فعل به خداوند، مى رساند که مؤمنان با تکریم و اجلال و در سایه لطف و اراده الهى، گام در بهشت مى نهند.
۲- ره یافتن مؤمنان نیک کردار به بهشت، نمودى از ولایت الهى بر آنان (ذلک بأنّ اللّه مولى الذین ءامنوا ... إنّ اللّه یدخل الذین ءامنوا و عملوا الصلحت جنّ-ت )
۳- پیوستگى ایمان و عمل صالح در زندگى مؤمنان، شرط بهره مندى آنان از نعمت بهشت (یدخل الذین ءامنوا و عملوا الصلحت جنّ-ت )
۴- جریان نهرها در زیر قصرها و درخت هاى بهشت، از جاذبه هاى مهم آن است. (جنّ-ت تجرى من تحتها الأنهر) از آن جا که خداوند از میان همه اوصاف بهشت، تنها به جریان نهرها اشاره کرده است، اهمیت آن استفاده مى شود.
۵- تمایلات جسمانى و مادى بشر، همراه با وى در جهان آخرت (جنّ-ت تجرى من تحتها الأنهر) باغ ها و منظره زیباى آن و جریان رودها و آواى دلکش آن، امورى است که بشر در پرتو حواس و جنبه وجود مادى خویش، از آنها لذت برده و سود مى جوید. خداوند، مؤمنان را به برخوردارى از این لذت ها در جهان آخرت، نوید داده است.
۶- استفاده خداوند از تمایلات طبیعى بشر، در جهت تشویق او به ایمان و ارزش ها (جنّ-ت تجرى من تحتها الأنهر) تمایل بشر به برخوردارى از بوستان هایى سرشار از رودهاى جارى، زمینه اى قرار گرفته است تا خداوند بهوسیله این تمایل طبیعى، او را به ارزش هاى معنوى مشتاق سازد.
۷- لذّت جویى و شکمبارگى حیوان گونه کافران، تنها بهره آنان از زندگى دنیایى (الذین کفروا یتمتّعون و یأکلون کما تأکل الأنعم و النار مثوًى لهم) از مقابله دو بخش آیه - که براى مؤمنان پایان خوش بهشت را یادآور شده - استفاده مى شود که کافران، هرگز از آن نعمت هاى اخروى بهره نخواهند برد; بلکه تنها شهوت رانى و استفاده حیوان گونه از امکانات دنیا، نصیب آنان است.
۸- آتش دوزخ، جایگاه کافران لذّت طلب و شکمباره (یتمتّعون و یأکلون ... و النار مثوًى لهم)
۹- هدف قرار دادن لذت جویى و شکمبارگى در زندگى، منشى حیوانى و نه شایسته مقام انسانى (و الذین کفروا یتمتّعون و یأکلون کما تأکل الأنعم) لحن شدید توبیخى آیه و به شمار آوردن لذّت جویى صرف و به دور از عقیده و ایمان در حد زندگى حیوانى، مطلب بالا را افاده مى کند.
۱۰- مؤمن واقعى، در پى اعمال نیک است; نه غوطهور در لذّت و هوسرانى. (الذین ءامنوا و عملوا الصلحت ... و الذین کفروا یتمتّعون و یأکلون کما تأکل الأنعم) خداوند، مؤمنان را متصف به «عملوا الصالحات» کرده و کافران را مشمول «یتمتّعون و یأکلون کما تأکل الأنعام» دانسته است. از این تقابل، مطلب بالا استفاده مى شود.
۱۱- بهرهورى مؤمنان، از امکانات دنیا، در محدوده صلاح و ارزش هاى انسانى (الذین ءامنوا و عملوا الصلحت ... و الذین کفروا یتمتّعون و یأکلون کما تأکل الأنعم) آنچه در آیه شریفه مورد ملامت قرار گرفته، بهرهورى از دنیا به گونه حیوانى است; و نه مطلق بهرهورى.
۱۲- شکم پرستى، داراى نقشى ویژه در میان سایر شهوات و تمایلات حیوانى (یتمتّعون و یأکلون کما تأکل الأنعم) واژه «یتمتّعون» دربردارنده همه گونه لذّت جویى است. از این که «یأکلون...»، از میان همه شهوات اختصاص به ذکر یافته و بدان تصریح شده است، مطلب بالا استفاده مى شود.
۱۳- بهره گیرى از نعمت هاى دنیوى و نیندیشیدن به آفریننده آن، شیوه اى حیوانى است.* (و الذین کفروا یتمتّعون و یأکلون کما تأکل الأنعم) برداشت بالا بدان احتمال است که تشبیه کافر به حیوان، از آن جهت باشد که حیوان هنگام بهره گیرى از موهبت هاى طبیعى، به پدیدآورنده آن نمى اندیشد.
۱۴- سود جستن از امکانات زندگى، بدون هدفى متعالى و احساس مسؤولیت، عملى حیوانى* (یتمتّعون و یأکلون کما تأکل الأنعم) برداشت بالا بدان احتمال است که تشبیه کافر به حیوان، از آن جهت باشد که حیوان در خوردن و لذّت جویى، جز ارضاى غریزه به هدفى دیگر نیندیشیده و خود را مسؤول نمى داند.
۱۵- بى ارزشى لذت ها و امکانات دنیوىِ کافران، در مقایسه با فرجام سخت اخروى آنان (یتمتّعون و یأکلون ... و النار مثوًى لهم) خداوند، با تقبیح شیوه کافران و یادآورى فرجام شوم آنان، در حقیقت به مؤمنان یادآور شده است که چشم به زندگى دنیوى کافران ندوزند و لذّت جویى هاى آنان را ارزش نپندارند; زیرا زندگى کافران از نظر ماهیت، حیوانى و از نظر فرجام، دوزخى است.
۱۶- بهشت، پایان رنج و تلاش مؤمنان و دوزخ فرجام لذّت جویى و فساد کافران (الذین ءامنوا و عملوا الصلحت جنّ-ت ... و الذین کفروا... النارمثوًى لهم) در این آیات، میان زندگى، اهداف و فرجام مؤمنان و کافران، مقایسه صورت گرفته است. مؤمنان اهل جهاد و عمل صالح اند و در پى دشوارى هاى آن، از بهشت برخوردار خواهند شد. اما کافران اهل رفاه و لذت جویى اند و در پى آن گرفتار آتش خواهند بود.
۱۷- زندگى اخروى انسان ها، بازتاب شیوه زندگى آنان در دنیا (الذین ءامنوا ... جنّ-ت ... و الذین کفروا ... النار مثوًى لهم) خداوند، براى مؤمنان و کافران دو نوع زندگى دنیوى ترسیم کرده و به تناسب هر یک، فرجامى در آخرت براى آنان، مشخص فرموده است.
۱۸- بررسى فرجام امور، داراى نقشى اساسى در ارزش گذارى آن (إنّ اللّه یدخل الذین ءامنوا و ... جنّ-ت ... و الذین کفروا ... و النار مثوًى لهم) از تعبیر «و النار مثوىً لهم» در پایان آیه، چنین استفاده مى شود که اگر کسى بخواهد زندگى انسان ها را ارزش گذارى کند، مهم ترین ملاک ارزش گذارى، بررسى فرجام آن است، چنان که در ارزش گذارى زندگى مؤمنان باید به سرانجام نیک آنان (جنّات تجرى...) توجه کرد.
موضوعات مرتبط
- ارزیابى: ملاک ارزیابى ۱۸
- امکانات دنیوى: محدوده استفاده از امکانات دنیوى ۱۱
- انسان: تمایلات اخروى انسان ۵; مقامات انسان ۹; نقش تمایلات انسان ۶
- انگیزش: عوامل انگیزش ۶
- ایمان: آثار ایمان ۳; ایمان و عمل صالح ۳; زمینه ایمان ۶
- بشارت: بشارت بهشت ۱
- بهشت: درختان بهشت ۴; زمینه نعمتهاى بهشت ۳; صفات بهشت ۴; کاخهاى بهشت ۴; منظره هاى بهشت ۴; نقش بهشت ۱۶; نهرهاى بهشت ۴
- تشبیهات قرآن: تشبیه به حیوانات ۷، ۱۳; تشبیه کافران ۷
- تعقل: عدم تعقل در منعم ۱۳
- جهنم: نقش جهنم ۱۶
- حیوانات: صفات حیوانات ۹، ۱۳، ۱۴
- خدا: بشارتهاى خدا ۱; نشانه هاى ولایت خدا ۲
- زندگى: آثار زندگى دنیوى ۱۷; اهمیت هدفدارى در زندگى ۱۴; عوامل مؤثر در زندگى اخروى ۱۷
- شکمبارگى: سرزنش شکمبارگى ۹; نقش شکمبارگى ۱۲
- شهوترانى: سرزنش شهوترانى ۱۰
- صالحان: احترام اخروى صالحان ۱; بشارت به صالحان ۱; صالحان در بهشت ۲; فضایل صالحان ۱
- عمل: آثار بررسى فرجام عمل ۱۸
- عمل صالح: آثار عمل صالح ۳
- قرآن: تشبیهات قرآن ۷، ۱۳
- کافران: بى ارزشى امکانات دنیوى کافران ۱۵; بى ارزشى لذایذ کافران ۱۵; سختى فرجام کافران ۱۵; شکمبارگى کافران ۷; فرجام افساد کافران ۱۶; فرجام لذت طلبى کافران ۱۶; کافران در جهنم ۸; لذت طلبى کافران ۷، ۸
- گرایشها: زمینه گرایش به ارزشها ۶
- لذت طلبى: سرزنش لذت طلبى ۹، ۱۰
- مؤمنان: احترام اخروى مؤمنان ۱; بشارت به مؤمنان ۱; صفات مؤمنان ۱۰; عمل صالح مؤمنان ۱۰; فرجام رنجهاى مؤمنان ۱۶; فضایل مؤمنان ۱، ۱۱; مؤمنان در بهشت ۲; نعمتهاى مؤمنان ۳
- نعمت: استفاده از نعمت هاى دنیوى ۱۳، ۱۴