الدخان ٤٥: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=چون آهن گداخته جوشد در شکمها | |-|معزی=چون آهن گداخته جوشد در شکمها | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::45|٤٥]] | قبلی = الدخان ٤٤ | بعدی = الدخان ٤٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمُهْلِ»: فلز گداخته (نگا: کهف / ، معارج / . «یَغْلی»: میجوشد. | «الْمُهْلِ»: فلز گداخته (نگا: کهف / ، معارج / . «یَغْلی»: میجوشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۳
ترجمه
الدخان ٤٤ | آیه ٤٥ | الدخان ٤٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُهْلِ»: فلز گداخته (نگا: کهف / ، معارج / . «یَغْلی»: میجوشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۹ سوره دخان
- توضيح اين جمله منكران معاد كه گفتند: ((ان هى الا موتتنا الاولى )) و چند وجه در معناىآن
- خلاصه اشكال و پاسخ آن
- اثبات معاد با بيان اينكه خلقت آسمان ها و زمين به حق بوده
- معنا و وجه اينكه در قيامت اغناء و نصرت نخواهد بود و مقصود از استثناء ((الا من رحم الله...))
- توضيح مراد از اينكه فرمود اهل بهشت جز مرگ نخستين مرگى نمى چشند و جواب ازاشكالى درباره استثناء ((الا الموته الاولى ))
- پاسخ از اشكال دوم
- (رواياتى درباره ((تبع ))، شفاعت و...)
نکات آیه
۱- ثمره درخت زقوم، چونان موادى آلوده و مذاب و جوشان در درون دوزخیان (إنّ شجرت الزقّوم . طعام الأثیم . کالمهل یغلى فى البطون) در معناى «مُهل»، برخى به آلودگى و عده اى به مذاب بودن آن اشاره کرده اند.
۲- معاد انسان در قیامت، معادى جسمانى است. (کالمهل یغلى فى البطون) توصیف هاى یاد شده در آیه شریفه، مستلزم جسمانى بودن معاد انسان است و حمل این تعابیر بر فرآیندهاى ادراکى و احساسى صرف، با ظاهر الفاظ آن نمى سازد.
موضوعات مرتبط
- تشبیهات قرآن: تشبیه به مواد آلوده ۱; تشبیه به مواد مذاب ۱; تشبیه درخت زقوم ۱
- درختان: میوه درخت زقوم ۱
- قرآن: تشبیهات قرآن ۱
- معاد: معاد جسمانى ۲