الدخان ٣١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=از فرعون که او بود همانا گردنفرازی از فزونیجویان | |-|معزی=از فرعون که او بود همانا گردنفرازی از فزونیجویان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::31|٣١]] | قبلی = الدخان ٣٠ | بعدی = الدخان ٣٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَالِیاً»: متکبّر. برتری جوی متجاوز (نگا: یونس / ، مؤمنون / ، ص / ). | «عَالِیاً»: متکبّر. برتری جوی متجاوز (نگا: یونس / ، مؤمنون / ، ص / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الدخان ٣٠ | آیه ٣١ | الدخان ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَالِیاً»: متکبّر. برتری جوی متجاوز (نگا: یونس / ، مؤمنون / ، ص / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِلَى فِرْعَوْنَ وَ مَلَئِهِ... (۲) إِنَ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِي الْأَرْضِ... (۲) وَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ... (۱)
تفسیر
نکات آیه
۱- فرعون، عامل اصلى گرفتارى هاى بنى اسرائیل در جامعه مصر (من العذاب المهین . من فرعون)
۲- نظام فرعونى، نظامى استبدادى و متکى به رأى فرد (من العذاب المهین . من فرعون) از این که شخص فرعون، به عنوان عامل اصلى عذاب و خوارى بنى اسرائیل معرفى شده، استفاده مى شود که حضور فرعون و تصمیم گیرى او، بر همه شؤون جامعه سیطره داشته و از این رو، خطاهاى فرعونیان تنها به او نسبت داده شده است.
۳- برترى جویى و اسرافگرى، از منفى ترین ویژگى هاى فرعون (إنّه کان عالیًا من المسرفین) چنانچه «من المسرفین» خبر دوم «کان» باشد، آیه دو وصف مستقل براى فرعون بیان کرده است.
۴- فرعون، پیشتاز و سرکرده اسرافگران * (إنّه کان عالیًا من المسرفین) قرین آمدن وصف «عالیاً» و «من المسرفین»، ممکن است بیانگر جنبه سرکردگى فرعون در میدان اسرافگرى باشد.
۵- مشابهت پیکره نظام فرعونى با شخص فرعون در خصلت هاى منفى (إنّه کان عالیًا من المسرفین) برداشت بالا بنابراین نکته است که «المسرفین» نظر به اسراف گران جامعه فرعونى داشته باشد که فرعون سرکرده آنان بود.
۶- روحیه استکبارى و اسرافگرى فرعون، عامل استثمار و تحقیر بنى اسرائیل (من العذاب المهین . من فرعون إنّه کان عالیًا من المسرفین) جمله «إنّه...» مى تواند در مقام تعلیل باشد.
۷- برترى جویى و اسراف، از پدیده هاى منفى و مورد نکوهش در زندگى انسان ها (إنّه کان عالیًا من المسرفین)
موضوعات مرتبط
- اخلاق: رذایل اخلاقى ۷
- اسراف: سرزنش اسراف ۷
- برترى طلبى: سرزنش برترى طلبى ۷
- بنى اسرائیل: تاریخ بنى اسرائیل ۱; عوامل استثمار بنى اسرائیل ۶; عوامل تحقیر بنى اسرائیل ۶; منشأ گرفتارى بنى اسرائیل ۱
- فرعون: آثار استکبار فرعون ۶; آثار اسراف فرعون ۶; استبداد فرعون ۲; اسرافگرى فرعون ۳، ۴; برترى طلبى فرعون ۳; صفات فرعون ۵; نقش فرعون ۱; ویژگیهاى حکومت فرعون۲; ویژگیهاى فرعون ۳، ۴
- فرعونیان: صفات فرعونیان ۵