الزخرف ٣٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و زیوری و هر آینه همه اینها بهره زندگانی دنیا است و آخرت است نزد پروردگار تو از آنِ پرهیزکاران | |-|معزی=و زیوری و هر آینه همه اینها بهره زندگانی دنیا است و آخرت است نزد پروردگار تو از آنِ پرهیزکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = الزخرف ٣٤ | بعدی = الزخرف ٣٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«زُخْرُفاً»: زر و زیور. زینتآلات و وسائل تجملی. بعضی (زُخْرُفاً) را عطف بر (سُقُفاً) دانسته، و اشاره به وسائل زینتی مستقلّی میدانند که در اختیار این گونه افراد گذارده میشود. و برخی عطف بر (مِن فِضَّةٍ) دانسته و در اصل (مِن زُخْرُفٍ) بوده، سپس منصوب به نزع خافض شده است. در این صورت مفهوم جمله چنین میشود: سقفها و درها و تختهای خانههای آنان را بعضی از طلا و بعضی از نقره ترتیب میدادیم. «لَمَّا»: بجز. مگر. این واژه به معنی (إِلاّ) است. | «زُخْرُفاً»: زر و زیور. زینتآلات و وسائل تجملی. بعضی (زُخْرُفاً) را عطف بر (سُقُفاً) دانسته، و اشاره به وسائل زینتی مستقلّی میدانند که در اختیار این گونه افراد گذارده میشود. و برخی عطف بر (مِن فِضَّةٍ) دانسته و در اصل (مِن زُخْرُفٍ) بوده، سپس منصوب به نزع خافض شده است. در این صورت مفهوم جمله چنین میشود: سقفها و درها و تختهای خانههای آنان را بعضی از طلا و بعضی از نقره ترتیب میدادیم. «لَمَّا»: بجز. مگر. این واژه به معنی (إِلاّ) است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ٣٤ | آیه ٣٥ | الزخرف ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«زُخْرُفاً»: زر و زیور. زینتآلات و وسائل تجملی. بعضی (زُخْرُفاً) را عطف بر (سُقُفاً) دانسته، و اشاره به وسائل زینتی مستقلّی میدانند که در اختیار این گونه افراد گذارده میشود. و برخی عطف بر (مِن فِضَّةٍ) دانسته و در اصل (مِن زُخْرُفٍ) بوده، سپس منصوب به نزع خافض شده است. در این صورت مفهوم جمله چنین میشود: سقفها و درها و تختهای خانههای آنان را بعضی از طلا و بعضی از نقره ترتیب میدادیم. «لَمَّا»: بجز. مگر. این واژه به معنی (إِلاّ) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۴۵ سوره زخرف
- معناى سخن ابراهيم (ع ) به پدر و قومش : ((انى براء مما تعبدون الا الذى فطرنىفانه سيهدين ))
- وجوهى كه درباره معناى آيه : ((و جعلها كلمة باقية فى عقبه لعلهم يرجعون )) گفته شده
- سخن مشركين كه در ردّ قرآن گفتند چرا بر يكى از بزرگان و توانگراننازل نشده و جواب به آنها با بيان اينكه روزى هاى مادى و معنوى را خداى تعالى تقسيممى كند
- پاسخ به گفتار مشركين مكه
- رزق دنيا به مشيت خداوند است و اختيار آن بدست انسان
- تقسيم معشيت و بيان علل انقسام آن در مجمع انسانى
- مقصود از اينكه فرمود: اگر مردم امت واحده نمى شدند، سقف خانه كافران را از نقره مىكرديم و...
- وصف حال كور دلان روى گردان از ذكر خدا، كه قرين شيطانى دارند و در عين ضلالتخود را راه يافته مى پندارند
- بيزارى جستن كافر كور دل از قرين شيطانى خود در قيامت
- وجوه مختلف در معناى جمله ((و لن ينفعكم اليوم اذ ظلتم انكم فى العذاب مشتركون )) كهخطاب به كفار و قرين هاى شيطانى آنها است
- اقوال مفسرين درباره مقصود از اينكه خطاب به پيامبر اكرم (ص ) فرمود: ((واسئل من ارسلنا من قبلك اجعلنا من دون الرحمن آلهه يعبدون ))
- توضيحى درباره روايتى كه جمله ((و جعلها كلمة باقية فى عقبه )) را به امامت ذريهابراهيم (ع ) تفسير كرده اند
- روايتى در ذيل آيه : ((و قالوا لا نزل هنا القرآن علىرجل من القريتين عظيم ))
- رواياتى ديگر در ذيل برخى آيات گذشته
نکات آیه
۱ - طلا و نقره، نماد تجمل و اشرافى گرى در دوره هاى تاریخ (سقفًا من فضّة ... و زخرفًا) عده اى از لغویان «زخرف» را طلا دانسته اند. از ذکر طلا و نقره به عنوان نمادهاى زیور و تجمل، مطلب بالا استفاده مى شود.
۲ - زندگى مجلل و با شکوه دنیا، حقیر و ناچیز در برابر نعمت هاى اخروى (لبیوتهم سقفًا من فضّة ... و إن کلّ ذلک لمّا متع الحیوة الدنیا)
۳ - حیات اخروى، در پیشگاه خداوند، امرى بس ارزشمند و مخصوص تقواپیشگان است. (و الأخرة عند ربّک للمتّقین)
۴ - اهمیت نقش تقوا، در دستیابى انسان به ارزش هاى اخروى (و الأخرة عند ربّک للمتّقین)
۵ - حضور در جوار قرب ربوبى، غیرقابل قیاس با والاترین نعمت هاى دنیوى (و إن کلّ ذلک ... و الأخرة عند ربّک للمتّقین) از «عند ربّک»، حضور در جوار قرب ربوبى استفاده شده است.
۶ - مؤمنان تقواپیشه، بهره مند از فیض حضور الهى در سراى جاودان* (عند ربّک للمتّقین)
۷ - افق دید کافران، محدود به زندگى کوتاه دنیا است. (لجعلنا لمن یکفر بالرحمن ... لمّا متع الحیوة الدنیا و الأخرة عند ربّک للمتّقین) خداوند در این آیه، توانایى خویش را بر ایجاد یک زندگى آکنده از تجمل براى کافران، بیان کرده و سپس حضور در جوار ربوبى را مطرح نموده است. از این مطلب استفاده مى شود که کافران تنها در محدوده تنگ زندگى دنیا مى اندیشند.
موضوعات مرتبط
- ارزشها :۳ زمینه ارزشها ۳ى اخروى ۴
- اشرافیت: نشانه هاى اشرافیت ۱
- امکانات مادى: بى ارزشى امکانات مادى ۲
- تجمل: نشانه هاى تجمل ۱
- تقرب: ارزش تقرب به خدا ۵
- تقوا: آثار تقوا ۴
- زندگى: ارزش زندگى اخروى ۳
- طلا: نقش طلا ۱
- کافران: بینش کافران ۷; دنیاطلبى کافران ۷; مادیگرایى کافران ۷
- مؤمنان: تقرب مؤمنان ۶; مؤمنان در آخرت ۶
- متقین: تقرب متقین ۶; فضایل متقین ۳; متقین در آخرت ۶
- نعمت: ارزش نعمت هاى دنیوى ۵; اهمیت نعمت هاى اخروى ۲
- نقره: نقش نقره ۱