الزخرف ٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و اگر پرسیشان که آفریده است آسمانها و زمین را هر آینه گویند آفرید آنها را خدای عزّتمند دانا | |-|معزی=و اگر پرسیشان که آفریده است آسمانها و زمین را هر آینه گویند آفرید آنها را خدای عزّتمند دانا | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = الزخرف ٨ | بعدی = الزخرف ١٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَئِن سَأَلْتَهُمْ»: (نگا: عنکبوت / ، لقمان / ، زمر / ). | «لَئِن سَأَلْتَهُمْ»: (نگا: عنکبوت / ، لقمان / ، زمر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ٨ | آیه ٩ | الزخرف ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَئِن سَأَلْتَهُمْ»: (نگا: عنکبوت / ، لقمان / ، زمر / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره زخرف
- مفاد و غرض كلى سوره مباركه زخرف
- شرح مراد از اينكه در وصف قرآن فرمود: ((و انه فى امّ الكتاب لدينا لعلىّ حكيم ))
- گفتارى دو احتمال درباره ((احلكم تعقلون )) و پاسخ به آن
- احتجاج بر ربوبيت و يگانگى خداى تعالى با ذكر بخشى از آيات تكوينى او
- مقصود از به ياد آوردن نعمت پروردگار پس از سوار شدن بر كشتى ها و چهارپايان
نکات آیه
۱ - اعتقاد و اقرار مشرکان عصرت بعثت، به عزت و دانایى آفریدگار هستى (و لئن سألتهم ... لیقولنّ خلقهنّ العزیز العلیم)
۲ - مشرکان مکه، با نبوت پیامبر(ص) و پیام توحیدى آن حضرت در ستیز بودند، نه منکر وجود آفریدگار عزیز و داناى جهان. (و لئن سألتهم ... لیقولنّ خلقهنّ العزیز العلیم) با توجه به آیات پیشین - که نوعى خطاب و عتاب نسبت به منکران پیامبر(ص) دارد - برداشت یاد شده به دست مى آید.
۳ - نشانه هاى عزت (قاهر بودن) و دانایى آفریدگار جهان، غیر قابل انکار، حتى براى مشرکان (و لئن سألتهم ... لیقولنّ خلقهنّ العزیز العلیم)
۴ - مشرکان مکه، گرفتار شرک در زمینه هایى غیر از زمینه خالقیت خداوند (و لئن سألتهم من خلق)
۵ - اصل توحید و یگانگى آفریدگار هستى، امرى بدیهى و مورد پذیرش فطرت تمامى آدمیان (لیقولنّ خلقهنّ العزیز العلیم) از اعتراف مشرکان به یگانگى آفریدگار جهان هستى، مطلب یاد شده استفاده مى شود.
۶ - گفتار و روش کافران، با ادراک هاى عقلى و فطرى آنان همساز نیست. (و کم أرسلنا ... و لئن سألتهم من خلق ... لیقولنّ خلقهنّ العزیز العلیم) خداوند در این آیه مى فرماید: اگر از مشرکان و دین ناباوران سؤال شود که آفریدگار هستى کیست؟ آنان به دلیل عقل یا اعتقاد خود مى گویند: «آفریدگارى عزیز و دانا». در حالى که اگر آنان به راستى لوازم این باور را مى فهمیدند، جا نداشت که وحى قرآنى را مورد خدشه قرار دهند.
۷ - جهان آفرینش، داراى آسمان هاى متعدد است. (السموت )
۸ - جهان آفرینش، جلوه اى از قدرت شکست ناپذیر و علم گسترده خداوند است. (خلقهنّ العزیز العلیم)
۹ - خداوند، عزیز (پیروز شکست ناپذیر) و علیم (داراى علم بى کران) است. (خلقهنّ العزیز العلیم)
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ها ۷
- آفرینش: عظمت خلقت آفرینش ۸
- آیات خدا: آیات آفاقى ۸
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱، ۲; دشمنان اسلام ۲
- اسماء و صفات: عزیز ۹; علیم ۹
- اقرار: اقرار به عزت خدا ۱; اقرار به علم خدا ۱
- توحید: توحید در خالقیت ۴، ۵; فطریت توحید ۵
- خدا: نشانه هاى عزت خدا ۳، ۸; نشانه هاى علم خدا۳، ۸; نشانه هاى قدرت خدا ۸; وسعت علم خدا ۸
- عقیده: عقیده به عزت خدا ۱; عقیده به علم خدا ۱
- کافران: بى منطقى کافران ۶; سخن کافران ۶; عمل کافران ۶; فطرت کافران ۶
- محمد(ص): دشمنان محمد(ص) ۲
- مشرکان: اقرار مشرکان صدراسلام ۱; خداشناسى مشرکان ۳; عقیده مشرکان ۳; عقیده مشرکان صدراسلام ۱
- مشرکان مکه: خداشناسى مشرکان مکه ۲; دشمنى مشرکان مکه ۲; شرک مشرکان مکه ۴; عقیده مشرکان مکه ۴; مشرکان مکه و محمد(ص) ۲