الزخرف ٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نمیآمدشان پیمبری جز آنکه بودند بدو مسخرهکنان | |-|معزی=و نمیآمدشان پیمبری جز آنکه بودند بدو مسخرهکنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = الزخرف ٦ | بعدی = الزخرف ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَا یَأْتِیهِمْ ...»: اشاره به این حقیقت است که مخالفتها و مسخرهکردنها مانع این نشده است که خدا ارسال پیغمبران را قطع کند، و مؤمنان راستین هم بدانند که این رویگردانیهای از حقّ و مبارزه با آن، و شکنجه خوبان و تمسخر ایشان، سابقه طولانی دارد. | «مَا یَأْتِیهِمْ ...»: اشاره به این حقیقت است که مخالفتها و مسخرهکردنها مانع این نشده است که خدا ارسال پیغمبران را قطع کند، و مؤمنان راستین هم بدانند که این رویگردانیهای از حقّ و مبارزه با آن، و شکنجه خوبان و تمسخر ایشان، سابقه طولانی دارد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ٦ | آیه ٧ | الزخرف ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا یَأْتِیهِمْ ...»: اشاره به این حقیقت است که مخالفتها و مسخرهکردنها مانع این نشده است که خدا ارسال پیغمبران را قطع کند، و مؤمنان راستین هم بدانند که این رویگردانیهای از حقّ و مبارزه با آن، و شکنجه خوبان و تمسخر ایشان، سابقه طولانی دارد.
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره زخرف
- مفاد و غرض كلى سوره مباركه زخرف
- شرح مراد از اينكه در وصف قرآن فرمود: ((و انه فى امّ الكتاب لدينا لعلىّ حكيم ))
- گفتارى دو احتمال درباره ((احلكم تعقلون )) و پاسخ به آن
- احتجاج بر ربوبيت و يگانگى خداى تعالى با ذكر بخشى از آيات تكوينى او
- مقصود از به ياد آوردن نعمت پروردگار پس از سوار شدن بر كشتى ها و چهارپايان
نکات آیه
۱ - تمامىِ پیامبران در طول تاریخ، با استهزا و تمسخر مخالفان مواجه بوده اند. (و ما یأتیهم من نبىّ إلاّ کانوا به یستهزءون)
۲ - پیامبران، رو به سوى مردم و در حرکت به جانب ایشان (و ما یأتیهم من نبىّ) تعبیر «یأتیهم» مى رساند که پیامبران به سراغ مردم مى رفته اند و آن گونه نبوده است که آنان انتظار داشته باشند، مردم احساس نیاز کرده و به طرف آنان آیند.
۳ - مخالفان پیامبران، فاقد استدلال و متکى به تمسخر و استهزا (إلاّ کانوا به یستهزءون)
۴ - دلجویى خداوند از پیامبر(ص)، در برابر تمسخر و استهزاى مشرکان (و کم أرسلنا ... و ما یأتیهم من نبىّ إلاّ کانوا به یستهزءون) خداوند با بیان شیوه همیشگى کافران در برابر انبیا، در حقیفت پیامبراکرم(ص) را مورد تفقد و دلجویى قرار داد تا آن حضرت از مخالفت و حرکت هاى تمسخرآمیز منکران رسالت، نگران نباشد.
۵ - مواجهه استهزاآمیز کافران با پیامبران در طول تاریخ، باعث تغییر سنت الهى و سلب هدایت از امت هاى دیگر نمى شود. (أفنضرب عنکم الذکر ... و کم أرسلنا ... إلاّ کانوا به یستهزءون)
۶ - شناخت تاریخ و آگاهى از موضع گیرى هاى همگون کافران در برابر پیامبران، مانع نگرانى و دلسردى رهبران دینى است. (و کم أرسلنا ... إلاّ کانوا به یستهزءون)
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۴
- انبیا: استهزاهاى مخالفان انبیا ۱، ۳; استهزاى انبیا ۱، ۵; بى منطقى مخالفان انبیا ۳; تاریخ انبیا ۱; روش برخورد مخالفان انبیا ۱; مردمى بودن انبیا ۲
- تاریخ: فلسفه تاریخ ۶; فواید تاریخ ۶
- خدا: حتمیت سنتهاى خدا ۵; حتمیت هدایتهاى خدا ۵
- رهبران دینى: موانع نگرانى رهبران دینى ۶
- علم: آثار علم ۶
- کافران: استهزاهاى کافران ۵; روش برخورد کافران ۶; هماهنگى کافران ۶
- محمد(ص): استهزاى محمد(ص) ۴; دلدارى به محمد(ص) ۴
- مشرکان: استهزاهاى مشرکان ۴