فصلت ١٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و رهانیدیم آنان را که ایمان آوردند و بودند پرهیز میکردند | |-|معزی=و رهانیدیم آنان را که ایمان آوردند و بودند پرهیز میکردند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره فصلت | نزول = | {{آيه | سوره = سوره فصلت | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::18|١٨]] | قبلی = فصلت ١٧ | بعدی = فصلت ١٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۱
ترجمه
فصلت ١٧ | آیه ١٨ | فصلت ١٩ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيات ۱۳ - ۲۵ سوره فصّلت
- انذار به عذاب دنيوى ، عذابى مثل صاعقه عاد و ثمود كه پيامبران به سويشان رفتندو...
- وجه اينكه از هود و صالح عليه السلام با صيغهجمل الرسل ياد كرد
- آنچه گريبانگير عاد و ثمود به سبب كفرشان شد
- مراد از حشر دشمنان خدا به سوى آتش
- توضيح راجع به شهادت اعضاء و پوست بدن آدمى عليه او در قيامت ، و وجوهى كه دراين باره گفته شده است
- اعتراض گناهكاران در قيامت به پوست بدنشان !
- پاسخ اعضاء و پوست بدن در جواب گنكاران
- اقوال مفرسين در تفسير قالوا انطقناالله الذى ...
- بحث اجمالى قرآن قسمتى از آيات قرآنى كه دلالت دارند بر اينكه تمامى موجودات داراىعلم هستند
- بحث اجمالى فلسفى درباره علم داشتن موجودات مادى و غير مجرد
- تفسير آيه : و ما كنتم تستترون ... و بيان اينكهاعمال بندگان از آفريدگار پوشيده نبوده ، خدا بر هرچيزى شهيد ورقيب است
- توبيخ مجرمين در قيامت از جانب خداوند
- معناى اينكه قرين هاى سوء براى مشركين ما بين ايديهم و ما خلفهم را زيبا جلوه دادند
- رواياتى راجع به حسن ظنّ به خدا، و مراد از گواهى دادن پوست بدن در قيامت
نکات آیه
۱ - تنها گروهى اندک از قوم عاد و ثمود، ایمان آورده، تقوا پیشه کردند. (و نجّینا الذین ءامنوا و کانوا یتّقون) از این که خداوند، استکبار و کوردلى را به عموم مردم عاد و ثمود نسبت داده است، مى توان استفاده کرد که بیشتر آنان کافر شدند و فقط تعدادى اندک از آنان مؤمن بودند.
۲ - خداوند، مؤمنان تقواپیشه قوم عاد و ثمود را از عذاب نازل شده نجات داد. (و نجّینا الذین ءامنوا و کانوا یتّقون) مراد از «الذین آمنوا» - به قرینه سیاق - مؤمنان هر دو قوم عاد و ثمود است.
۳ - همراهى ایمان و تقوا، عامل نجات انسان از عذاب و انتقام الهى (و نجّینا الذین ءامنوا و کانوا یتّقون)
۴ - نجات مؤمنان تقواپیشه از عذاب استیصال، سنت الهى است. (و نجّینا الذین ءامنوا و کانوا یتّقون) بنابر این که آیه مربوط به هر دو گروه (عاد و ثمود) باشد، مى توان به نوعى سنت بودن نجات مؤمنان را استفاده کرد.
موضوعات مرتبط
- ایمان: آثار ایمان ۳
- تقوا: آثار تقوا ۳
- خدا: سنتهاى خدا ۴; نجات بخشى خدا ۲
- عذاب: عوامل نجات از عذاب ۳; نجات از عذاب استیصال ۴
- قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۱، ۲; کمى مؤمنان قوم ثمود ۱; کمى متقین قوم ثمود ۱; منشأ نجات مؤمنان قوم ثمود ۲; منشأ نجات متقین قوم ثمود ۲
- قوم عاد: تاریخ قوم عاد ۱، ۲; کمى مؤمنان قوم عاد ۱; کمى متقین قوم عاد ۱; منشأ نجات مؤمنان قوم عاد ۲; منشأ نجات متقین قوم عاد ۲
- مؤمنان: نجات مؤمنان ۴
- متقین: نجات متقین ۴