غافر ٦٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=او است آنکه زنده کند و بمیراند و گاهی که بگذراند کاری را جز این نیست که بگویدش بشو پس میشود | |-|معزی=او است آنکه زنده کند و بمیراند و گاهی که بگذراند کاری را جز این نیست که بگویدش بشو پس میشود | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::68|٦٨]] | قبلی = غافر ٦٧ | بعدی = غافر ٦٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«قَضَی أَمْراً ...»: (نگا: بقره / آلعمران / ، مریم / ). | «قَضَی أَمْراً ...»: (نگا: بقره / آلعمران / ، مریم / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۰
ترجمه
غافر ٦٧ | آیه ٦٨ | غافر ٦٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَضَی أَمْراً ...»: (نگا: بقره / آلعمران / ، مریم / ).
تفسیر
نکات آیه
۱ - تنها خداوند، حیات بخش موجودات است. (هو الذى یحیى)
۲ - حیات و مرگ موجودات تنها به دست خداوند است. (هو الذى یحیى و یمیت)
۳ - خداوند، بر پدید آوردن هر آنچه تقدیر کرده، توانا است. (فإذا قضى أمرًا فإنّما یقول له کن فیکون)
۴ - خداوند، هر چیزى را تقدیر کند با گفتن «باش و به هستى درآ» آن را پدید مى آورد. (فإذا قضى أمرًا فإنّما یقول له کن فیکون)
۵ - خداوند، در آفرینش پدیده ها از هرگونه ابزار و وسایل و کمک و هم فکرى، بى نیاز است. (فإذا قضى أمرًا فإنّما یقول له کن فیکون) قصر در «فإنّما یقول له ...» قصر اضافى است و در مقابل عقیده منکران معاد ادا شده است; زیرا آنان تجدید حیات انسان ها را، امرى غیر ممکن مى دانستند. آنها بر این تصور بودند که جمع کردن اجزاى پوسیده و پراکنده بدن بشر و دمیدن حیات به آن، امرى است که نیاز به ابزار و کمک و هم فکرى دیگران و صرف وقت دارد و خداوند از چنین کارى ناتوان است.
۶ - آفرینش همه چیز براى خداوند، امرى سهل و آسان است. (فإذا قضى أمرًا فإنّما یقول له کن فیکون) برداشت یاد شده، از آن جا است که آفرینش هر چیزى به صرف تقدیر و اراده آن و بى هیچ ابزار و کمکى، بیانگر این حقیقت است که براى خداوند متعال، آفریدن هر چیزى سهل و آسان مى باشد.
۷ - آفرینش مجدد انسان ها براى خداوند، بسیار سهل و آسان است. (إنّ الساعة لأتیة لاریب فیها ... هو الذى یحیى و یمیت فإذا قضى أمرًا فإنّما یقول له کن فیکون) برداشت یاد شده، از آن جا است که آیه شریفه در ردیف آیاتى قرار گرفته که درصدد اثبات معاد و حیات مجدد انسان ها است.
۸ - اتحاد و هم سانى قضا و تقدیر خداوند، با قول و فعل او (فإذا قضى أمرًا فإنّما یقول له کن فیکون)
۹ - خداوند، داراى قدرت مطلق است. (فإذا قضى أمرًا فإنّما یقول له کن فیکون)
موضوعات مرتبط
- انسان: تجدید حیات انسان ها ۷
- حیات: منشأ حیات ۱، ۲
- خدا: اختصاصات خدا ۱; بى نیازى خدا ۵; حیات بخشى خدا ۱; خالقیت خدا ۳، ۴، ۶، ۷; قدرت خدا ۳، ۴، ۹; مقدرات خدا ۳، ۴; نقش خدا ۱، ۲; ویژگیهاى خالقیت خدا ۵; هماهنگى سخن و فعل خدا ۸
- قضاوقدر: ۸
- مرگ: منشأ مرگ ۲
- معاد: سهولت معاد ۷
- موجودات: سهولت خلقت موجودات ۶