الزمر ٦٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=وی را است کلیدهای آسمانها و زمین و آنان که کفر ورزیدند به آیتهای خدا ایشانند زیانکاران | |-|معزی=وی را است کلیدهای آسمانها و زمین و آنان که کفر ورزیدند به آیتهای خدا ایشانند زیانکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزمر | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::63|٦٣]] | قبلی = الزمر ٦٢ | بعدی = الزمر ٦٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَقَالِیدُ»: جمع مِقْلاد، کلیدها. «لَهُ مَقَالِیدُ ...»: کنایه از مالکیّت و حاکمیّت است. | «مَقَالِیدُ»: جمع مِقْلاد، کلیدها. «لَهُ مَقَالِیدُ ...»: کنایه از مالکیّت و حاکمیّت است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۹
ترجمه
الزمر ٦٢ | آیه ٦٣ | الزمر ٦٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَقَالِیدُ»: جمع مِقْلاد، کلیدها. «لَهُ مَقَالِیدُ ...»: کنایه از مالکیّت و حاکمیّت است.
تفسیر
- آيات ۶۲ - ۷۵ سوره زمر
- اشاره به وحدانيت خدا در ربوبيت با بيان اينكه او خالق همه چيز ووكيل بر همه چيز است
- اشاره به عدم منافات عصمت با اختيار و بيان اينكه نهى پيامبر صلى الله عليه و آله ازشرك ورزيدن ،نهى حقيقى است
- معناى اينكه درباره مشركين فرمود: و ما قدروداالله حق قدره
- مراد از اينكه زمين در قيامت در قبضه خداوند است
- توضيحى درباره نفخه صور وصعقه آسمانيان و زمينيان
- مقصود از استثناء الا من شاءالله در آيه و نفس فى الصور...
- نفخه دوم و زنده شدن مردگان در قيامت
- مراد از اشراق زمين به نور پروردگارش در قيامت ، و وجوهى كه در اين باره گفته شدهاست
- كلام صاحب كشاف در معنى روشن شدن زمين به نور پروردگارش در قيامت و دواشكال به آن
- حق به طلب در تفسير و اشرقت الاءرض بنور ربها
- كافران دسته دسته به جهنم و متقين گروه گروه به بهشت هدايت مى شوند
- سخن بهشتيان بعد از ورود به بهشت
- طواف ملائكه گرداگرد عرش الهى در قيامت و تسبيح آنان خداونند را
- رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته
- دو روايت درباره اينكه بهشت و جهنم را درب هايى است
نکات آیه
۱ - کلید و سررشته تمامى امور جهان، در اختیار خدا است. (له مقالید السموت و الأرض) «مقالید» در آیه شریفه یا مترادف «مفاتیح» (کلیدها) و یا به معناى «خزائن» (گنجینه ها) است (لسان العرب ). در هر صورت این تعبیر کنایه از سلطه بر جهان و در اختیار داشتن آن است.
۲ - جهان هستى، جلوه اى از قدرت و توحید ربوبى خداوند است. (له مقالید السموت و الأرض)
۳ - جهان، داراى آسمان هاى متعدد (السموت)
۴ - کافران و منکران آیات الهى، مردمى زیانکار و خسارت دیده اند. (و الذین کفروا بأیت اللّه أُولئک هم الخسرون)
۵ - کفر و انکار آیات الهى، بى تردید به زیان انسان ها است. (و الذین کفروا بأیت اللّه أُولئک هم الخسرون) «خسارت» - ضد ربح (سود) - به معناى ضرر و زیان است و آمدن ضمیر فصل (هم)، دلالت بر حصر و تأکید مى کند.
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ها ۳
- آفرینش: حاکم آفرینش ۱
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۵; آیات آفاقى ۲; زیانکارى مکذبان آیات خدا ۴
- توحید: توحید افعالى ۱; دلایل توحید ربوبى ۲
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱
- خدا: اختصاصات خدا ۱; نشانه هاى قدرت خدا ۲
- خود: زیان به خود ۵
- زیان: عوامل زیان ۵
- زیانکاران: ۴
- کافران: زیانکارى کافران ۴
- کفر: آثار کفر ۵