ص ٨٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت پس به عزّتت سوگند هر آینه گمراهشان سازم همگی | |-|معزی=گفت پس به عزّتت سوگند هر آینه گمراهشان سازم همگی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::82|٨٢]] | قبلی = ص ٨١ | بعدی = ص ٨٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لأُغْوِیَنَّهُمْ ...»: (نگا: حجر / ). | «لأُغْوِیَنَّهُمْ ...»: (نگا: حجر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
ص ٨١ | آیه ٨٢ | ص ٨٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لأُغْوِیَنَّهُمْ ...»: (نگا: حجر / ).
تفسیر
- آيات ۶۵ - ۸۸ ص
- تقرير احتجاجات متعدد بر وحدانيت خداى تعالى كه آيه :قل انما انا منذر و ما من اله الا الله ... متضمن است
- توضيح درباره ارتباط آيه : اذقال ربك للملئكة انى خالق بشرا من طين باقبل
- وجه تسميه انسان به بشر و بيان مبداء خلقت انسان
- وجه اينكه فرمود آدم را با دو دستم آفريدم
- معناى جمله : استكبرت ام كنت من العالين كه استفهام توبيخى از ابليس درباره سجدهنكردنش براى آدم است
- اشاره به اينكه عين خواسته ابليس فانظرنى الى يوم يبعثون اجابت نشده و او الى وقتاليوم المعلوم مهلت داده شده
- مبداء ارتكاب معاصى ، انكار مالكيت مطلقه خدا و حكمت او است
- قضاء الهى درباره ابليس و پيروان او
- قرآن ذكرى است جهانى و اخبار آن اختصاص به زمان معين ندارد
- رواياتى درباره مخاصمه ملا اعلى ، استكبار ابليس و اباء او از سجده بر آدم ، و اوصافمتكلفين
نکات آیه
۱ - سوگند ابلیس به عزت پروردگار (قال فبعزّتک)
۲ - ابلیس، براى گمراه کردن انسان ها، عزمش را جزم نمود و بر آن سوگند یاد کرد. (قال فبعزّتک لأغوینّهم) از آمدن آیه شریفه به همراه «با»ى قسم در «فبعزّتک» و نیز آمدن لام قسم و «نون» تأکید در «لأغوینّهم»، برداشت یاد شده به دست مى آید.
۳ - گمراه کردن همه انسان ها، هدف و فلسفه مهلت خواهى ابلیس از خداوند بود. (قال ربّ فأنظرنى إلى یوم یبعثون . قال فإنّک من المنظرین ... قال فبعزّتک لأغوینّهم أجمعین) از این که ابلیس، پس از مهلت خواهى از خداوند و پذیرش این خواسته از سوى او، اعلام کرد که بر گمراه کردن مردم مصمم گشته است; مى توان به دست آورد که هدف اصلى او از این درخواست، همان گمراه سازى بنى آدم بوده است.
۴ - بدخواهى و دشمنى ابلیس نسبت به انسان ها و انتقام گیرى وى از آنان، در ماجراى سجده بر آدم (قال فبعزّتک لأغوینّهم أجمعین) بیشتر مفسران برآنند که تصمیم ابلیس بر گمراه ساختن انسان ها، پس از اطلاع یافتن وى از طرد شدن از درگاه الهى بوده است. این در واقع نوعى انتقام گیرى از آدم ابوالبشر و دشمنى با او است.
۵ - ابلیس، معتقد و معترف به عزت و قدرت پروردگار (فبعزّتک)
۶ - ابلیس، داراى قدرت تأثیرگذارى بر ذهن و اندیشه انسان (لأغوینّهم أجمعین)
۷ - همه انسان ها، در معرض اغواگرى ابلیس قرار دارند. (لأغوینّهم أجمعین)
۸ - انسان، موجودى تأثیرپذیر از عوامل بیرونى و از القائات و تبلیغات آنها (لأغوینّهم أجمعین)
موضوعات مرتبط
- ابلیس: اغواگرى ابلیس ۲، ۳; خطر اغواگرى ابلیس ۷; دشمنى ابلیس ۴; سوگند ابلیس ۱، ۲; عقیده ابلیس ۵; فلسفه استمهال ابلیس ۳; نقش ابلیس ۶
- انسان: تأثیرپذیرى انسان ۸; دشمنان انسان ۴; گمراهى انسان ها ۳; ویژگیهاى انسان ۸
- ذهن: عوامل مؤثر در ذهن ۶
- سوگند: سوگند به عزت خدا ۱
- عقیده: عقیده به عزت خدا ۵; عقیده به قدرت خدا ۵