ص ٦٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=همانا این است حقّ ستیزه کردن اهل آتش‌
|-|معزی=همانا این است حقّ ستیزه کردن اهل آتش‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::64|٦٤]] | قبلی = ص ٦٣ | بعدی = ص ٦٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::64|٦٤]] | قبلی = ص ٦٣ | بعدی = ص ٦٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«لَحَقٌّ»: مراد از حقیقت داشتن، وقوع و تحقّق است. «تَخَاصُمُ»: ستیزه و پرخاش. خبر مبتدای محذوف و تقدیر چنین است: هُوَ تَخَاصُمُ. و جمله (تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ) بیان (ذلِکَ) است.
«لَحَقٌّ»: مراد از حقیقت داشتن، وقوع و تحقّق است. «تَخَاصُمُ»: ستیزه و پرخاش. خبر مبتدای محذوف و تقدیر چنین است: هُوَ تَخَاصُمُ. و جمله (تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ) بیان (ذلِکَ) است.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸


ترجمه

این یک واقعیت است گفتگوهای خصمانه دوزخیان!

|بى‌ترديد، اين جدال اهل جهنم يك واقعيت است
اين مجادله اهل آتش قطعاً راست است.
این منازعه اهل آتش دوزخ محقق و حتمی است.
این گفتگو و مجادله اهل آتش حتمی و واقع شدنی است.
اين جدال اهل جهنم با يكديگر چيزى است كه به حقيقت واقع شود.
بی‌گمان ستیزه دوزخیان با همدیگر حق است‌
هر آينه اين ستيزه‌گرى دوزخيان با يكديگر است كه راست و سزاست.
این (گفتگوهائی را که از زبان دوزخیان بیان داشتیم) یک واقعیّت است (و قطعاً در وقت خود به وقوع می‌پیوندد) و نزاع و سخنان خصمانه‌ی دوزخیان با یکدیگر خواهد بود.
این (ذلت) به‌راستی راست و بسی پای‌برجاست: مجادله‌ی اهل آتش.
همانا این است حقّ ستیزه کردن اهل آتش‌


ص ٦٣ آیه ٦٤ ص ٦٥
سوره : سوره ص
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَحَقٌّ»: مراد از حقیقت داشتن، وقوع و تحقّق است. «تَخَاصُمُ»: ستیزه و پرخاش. خبر مبتدای محذوف و تقدیر چنین است: هُوَ تَخَاصُمُ. و جمله (تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ) بیان (ذلِکَ) است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تخاصم و ستیزه جویى طاغیان در دوزخ، امرى حتمى و واقع شدنى (إنّ ذلک لحقّ تخاصم أهل النار) «حقّ» - در مقابل باطل و غیر واقع - به معناى راست و واقعیت دار است و مقصود از آن حتمى بودن وقوع و تحقق چنین امرى در قیامت است; مثل آیه شریفه «إنّ الدین لواقع، حساب و جزا حتماً واقع مى شود»، (الذاریات (۵۱) ۶۱).

۲ - تأکید خداوند، بر وقوع تخاصم و ستیزه جویى میان طغیان گران در دوزخ (إنّ ذلک لحقّ تخاصم أهل النار)

۳ - اهل دوزخ، به عذاب تخاصم و ستیزه جویى گرفتار خواهند شد. (إنّ ذلک لحقّ تخاصم أهل النار)

۴ - آتش، مهم ترین خصوصیت دوزخ و اصلى ترین عذاب دوزخیان است. (جهنّم یصلونها ... إنّهم صالوا النار ... فزده عذابًا ضعفًا فى النار ... تخاصم أهل النار) از تعبیرهاى به کار رفته درباره دوزخ; مانند ورود به آتش (صالوا النار) و عذاب دوچندان آتش (عذاباً ضعفاً فى النار) و اهل آتش، برداشت یاد شده به دست مى آید.

موضوعات مرتبط

  • جهنم: آتش جهنم ۴
  • جهنمیان: حتمیت دشمنى جهنمیان ۱، ۲; حتمیت منازعه جهنمیان ۱، ۲; عذابهاى جهنمیان ۴; منازعه جهنمیان ۳
  • طغیانگران: حتمیت دشمنى طغیانگران ۱، ۲; حتمیت منازعه طغیانگران ۱، ۲

منابع