الأحزاب ٧١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=تا ساز آرد برای شما کارهای شما را و بیامرزد گناهان شما را و آنکه فرمان برد خدا و پیمبرش را همانا رستگار شده است رستگاریی بزرگ | |-|معزی=تا ساز آرد برای شما کارهای شما را و بیامرزد گناهان شما را و آنکه فرمان برد خدا و پیمبرش را همانا رستگار شده است رستگاریی بزرگ | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::71|٧١]] | قبلی = الأحزاب ٧٠ | بعدی = الأحزاب ٧٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::17|١٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فَوْزاً»: پیروزی و کامیابی. نجات و رستگاری. برای مصداقهای عظیم فوز (نگا: نساء / ، مائده / انعام / ، توبه / ، غافر / دخان / ، جاثیه / ). | «فَوْزاً»: پیروزی و کامیابی. نجات و رستگاری. برای مصداقهای عظیم فوز (نگا: نساء / ، مائده / انعام / ، توبه / ، غافر / دخان / ، جاثیه / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۵
ترجمه
الأحزاب ٧٠ | آیه ٧١ | الأحزاب ٧٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَوْزاً»: پیروزی و کامیابی. نجات و رستگاری. برای مصداقهای عظیم فوز (نگا: نساء / ، مائده / انعام / ، توبه / ، غافر / دخان / ، جاثیه / ).
تفسیر
- آيات ۶۳ - ۷۳، سوره احزاب
- وصف حال كافران در عذاب قيامت و عذر آوردنشان به اينكه ما بزرگان خود را پيروىكرديم و گمراه شديم
- توضيحى درباره اينكه صلاح اعمال و غفران ذنوب را نتيجه و فرع بر((قول سديد)) آورد
- بررسى احتمالات مختلف در مراد از امانتى كه به انسان به وديعه سپرده شده است
- بيان اينكه مراد از اين امانت ولايت الهى و كمال در اعتقاد وعمل حق است و مقصود از حمل انسان دارا بودن صلاحيت و استعداد مى باشد
- پاسخ به ين پرسش كه چراى خداى حكيم و عليم چنين بار سنگينى را بر انسان ظلوم وجهول بار كرد
- معناى عرضه امانت به آسمانها و زمين و وصف انسانحامل آن به ظلوم و جهول
- اقوال مختلف مفسرين در تفسير آيه : ((انا عرضناالاءمانة ...)) و مراد از امانت و عرض آن
- بحث روايتى
- روايات و اقوالى درباره مقصود از اذيت بنىاسرائيل به موسى (عليه السلام ) در ذيل آيه : ((لا تكونوا كالذين آذوا موسى عليهالسلام ...))
- دو روايت درباره امانتى كه خدا عرضه كرد
- توضيحى درباره اينكه مقصود از آن امانت ، ولايت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) است
نکات آیه
۱ - خدا ترسى و تقواى مؤمنان، سبب مى شود تا خداوند، آنان را به اعمال صالح موفق کند. (یأیّها الذین ءامنوا اتّقوا اللّه ... یصلح لکم أعملکم)
۲ - تقواى مؤمنان، سبب مى شود که خداوند، گناهان آنان را بیامرزد. (یأیّها الذین ءامنوا اتّقوا اللّه ... و یغفر لکم ذنوبکم)
۳ - راست و درست گفتارىِ ایمان آوردگان، سبب مى شود که اعمال آنان از سوى خداوند رو به صلاح رود. (یأیّها الذین ءامنوا ... و قولوا قولاً سدیدًا . یصلح لکم أعملکم)
۴ - تقواپیشگى و درست و استوارگویى، داراى فایده اى است که به صاحبان آنها برمى گردد. (اتّقوا اللّه و قولوا قولاً سدیدًا . یصلح لکم ... و یغفر لکم)
۵ - اصلاح اعمال و آمرزش گناهان، در دست خداوند است. (یصلح لکم أعملکم و یغفر لکم ذنوبکم)
۶ - هر کس از خدا و پیامبر خدا(ص)، اطاعت کند، به رستگارى عظیمى نایل خواهد شد. (و من یطع اللّه و رسوله فقد فاز فوزًا عظیمًا)
۷ - اطاعت از پیامبر خدا(ص)، در حدّ اطاعت از خداوند، کارساز و با اهمیت است. (و من یطع اللّه و رسوله فقد فاز) عطف «رسول» به «اللّه» و آوردن یک فعل براى آن، حکایت از کارسازى اطاعت از پیامبر(ص) در حدّ اطاعت از خدا مى کند.
۸ - انسان ها، در سعادت خویش، نقش اساسى دارند. (و من یطع اللّه و رسوله فقد فاز)
موضوعات مرتبط
- آمرزش: منشأ آمرزش ۵
- اطاعت: آثار اطاعت از خدا ۶; آثار اطاعت از محمد(ص) ۶; اطاعت از خدا ۷; اهمیت اطاعت از محمد(ص) ۷
- انسان: نقش انسان ۸
- ترس: آثار ترس از خدا ۱
- تقوا: آثار تقوا ۱، ۲، ۴
- رستگارى: عوامل رستگارى ۶
- سخن: آثار استوارى در سخن ۴
- سعادت: عوامل مؤثر در سعادت ۸
- صداقت: آثار صداقت ۳
- عمل: عوامل اصلاح عمل ۳; منشأ اصلاح عمل ۵
- عمل صالح: زمینه عمل صالح ۱
- گناه: موجبات آمرزش گناه ۲
- مؤمنان: تقواى مؤمنان ۲; صداقت مؤمنان ۳