الأحزاب ٧٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید بترسید خدا را و بگوئید گفتاری استوار | |-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید بترسید خدا را و بگوئید گفتاری استوار | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::70|٧٠]] | قبلی = الأحزاب ٦٩ | بعدی = الأحزاب ٧١ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«سَدِیداً»: راست و درست (نگا: نساء / . | «سَدِیداً»: راست و درست (نگا: نساء / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۵
ترجمه
الأحزاب ٦٩ | آیه ٧٠ | الأحزاب ٧١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَدِیداً»: راست و درست (نگا: نساء / .
تفسیر
- آيات ۶۳ - ۷۳، سوره احزاب
- وصف حال كافران در عذاب قيامت و عذر آوردنشان به اينكه ما بزرگان خود را پيروىكرديم و گمراه شديم
- توضيحى درباره اينكه صلاح اعمال و غفران ذنوب را نتيجه و فرع بر((قول سديد)) آورد
- بررسى احتمالات مختلف در مراد از امانتى كه به انسان به وديعه سپرده شده است
- بيان اينكه مراد از اين امانت ولايت الهى و كمال در اعتقاد وعمل حق است و مقصود از حمل انسان دارا بودن صلاحيت و استعداد مى باشد
- پاسخ به ين پرسش كه چراى خداى حكيم و عليم چنين بار سنگينى را بر انسان ظلوم وجهول بار كرد
- معناى عرضه امانت به آسمانها و زمين و وصف انسانحامل آن به ظلوم و جهول
- اقوال مختلف مفسرين در تفسير آيه : ((انا عرضناالاءمانة ...)) و مراد از امانت و عرض آن
- بحث روايتى
- روايات و اقوالى درباره مقصود از اذيت بنىاسرائيل به موسى (عليه السلام ) در ذيل آيه : ((لا تكونوا كالذين آذوا موسى عليهالسلام ...))
- دو روايت درباره امانتى كه خدا عرضه كرد
- توضيحى درباره اينكه مقصود از آن امانت ، ولايت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) است
نکات آیه
۱ - مؤمنان، وظیفه دارند که تقوا پیشه کنند. (یأیّها الذین ءامنوا اتّقوا اللّه)
۲ - پرهیز از اذیت و آزار پیامبرخدا(ص)، از مصادیق تقوا است. (یأیّها الذین ءامنوا لاتکونوا کالذین ءاذوا موسى... اتّقوا اللّه) بنابراین که فرمان به تقوا، پس از نهى از اذیت، فرمان به عام پس از ذکر خاص باشد، نکته یاد شده به دست مى آید.
۳ - تقوا و ترس از خدا، مانع ایذاء و اذیت پیامبرخدا(ص) است. (یأیّها الذین ءامنوا لاتکونوا کالذین ءاذوا موسى ... اتّقوا اللّه) احتمال دارد که ذکر «اتّقوا اللّه» پس از نهى از آزار پیامبر(ص)، به خاطر این باشد که تقوا و ترس از خدا، باعث مى شود که نهى «لاتکونوا...» جامه عمل بپوشد.
۴ - مؤمنان، موظف اند که در گفتار خود، سخن، درست و استوار بگویند. (و قولوا قولاً سدیدًا)
۵ - اجتناب از اتهام به پیامبر(ص) و اداى سخنى آزار دهنده بر آن حضرت، استوارگویى است. (لاتکونوا کالذین ءاذوا موسى فبرّأه اللّه ... و قولوا قولاً سدیدًا)
۶ - استوارگویى در سخن، از مصداق هاى تقوا است. (اتّقوا اللّه و قولوا قولاً سدیدًا) بنابراین که ذکر «قولوا...» پس از دعوت به تقوا، ذکر خاص پس از عام باشد، نکته یاد شده به دست مى آید.
۷ - قرار گرفتن در صفوف مؤمنان، مقتضى تقوا و استوارگویى است. (یأیّها الذین ءامنوا اتّقوا اللّه و قولوا قولاً سدیدًا) تکرار خطاب «یاأیّهاالذین آمنوا» مى تواند به منظور تشویق و ترغیب ایمان آورندگان به اجراى فرمان به تقوا و استوارگویى باشد.
۸ - در مقاطعى، سخنانى از مؤمنان درباره پیامبر(ص) صادر مى شد که زیبنده نبود.* (یأیّها الذین ءامنوا لاتکونوا کالذین ءاذوا موسى ... اتّقوا اللّه و قولوا قولاً سدیدًا) تکرار خطاب «یا أیّها الذین آمنوا» در دو آیه، به منظور تشویق مؤمنان به پرهیز از اذیت پیامبر(ص) و نیز گفتن سخنانى استوار و حق، اشعار دارد به این که آنان، گاهى سخنانى بیهوده درباره پیامبر(ص) مى گفته اند.
موضوعات مرتبط
- ایمان: آثار ایمان ۷
- ترس: آثار ترس از خدا ۳
- تقوا: آثار تقوا ۳; اهمیت تقوا ۱; زمینه تقوا ۷; موارد تقوا ۲، ۶
- سخن: استوارى در سخن ۴، ۵، ۶; زمینه استوارى در سخن ۷
- صداقت: اهمیت صداقت ۴
- مؤمنان: سخن مؤمنان درباره محمد(ص) ۸; مسؤولیت مؤمنان ۱، ۴
- محمد(ص): اجتناب از اذیت محمد(ص) ۲، ۳، ۵; اجتناب از تهمت به محمد(ص) ۵