لقمان ٢٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنکه تسلیم کند روی خود را بسوی خدا و او است نکوکار همانا پناه جست به دستاویزی استوار و بسوی خدا است فرجام کارها | |-|معزی=و آنکه تسلیم کند روی خود را بسوی خدا و او است نکوکار همانا پناه جست به دستاویزی استوار و بسوی خدا است فرجام کارها | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره لقمان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره لقمان | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = لقمان ٢١ | بعدی = لقمان ٢٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یُسْلِمْ وَجْهَهُ»: مراد خلوص در عبادت است (نگا: بقره / نساء / . «إِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی»: (نگا: بقره / . | «یُسْلِمْ وَجْهَهُ»: مراد خلوص در عبادت است (نگا: بقره / نساء / . «إِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی»: (نگا: بقره / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۳
ترجمه
لقمان ٢١ | آیه ٢٢ | لقمان ٢٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُسْلِمْ وَجْهَهُ»: مراد خلوص در عبادت است (نگا: بقره / نساء / . «إِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی»: (نگا: بقره / .
تفسیر
- آيات ۲۰ - ۳۴، سوره لقمان
- معناى اينكه فرمود: ((سخر لكم ما فى السموات و ما فى الارض ))
- نكوهش از مجادله بدون علم و از روى تقليد درباره خدا
- احتجاج بر وحدانيت خداى تعالى در الوهيت و ربوبيت ، از طريق انحصار ملك حقيقى در او، وغنى و حميد على الاطلاق بودنش جل و علا
- افاده كثرت و وستعت خلق و تدبير خداى تعالى
- بيان امكان معاد در برابر استبعاد مشركين
- اعتراض به آينه شريفه و پاسخ به آن
- استشهاد براى علم خدا به اعمال بندگان به تدبير جارى در نظام شب و روز
- معناى ((حق )) بودن خداى تعالى و ((على )) و ((كبير)) بودن او عزاسمه
- معناى جمله : ((و لا يغرنكم بالله الغرور))
- بيان اينكه خداوند عالم به هر كوچك و بزرگ است
- بحث روايتى
- وصف دنيا از زبان اميرالمؤ منين (عليه السلام ) در جواب مردى كه از دنيا بدگويى مىكرد
- چند روايت در مورد انحصار علم به چند چيز در خداى تعالى درذيل آيه : ((ان الله عنده علم الساعة و...))
نکات آیه
۱ - تسلیم شدن کامل در برابر خدا، همراه با عمل نیک، چنگ زدن به ریسمان محکم الهى است (و من یسلم وجهه إلى اللّه و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقى) «وجه» به معناى «صورت»، کنایه از توجه کامل است; چون صورت مهم ترین عضو بدن است که در گرایش ها و تلاش هاى انسان، نقش ایفا مى کند.
۲ - اخلاص و عمل نیک، تضمین کننده فرجامى نیک است. (و من یسلم وجهه إلى اللّه و هو محسن فقد استمسک ...و إلى اللّه عقبة الأُمور)
۳ - تسلیم محض شدن در برابر خدا و اطاعت بى چون و چرا از او، تضمین کننده فرجام نیک (و من یسلم وجهه إلى اللّه ... و إلى اللّه عقبة الأُمور)
۴ - ارزش مندى عمل نیک، به تسلیم محض بودن در برابر خدا است. (یسلم وجهه إلى اللّه و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقى)
۵ - انسان، داراى نقشى تعیین کننده در سرنوشت خویش است. (و من یسلم وجهه إلى اللّه و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقى)
۶ - چنگ زدن به ریسمان محکم الهى، فرجامى خوش دارد. (فقد استمسک بالعروة الوثقى و إلى اللّه عقبة الأُمور) «و إلى اللّه عاقبة الأُمور» در مقام تعلیل براى «فقد استمسک...» است و کنایه از فلاح و رستگارى است.
۷ - فرجام همه کارها، به دست خدا و تحت اراده و تصمیم او است. (و إلى اللّه عقبة الأُمور)
۸ - توجه به بازگشت همه امور به خداوند، برانگیزاننده انسان به تسلیم شدن کامل در برابر او است. (و من یسلم وجهه إلى اللّه ... و إلى اللّه عقبة الأُمور) ذکر «و إلى اللّه عاقبة الأُمور» پس از بیان نتیجه تسلیمِ همراه احسان (فقد استمسک...)، مى تواند به منظور ایجاد انگیزه در انسان باشد تا او، براى به دست آوردن عاقبت پسندیده، به دنبال مقام تسلیم برود.
۹ - همه امور هستى، در حرکت به سوى هدفى واحد است. (و إلى اللّه عقبة الأُمور)
موضوعات مرتبط
- آفرینش: هدفدارى آفرینش ۹
- احسان: آثار احسان ۱، ۲; ارزش احسان ۴
- اخلاص: آثار اخلاص ۲
- اعتصام: آثار اعتصام به حبل الله ۶; اعتصام به حبل الله ۱
- امور: منشأ فرجام امور ۷
- انسان: نقش انسان ۵
- انقیاد: آثار انقیاد ۳; اهمیت انقیاد ۴
- انگیزش: عوامل انگیزش ۸
- تسلیم: آثار تسلیم ۱، ۳; اهمیت تسلیم ۴; زمینه تسلیم ۸
- ذکر: ذکر بازگشت به خدا ۸
- رفتار: پایه هاى رفتار ۸
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۵
- فرجام: تضمین حسن فرجام ۲، ۳; عوامل حسن فرجام ۶