الروم ٥٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نیستی تو راهنمای کوران از گمراهیشان نشنوانی مگر آن را که ایمان آورد به آیتهای ما پس آنانند اسلامآرندگان | |-|معزی=و نیستی تو راهنمای کوران از گمراهیشان نشنوانی مگر آن را که ایمان آورد به آیتهای ما پس آنانند اسلامآرندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الروم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الروم | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::53|٥٣]] | قبلی = الروم ٥٢ | بعدی = الروم ٥٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْعُمْیِ»: کوران. مراد کوردلانی است که آماده پذیرش حق نبوده و کفر را بر ایمان ترجیح میدهند. «إِنْ»: حرف نفی است و به معنی (لا) است. «مُسْلِمُونَ»: مطیعان و خاضعان فرمان یزدان. | «الْعُمْیِ»: کوران. مراد کوردلانی است که آماده پذیرش حق نبوده و کفر را بر ایمان ترجیح میدهند. «إِنْ»: حرف نفی است و به معنی (لا) است. «مُسْلِمُونَ»: مطیعان و خاضعان فرمان یزدان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۳
ترجمه
الروم ٥٢ | آیه ٥٣ | الروم ٥٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْعُمْیِ»: کوران. مراد کوردلانی است که آماده پذیرش حق نبوده و کفر را بر ایمان ترجیح میدهند. «إِنْ»: حرف نفی است و به معنی (لا) است. «مُسْلِمُونَ»: مطیعان و خاضعان فرمان یزدان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱ - کافران حق ناپذیر، از حیات معنوى و امتیازات بشرى، محروم اند. (و ما أنت بهد العمى عن ضللتهم) در آیه، کسانى که پیامبر(ص) نیز توان خارج کردن آنها را، از گمراهى ندارد، به کوران تشبیه شده اند و مراد از آنها کافران اند. تشبیه کافران به کوران، استعاره مصرحه است و «هادى»، استعاره کنایى است.
۲ - کافران حق ناپذیر، انسان هایى کوردل اند. (إذا ولّوا ... و ما أنت بهد العمى عن ضللتهم)
۳ - پیامبر(ص) در هدایت کافران، بسیار جدى بود. (و ما أنت بهد العمى عن ضللتهم) جمله اسمى «ما أنت بهاد العمى» (کار تو، هدایت کافران حق ناپذیر نیست) حاکى از این است که پیامبر(ص) براى هدایت کافران، تلاش فراوانى داشته است.
۴ - کافران حق ناپذیر، در گمراهى و ضلالت، غوطه ورند. (و ما أنت بهد العمى عن ضللتهم)
۵ - بیرون آوردن کافران حق گریز - به هر نحو ممکن - از گمراهى، نه کار پیامبر است و نه در توان او است. (و ما أنت بهد العمى عن ضللتهم)
۶ - حق ناپذیران، گونه ها و رتبه هاى متفاوت دارند.* (فإنّک لاتسمع الموتى و لاتسمع الصمّ... و ما أنت بهد العمى) ذکر صفات «موتى»، «صمّ»، «عمى» براى حق ناپذیران، احتمال دارد به خاطر وجود حقیقت خارجى آنان باشد که داراى تفاوت هایى نیز هستند.
۷ - شنوایى و بینایى از جمله ابزار فهم و دریافت هدایت است. (و ما أنت بهد العمى ... إن تسمع إلاّ من یؤمن)
۸ - پیامبر(ص) سروش هدایت را به کسانى مى تواند تفهیم کند که روحیه تسلیم داشته باشند. (إن تسمع إلاّ من یؤمن بأیتنا)
۹ - مؤمنان، به آیه هاى الهى، ایمان دارند و در برابر خداوند تسلیم اند. (من یؤمن بأیتنا فهم مسلمون)
۱۰ - مؤمنان، از حیات و شعور واقعى بهره مندند. (لاتسمع الموتى ... و ما أنت بهد العمى عن ضللتهم إن تسمع إلاّ من یؤمن بأیتنا) نفى توان شنواندن کلام حق به کافران، با تعبیر «لاتسمع الموتى» و اثبات توان آن به مؤمنان، با تعبیر «إن تسمع إلاّ من یؤمن» حکایت از آن دارد که کافران، فاقد درک و شعور لازم اند و برعکس مؤمنان از آن برخوردارند.
۱۱ - تأثیر هدایت و ارشاد، نیازمند زمینه و قابلیت است. (فإنّک لاتسمع الموتى ... إن تسمع إلاّ من یؤمن بأیتنا)
۱۲ - داشتن روحیه حق پذیرى، زمینه رشد و کمال است. (إن تسمع إلاّ من یؤمن بأیتنا فهم مسلمون) «مسلم» به کسى گفته مى شود که تسلیم و منقاد بوده و بدون پیش داورى و موضع گیرى پیشین، در مواجهه با حق، آن را بپذیرد. این که خداوند، فرموده است: «توبه دارندگان روحیه تسلیم، مى توانى منظورت را تفهیم کنى و آنان نیز آن را مى پذیرند»، نشان مى دهد که داشتن چنین حالتى، باعث حرف شنوى و در نتیجه، رشد مى شود.
۱۳ - کسانى که پدیده هاى عالم را به عنوان آیه هاى خداوند باور دارند، به پیام هاى آسمانى، گوش فرا مى دهند. (إن تسمع إلاّ من یؤمن بأیتنا فهم مسلمون) مراد از «آیات» ممکن است آیات آفاقى و یا انفسى باشد و احتمال دارد آیات تشریعى باشد. برداشت، بنابر احتمال نخست است.
۱۴ - در تأثیر تبلیغ، تنها رسایى مفاهیم و شایستگى مبلّغ، کافى نیست، بلکه زمینه و صلاحیت مخاطبان، شرط لازم است. (فإنّک لاتسمع الموتى ... و ما أنت بهد العمى ... إن تسمع إلاّ من یؤمن) از آن جایى که پیامبر(ص) به عنوان مبلّغ پیام هاى آسمانى، بهترین شخصیت است و پیام هاى او نیز شایسته است و با این وصف، تأثیر خود را ندارد، نشان مى دهد که این دو عنصر، کافى نیستند و قابلیت مخاطب نیز، شرط لازم است.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: مؤمنان به آیات خدا ۹، ۱۳
- انسانیت: محرومان از انسانیت ۱
- انقیاد: آثار انقیاد ۸
- تبلیغ: استعداد مخاطبان در تبلیغ ۱۴; شرایط تأثیر تبلیغ ۱۴
- تکامل: زمینه تکامل ۱۲
- چشم: فواید چشم ۷
- حق: تفاوت حق ناپذیران ۶; روحیه حق پذیرى ۱۲; گمراهى حق ناپذیران ۴; محرومیت حق ناپذیران ۱; هدایت ناپذیرى حق ناپذیران ۵
- حیات: محرومان از حیات معنوى ۱
- شناخت: ابزار شناخت ۷
- کافران: کوردلى کافران حق ناپذیر ۲; گمراهى کافران ۴; محرومیت کافران ۱; هدایت کافران ۳; هدایت ناپذیرى کافران ۵
- کوردلان :۲
- گوش: فواید گوش ۷
- مؤمنان: انقیاد مؤمنان ۹; حیات مؤمنان ۱۰; شعور مؤمنان ۱۰; مؤمنان و دین ۱۳
- محمد(ص): قدرت محمد(ص) ۵; هدایتگرى محمد(ص) ۳، ۸
- هدایت: زمینه هدایت ۱۱; شرایط هدایت ۱۱; عوامل هدایت ۷