العنكبوت ٣٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و همانا بازگذاردیم از آن نشانی آشکار برای گروهی که بخرد مییابند | |-|معزی=و همانا بازگذاردیم از آن نشانی آشکار برای گروهی که بخرد مییابند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = | {{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = العنكبوت ٣٤ | بعدی = العنكبوت ٣٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«آیَةً»: نشانه. مایه عبرت. | «آیَةً»: نشانه. مایه عبرت. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۲
ترجمه
العنكبوت ٣٤ | آیه ٣٥ | العنكبوت ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آیَةً»: نشانه. مایه عبرت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۴ - ۴۰، سوره عنكبوت
- بيان اين آيات شريفه كه به هفت داستان از انبياء و آزمايش شده امم ايشان اشاره دارد
- توضيح سخن ابراهيم (عليه السلام ) به قوم خود در مقام دعوت به توحيد و عبادت خدا وابطال بت پرستى
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- بت پرستى دليل و مستندى نداشته ، منشاء آن تقليد و علاقه هاى قومى است
- بيان عاقبت بت پرستى : عابد و معبود يكديگر را تكفير مى كنند
- تنها لوط(ع ) است كه به حضرت ابراهيم (ع ) ايمان آورد
- معنى و مورد استعمال كلمه ((اجر)) و مقصود از اينكه درباره ابراهيم (عليه السلام )فرمود: ((وآتينا اجره فى الدنيا))
- مراد از اتيان رجال ، قطع سبيل و اتيان منكر در نادى كه قوم لوط مرتكب مى شده اند
- نفرين لوط قومش را و به استجابت رسيدن آن
- مقصود ابراهيم (ع ) از (ان فيها لوطا...) خطاب به ملائكه عذاب
- اشاره به امتحان و ابتلاء قوم مدين ، عاد و ثمود و... و گرفتار شدنشان به عذاب الهى
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل بعضى آيات گذشته )
- رواياتى درباره عمل قوم لوط و عذاب الهى آنان
نکات آیه
۱ - مأموران عذاب قوم لوط، شهر آن قوم را، با عذابى آسمانى، درهم کوبیدند. (إنّا منزلون على أهل هذه القریة رجزًا من السماء... و لقد ترکنا منها ءایة)
۲ - آثارى از شهر ویران شده قوم لوط، به عنوان نشانه روشن قدرت خدا باقى ماند. (إنّا منزلون على أهل هذه القریة رجزًا ... و لقد ترکنا منها ءایة)
۳ - بقایاى شهر لوط(ع)، تا زمان صدراسلام، وجود داشت. (و لقد ترکنا منها ءایة بیّنة)
۴ - بقایاى شهر ویران شده قوم لوط براى خردمندان، آیه الهى است. (و لقد ترکنا منها ءایة ... لقوم یعقلون)
۵ - نزول عذاب الهى بر جوامع فاسق و تبهکار، صرفاً جنبه انتقام جویانه و کیفرى ندارد، بلکه جنبه ارشاد و هدایت دیگران را نیز دارد. (إنّا منزلون على أهل هذه القریة رجزًا ... و لقد ترکنا منها ءایة بیّنة لقوم یعقلون)
۶ - تأمّل در حوادث و تحولات، امرى شایسته و لازم است. (و لقد ترکنا منها ءایة بیّنة لقوم یعقلون)
موضوعات مرتبط
- آثارباستانى: آثارباستانى در صدراسلام ۳
- آیات خدا :۲
- تعقل: اهمیت تعقل در آیات خدا ۶
- عاقلان: عاقلان و آیات خدا ۴
- فاسقان: آثار عذاب فاسقان ۵
- قوم لوط: آثارباستانى قوم لوط ۲، ۳، ۴; تاریخ قوم لوط ۱; عذاب قوم لوط ۱، ۴; ویرانى شهر قوم لوط ۱
- ملائکه: ملائکه عذاب ۱
- هدایت: عوامل هدایت ۵