العنكبوت ٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنکه میکوشد جز این نیست که میکوشد برای خویشتن همانا خدا بینیاز است از جهانیان | |-|معزی=و آنکه میکوشد جز این نیست که میکوشد برای خویشتن همانا خدا بینیاز است از جهانیان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = | {{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = العنكبوت ٥ | بعدی = العنكبوت ٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«جَاهَدَ»: با دشمنان خدا جهاد کرد. با دشمن نفس امّاره به مبارزه برخاست. در راه دین مصائب و مشکلاتی تحمّل کرد. | «جَاهَدَ»: با دشمنان خدا جهاد کرد. با دشمن نفس امّاره به مبارزه برخاست. در راه دین مصائب و مشکلاتی تحمّل کرد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۲
ترجمه
العنكبوت ٥ | آیه ٦ | العنكبوت ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَاهَدَ»: با دشمنان خدا جهاد کرد. با دشمن نفس امّاره به مبارزه برخاست. در راه دین مصائب و مشکلاتی تحمّل کرد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۳، سوره عنكبوت
- حاصل و خلاصه اى از غرض و مفاد سوره عنكبوت و اشاره به مكى بودن آن
- بيان سنت الهى مبنى بر امتحان و آزمايش امت ها
- علت فتنه و امتحان الهى : تمايز راستگويان از دروغ گويان در ادعاى ايمان
- معناى آيه : ((ام حسب الذين يعملون السيئات ان يسبقونا...))
- مفاد آيه : ((من كان يرجو القاء الله ...)) و مردا از ((لقاء الله ))
- امر به نيكى به والدين و نهى از پيروى ايشان در شرك ورزيدن به خدا
- وصف مؤ منين زبانى كه ايمان عاريتى دارند
- طائفه مورد بحث در آيات سابق همان منافقين اند
- مشركين نه تنها عذاب ديگران را بدوش نمى كشند بلكه عذابشان مضاعف خواهد بود
- رواياتى در معنى و شاءن نزول آيه : ((احسب الناس ان يتركوا...)) و آيه : ((و منالناس من يقول آمنا...))
- داستان عياش بن ابى ربيعه و نزول آيه (و ما كان لمؤ من انيقتل مؤ منا الاخطاء) درباره او
- رواياتى كه مى گويد امت اسلام پس از پيامبر(ص ) در بوته فتنه و آزمايش قرار مىگيرند
- دو روايت در ذيل : ((ليحملن اثقالهم و اثقالا مع اثقالهم ))
نکات آیه
۱ - دستاورد تلاش و کوشش هرکسى در راه خدا، از آن خود او است. (و من جهد فإنّما یجهد لنفسه) «إنّ اللّه لغنىّ...» قرینه است بر این که مراد از تلاش، در آیه، مطلق تلاش نیست و بلکه تلاش در راه خدا است.
۲ - انسان ها، موجوداتى اند که در پى کسب منافع و سود براى خودشان اند. (و من جهد فإنّما یجهد لنفسه) ذکر بازگشت دستاورد تلاش هرکس به خود او، نشان دهنده این حقیقت است که انسان ها، داراى چنین روحیه اى هستند و خداوند، به منظور تحریک و تشویق آنها، از آن روحیه، استفاده کرده است.
۳ - استفاده از گرایش هاى درونى انسان ها براى تحریک آنان به تلاش و کوشش در راه خدا، از جمله روش هاى هدایتى قرآن است. (و من جهد فإنّما یجهد لنفسه)
۴ - خداوند، قطعاً از همه جهانیان، بى نیاز است. (إنّ اللّه لغنىّ عن العلمین)
۵ - بى نیازى مطلق خداوند از همه، دلیل بازگشت دستاورد تلاش هرکسى به خود او است. (و من جهد فإنّما یجهد لنفسه إنّ اللّه لغنىّ عن العلمین)
۶ - خداوند، انسان ها را، به تلاش و کوشش هرچه بیشتر در راه او، تشویق کرده و مى کند. (و من جهد فإنّما یجهد لنفسه إنّ اللّه لغنىّ عن العلمین) توجه دادن به بى نیازى خدا از حاصل تلاش انسان ها و نیز یادآورى این نکته که دستاورد تلاش هرکسى، به خودش باز مى گردد، مى تواند تشویق و تحریض به تلاش و کوشش در راه خدا باشد.
موضوعات مرتبط
- انسان: گرایشهاى انسان ۳; منفعت طلبى انسان ۲
- انگیزش: عوامل انگیزش ۳
- تلاش: تشویق به تلاش ۶
- خدا: بى نیازى خدا ۴، ۵; تلاش در راه خدا ۱، ۳، ۶
- خود: بازگشت آثار عمل به خود ۱، ۵
- هدایت: روش هدایت ۳