الشعراء ٨٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و خوارم نکن روزی که برانگیخته شوند | |-|معزی=و خوارم نکن روزی که برانگیخته شوند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::87|٨٧]] | قبلی = الشعراء ٨٦ | بعدی = الشعراء ٨٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یُبْعَثُونَ»: (نگا: اعراف / ، حجر / ، مؤمنون / . | «یُبْعَثُونَ»: (نگا: اعراف / ، حجر / ، مؤمنون / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الشعراء ٨٦ | آیه ٨٧ | الشعراء ٨٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُبْعَثُونَ»: (نگا: اعراف / ، حجر / ، مؤمنون / .
تفسیر
- آيات ۶۹ - ۱۰۴، سوره شعرا
- سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
- توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
- اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
- ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيف مىكند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
- اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
- وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اى كهبه خود نسبت دارد
- مقصود از ((حكم )) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
- مراد از ((لسان صدق در آخرين )) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين ))
- بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
- وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء ((الا من اتى اللّه بقلب سليم )) در آيه : يوم لاينفع ...))
- فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
- بحث روايتى (رواياتى درباره ((لسان صدوق فى الاخرين ))، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
- دو روايت در ذيل ((و اغفر لابى )) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
- بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
- دو روايت در ذيل ((فما لنا من شافئين ...)) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
- آيات ۶۹ - ۱۰۴، سوره شعرا
- سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
- توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
- اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
- ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيف مىكند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
- اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
- وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اى كهبه خود نسبت دارد
- مقصود از ((حكم )) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
- مراد از ((لسان صدق در آخرين )) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين ))
- بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
- وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء ((الا من اتى اللّه بقلب سليم )) در آيه : يوم لاينفع ...))
- فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
- بحث روايتى (رواياتى درباره ((لسان صدوق فى الاخرين ))، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
- دو روايت در ذيل ((و اغفر لابى )) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
- بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
- دو روايت در ذيل ((فما لنا من شافئين ...)) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
نکات آیه
۱ - نیایش ابراهیم(ع) به درگاه خدا، براى شرمسار نبودن و رسوا نگشتن در روز رستاخیز. (و لاتخزنى یوم یبعثون) «إخزاء» (مصدر «لاتخزنى») مى تواند از ریشه «خِزى» (رسوایى) و مى تواند از ریشه «خَزایة» (شرمسارى) مشتق شده باشد. برداشت بالا برپایه هر دو احتمال است.
۲ - روز رستاخیز، روز رسوایى و شرمسارى شرک پیشگان گمراه (إنّه کان من الضالّین . و لاتخزنى یوم یبعثون)
۳ - نگرانى ابراهیم(ع) براى فرجام اخروى خویش (و لاتخزنى یوم یبعثون)
۴ - لزوم دلواپسى انسان، در هر مرتبه و مقام معنوى، براى فرجام اخروى خویش. (و لاتخزنى یوم یبعثون)
۵ - قرار گرفتن خصوصیات هر فرد در معرض دید همگان در روز رستاخیز (و لاتخزنى یوم یبعثون) فرض رسوایى و شرمسارى، در صورتى صحیح است که دیگران از خصوصیات آدمى با خبر شوند.
۶ - رسوایى و شرمسارى در روز رستاخیز، سخت ترین حالات روحى انسان در آن روز (و لاتخزنى یوم یبعثون) از این که حضرت ابراهیم(ع) از میان انواع نگرانى ها و حالات ناخوشایند روحى در قیامت، تنها رسوایى و شرمسارى را مطرح ساخت، مى توان به مطلب یاد شده دست یافت.
۷ - نیاز انسان به لطف و حمایت خدا، در قیامت (و لاتخزنى یوم یبعثون)
۸ - عزّت اخروى و بهشت پر نعمت، والاترین آرزو و درخواست ابراهیم(ع) از خداوند (و اجعلنى من ورثة جنّة النعیم ... و لاتخزنى یوم یبعثون) از این که دو مسأله یاد شده، به عنوان آخرین آرزو و درخواست ابراهیم(ع) بوده است، مى توان برداشت یاد شده را استفاده کرد.
موضوعات مرتبط
- آرزو: آرزوى بهشت ۸; آرزوى عزت اخروى ۸; آرزو ى نعمتهاى اخروى ۸
- ابراهیم(ع): بهترین آرزوى ابراهیم(ع) ۸; دعاى ابراهیم(ع) ۱; نگرانى ابراهیم(ع) ۳
- انسان: نیازهاى اخروى انسان ۷; نیازهاى معنوى انسان ۷
- رسوایى: درخواست مصونیت از رسوایى اخروى ۱; سختى رسوایى اخروى ۶
- فرجام: اهمیت نگرانى از فرجام اخروى ۴; نگرانى از فرجام اخروى ۳
- قیامت: اهوال قیامت ۶; ظهور حقایق در قیامت ۵; ویژگیهاى قیامت ۲، ۵، ۶
- گمراهان: رسوایى اخروى گمراهان ۲
- مشرکان: رسوایى اخروى مشرکان ۲
- نیازها: نیاز به حمایتهاى خدا ۷; نیاز به لطف خدا ۷