الشعراء ١٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت نه چنین است بروید شما هر دو به آیتهای ما که مائیم با شما شنوندگان | |-|معزی=گفت نه چنین است بروید شما هر دو به آیتهای ما که مائیم با شما شنوندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::15|١٥]] | قبلی = الشعراء ١٤ | بعدی = الشعراء ١٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«آیَات»: معجزات. مراد عصا و ید بیضاء است (نگا: طه / - ). | «آیَات»: معجزات. مراد عصا و ید بیضاء است (نگا: طه / - ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الشعراء ١٤ | آیه ١٥ | الشعراء ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آیَات»: معجزات. مراد عصا و ید بیضاء است (نگا: طه / - ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰ - ۶۸، سوره شعراء
- غرض اين آيات : مقايسه قوم خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) با قوم موسى وهارون ، ابراهيم و نوح و...
- اشاره به معناى ((خوف )) و فرق آن با ((خشيت ))
- بيان اينكه جمله : ((فارسل الى هارون اخى )) حاكى ازتعلل و شانه خالى كردن از مسئوليت نيست
- معناى ((ذنب )) و مراد از اينكه موسى عليه السّلام فرمود: ((و لهم على ذنب ))
- دلگرمى مى دادند خداوند به موسى و هارون : ما با شمائيم !
- گفتگوى موسى عليه السّلام با فرعون
- مفاد جمله : ((و انت من الكافرين )) كه در خطاب فرعون به موسى عليه السّلام آمده است
- پاسخ موسى عليه السّلام به سه اشكال و اعتراض فرعون بر آن حضرت
- مقصود از ضلالت در سخن موسى عليه السّلام :((قال فعلتها اذا و اءنا من الضالين ...))
- رد گفتار مفسرين در معناى ضلالت در آيه شريفه
- مراد از حكمى كه بعد از گريختن موسى عليه السّلام از مصر به او داده شده (فوهب لىربى حكما)
- توضيح مفاد (وجعلنى من المرسلين ) كه جواب اعتراضاول فرعون در استبعاد رسالت موسى عليه السّلام است
- توضيح مفاد (و تلك نعمة تمنها على ...) كه پاسخ اعتراض ديگر فرعون است
- بيان گفتار مفسرين درباره جمله ((الم نربك )) و اشكالات و توجهات مترتب برگفتارشان
- اشاره به معتقدات بت پرستان درباره خداى سبحان و ارباب و آلهه
- بيان علت اينكه فرعون گفت : ((رب العالمين چيست ؟))
- تقرير و توضيح جواب موسى عليه السّلام بهسوال فرعون (قال رب السموات و الارض و ما بينهما...)
- دو نكته در ارتباط با پاسخ موس عليه السّلام به فرعون و بيان فساد گفتار بعضىمفسرين در اين زمينه
- جواب دوم موسى عليه السّلام به فرعون به سؤال فرعون از حقيقت رب العالمين : ((قال ربكم و رب آبائكم الاولين ))
- فرعون به موسى عليه السّلام بر چسپ ديوانگى مى زند
- فرعون موسى عليه السّلام را به زندان تهديد مى كند
- موسى عليه السّلام با پيشنهاد اظهار معجزه مى كند
- معجزه عصى و يد بيضاء را نشان مى دهد و فرعون او را متهم به توطئه مى كند
- پيشنهاد بزرگان قوم به فرعون در برابر ارائه معجزات موسى عليه السّلام
- واكنش فرعون در مقابل ايمان آوردن ساحران
- قسمت ديگر داستان موسى عليه السّلام : كوچ شبانه بنىاسرائيل از مصر و غرق و هلاك فرعون و فرعونيان
- نتيجه گيرى از حكايت موسى عليه السّلام و فرعون
نکات آیه
۱ - اطمینان بخشیدن خداوند به موسى(ع); مبنى بر ناتوانى فرعونیان از قتل وى (فأخاف أن یقتلون . قال کلاّ) بنابراین احتمال که «کلاّ» پاسخ «أخاف أن یقتلون» است، برداشت یاد شده به دست مى آید.
۲ - حمایت قاطع خداوند از موسى(ع) در قبال مشکلات راه رسالت. (قال کلاّ ... إنّا معکم مستمعون)
۳ - پذیرش درخواست موسى(ع) از سوى خدا در مورد همراهى هارون با وى (فأرسل إلى هرون ... فاذهبا بایتنا)
۴ - موسى و هارون(ع)، مأمور حرکت به سوى فرعونیان با تکیه بر حمایت قاطع الهى (قال کلاّ فاذهبا بایتنا إنّا معکم)
۵ - تجهیز موسى و هارون(ع) به وسیله آیات و معجزات گوناگون الهى براى ایفاى نقش رسالت (فاذهبا بایتنا)
۶ - آیات الهى (معجزات) توشه راه و حربه پیروزى موسى و هارون(ع) (قال کلاّ فاذهبا بایتنا)
۷ - هارون، شریک و همراه موسى(ع) در امر رسالت (فاذهبا بایتنا)
۸ - بى گناهى موسى(ع) در نزد خداوند به خاطر قتل مرد قبطى (و لهم علىّ ذنب فأخاف أن یقتلون . قال کلاّ) پشتیبانى خداوند از موسى(ع)، نشانگر آن است که اقدام وى براى جلوگیرى از ستم - که منجر به مرگ قبطى شده بود - نزد خداوند جرم و گناه نیست.
۹ - اطمینان بخشى خداوند به موسى(ع) با یادآورى حضور خود در همه صحنه هاى مباحثه او با فرعون. (فاذهبا بایتنا إنّا معکم مستمعون)
۱۰ - حضور خدا در همه جا و همراه همه کس و نیز آگاهى او نسبت به اعمال و گفته هاى مردمان (إنّا معکم مستمعون)
۱۱ - لزوم گوش فرا دادن به سخنان زیردستان و مأموران، در باره مشکلات ونارسایى هایشان و دلجویى کردن از آنان با اطمینان دادن به رفع آنها (قال ربّ إنّى أخاف أن یکذّبون ... و لهم علىّ ذنب... قال کلاّ فاذهبا بایتنا إنّا معکم مستمعون)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: نقش آیات خدا ۶
- تذکر: آثار تذکر حضور خدا ۹
- حمایتهاى خدا: مشمولان حمایتهاى خدا ۲، ۴
- خدا: حضور خدا ۱۰; علم غیب خدا ۱۰
- زیردستان: استماع سخن زیردستان ۱۱; اطمینان به زیردستان ۱۱; دلجویى از زیردستان ۱۱
- فرعونیان: عجز فرعونیان ۱
- مدیریت: روش مدیریت ۱۱
- معجزه: آثار معجزه ۶
- موسى(ع): اجابت دعاى موسى(ع) ۳; بى گناهى موسى(ع) ۸; تعدد معجزه موسى(ع) ۵; حامى موسى(ع) ۲، ۴; دلدارى به موسى(ع) ۱; رسالت موسى(ع)۴، ۵; شریک رسالت موسى(ع) ۷; عمل به تکلیف موسى(ع) ۵; عوامل اطمینان موسى(ع) ۹; عوامل پیروزى موسى(ع) ۶; قتلهاى موسى(ع) ۸; قصه موسى(ع) ۳، ۴، ۷; مشکلات موسى(ع) ۲; معجزه موسى(ع) ۶; موسى(ع) و فرعونیان ۴
- هارون(ع): تعدد معجزه هارون(ع) ۵; حامى هارون(ع) ۴; درخواست همراهى هارون(ع) ۳; رسالت هارون(ع) ۴، ۵; عمل به تکلیف هارون(ع) ۵; عوامل پیروزى هارون(ع) ۶; قصه هارون(ع) ۳، ۴، ۷; معجزه هارون(ع) ۶; نقش هارون(ع) ۷; هارون(ع) و فرعونیان ۴