الفرقان ٣٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و همانا دادیم به موسی کتاب را و گردانیدیم با او برادرش هارون را وزیری | |-|معزی=و همانا دادیم به موسی کتاب را و گردانیدیم با او برادرش هارون را وزیری | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = الفرقان ٣٤ | بعدی = الفرقان ٣٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«وَزِیراً»: معیّن. یاور. مددکار (نگا: طه - ). | «وَزِیراً»: معیّن. یاور. مددکار (نگا: طه - ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۸
ترجمه
الفرقان ٣٤ | آیه ٣٥ | الفرقان ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَزِیراً»: معیّن. یاور. مددکار (نگا: طه - ).
تفسیر
- آيات ۳۲ - ۴۰، سوره فرقان
- توضيح و تقرير طعنه و اعتراض به ديگر كفار به قرآن از جهت تدريجى بودن نزول آن
- توضيح اينكه در بيان علت و حكمت تدريجى قرآن فرمود: كذلك لنثبت به فؤ ادك ...))
- بيان اينكه نزول تدريجى آيات به هنگام حاجت به آنها كاملترين راه تعليم معارف الهىاست
- پاسخ به اشكالى در ارتباط با نزول تدريجى آيات
- وجوهى كه مفسرين در توجيه نزول تدريجى قرآن گفته اند و بيان ضعف آن وجوه
- مفاد آيه : ((الذين يحشرون على وجوههم الى جهنم ...))
- و وجوهى كه در معناى حشر بر وجوه گفته شده است
- ياداورى هلاك ساختن اقوام كافر پيشين : قوم موسى عليه السّلام ، قوم نوح عليه السّلام، قوم عاد و ثمود و اصحاب الرّسّ و اقوام بسيار ديگر
- (رواياتى درباره اصحاب رس و عذاب آنان و...)
- بيان حد مسلحقه (جماع زنان با يكديگر)
نکات آیه
۱ - موسى(ع)، از پیامبران داراى کتاب(تورات) و شریعت مستقل از جانب خداوند (و لقد ءاتینا موسى الکتب) دریافت کتاب آسمانى، حاکى از دریافت شریعت مستقل و جدا از شریعت سابق است.
۲ - هارون، برگزیده خداوند براى معاونت و یارى حضرت موسى(ع) در امر خطیر رسالت (و لقد ءاتینا موسى الکتب و جعلنا معه أخاه هرون وزیرًا) «وزیر» - که از واژه «وزر» (به معناى ثقل) گرفته شده است - اسم براى شخصى است که بارسنگین مسؤولیت پادشاهى را بر دوش گیرد و نقش مشاور او را داشته باشد و با رأى خود او را کمک کند (قاموس المحیط).
۳ - هارون، برادر حضرت موسى(ع) بود. (أخاه هرون)
۴ - موسى(ع) در انجام رسالت الهى اش، درگیر با دشوارى هاى بسیار و توانفرسا و نیازمند به یار و یاورى همچون هارون بود. (و جعلنا معه أخاه هرون وزیرًا)
۵ - رسالت و مسؤولیت اصلى هدایت و رهبرى جامعه بر دوش حضرت موسى(ع) بود و هارون تنها نقش معاونت و مشاورت او را بر عهده داشت. (و لقد ءاتینا موسى الکتب و جعلنا معه أخاه هرون وزیرًا) برداشت فوق، به خاطر این نکته است که دریافت کننده کتاب و شریعت، حضرت موسى(ع) بود و برادرش هارون، تنها به عنوان معاون و مشاور او معرفى گردیده بود.
۶ - هارون، شخصیتى شایسته و توانا براى هم فکرى و هم گامى با برادرش موسى(ع) در رهبرى و هدایت مردم (و جعلنا معه أخاه هرون وزیرًا)
موضوعات مرتبط
- انبیا: انبیاى اولواالعزم ۱
- تورات: تورات از کتب آسمانى ۱
- رهبرى: اهمیت رهبرى ۵
- مردم: اهمیت هدایت مردم ۵
- موسى(ع): برادر موسى(ع) ۳; کتاب آسمانى موسى(ع) ۱; مشکلات موسى(ع) ۴; مهمترین رسالت موسى(ع) ۵; نبوت موسى(ع) ۱; نیازهاى موسى(ع)۴; وزیر موسى(ع) ۵; یاور موسى(ع) ۲، ۵
- هارون(ع): برادر هارون(ع) ۳; برگزیدگى هارون(ع) ۲; فضایل هارون(ع) ۶; نقش هارون(ع) ۲، ۴، ۵، ۶; هارون(ع) و موسى(ع) ۶