المؤمنون ٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنان که امانتها و عهدهای خویش را هستند رعایتکنندگان | |-|معزی=و آنان که امانتها و عهدهای خویش را هستند رعایتکنندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::8|٨]] | قبلی = المؤمنون ٧ | بعدی = المؤمنون ٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَمَانَاتِهِمْ»: مراد از امانت، هر آن چیزی است که شخص را بر آن امین دانسته باشند، اعم از تکالیف شرعی خدا یا اموال سپرده مردم. «عَهْدِهِمْ»: پیمان با خدا با پذیرش دین او، و پیمان با مردم در مصالح جامعه مراد است. «رَاعُونَ»: رعایتکنندگان. امانتداران و نگاهدارندگان عهد و پیمان. | «أَمَانَاتِهِمْ»: مراد از امانت، هر آن چیزی است که شخص را بر آن امین دانسته باشند، اعم از تکالیف شرعی خدا یا اموال سپرده مردم. «عَهْدِهِمْ»: پیمان با خدا با پذیرش دین او، و پیمان با مردم در مصالح جامعه مراد است. «رَاعُونَ»: رعایتکنندگان. امانتداران و نگاهدارندگان عهد و پیمان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۶
ترجمه
المؤمنون ٧ | آیه ٨ | المؤمنون ٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَمَانَاتِهِمْ»: مراد از امانت، هر آن چیزی است که شخص را بر آن امین دانسته باشند، اعم از تکالیف شرعی خدا یا اموال سپرده مردم. «عَهْدِهِمْ»: پیمان با خدا با پذیرش دین او، و پیمان با مردم در مصالح جامعه مراد است. «رَاعُونَ»: رعایتکنندگان. امانتداران و نگاهدارندگان عهد و پیمان.
تفسیر
- آيات ۱-۱۱، سوره مؤ منون
- معناى ((فلاح )) و ((ايمان واقعى ))
- معناى ((خشوع ))
- بيانى درباره اين وصف مؤ منين كه فرمود: ((الذين هم فى صلاتهم خاشعون ))
- گفتارى در معناى تاءثير ايمان (و بيان اينكه ايمان عبارت است از ((علم عملى ))
- مراد از لغو و اعراض از لغو در آيه شريفه
- اشاره به اينكه وصف مؤ منين به اعراض از لغو كنايه از علّو همت و كرامت نفس ايشان است.
- معنا و وجه ((والذين هم للزكوة فاعلون ))
- زكوة ، يكى از بزرگترين عوامل تقارب طبقات جامعه
- معناى ((امانت )) و داخل ((عهد)) و مراد از رعايت آن دو (والذين هم لا ماناتهم و عهدهم راعون)
- چند روايت درباره خشوع در نماز
- رواياتى در معناى اعراض از لغو و حفظ فرج
- بيانى در اين باره كه ازدواج موقت در عرف قرآن و صدر اسلام مشروعيت داشته و نكاح محسوب مى شود
- قرائن و شواهد ديگرى بر مشروعيت متّعه
- بيان فساد گفتار كسانى كه زوجيت متعه را انكار كرده اند
- روايات ديگرى در ذيل آيات ۱ الى ۱۱، سوره مؤ منون
- (در باره فلسفه و حكمت تشريع ازدواج موقت در اسلام )
نکات آیه
۱ - دستیابى به رستگارى اخروى، در گرو داشتن خصلت امانت دارى و پایبندى به عهد و پیمان (قدأفلح المؤمنون...والذین هم لأمنتهم وعهدهم رعون)
۲ - مؤمنان راستین، انسان هایى امانت دار و پایبند به عهد و پیمان (قد أفلح المؤمنون ... و الذین هم لأمنتهم و عهدهم رعون)
۳ - امانت دارى و پایبندى به پیمان، توصیه خدا به اهل ایمان (قد أفلح المؤمنون ... و الذین هم لأمنتهم و عهدهم رعون)
۴ - خیانت کارى و پیمان شکنى، نشانه ضعف ایمان و مایه محرومیت از سعادت اخروى (قد أفلح المؤمنون ... و الذین هم لأمنتهم و عهدهم رعون)
موضوعات مرتبط
- امانتدارى: آثار امانتدارى ۱; اهمیت امانتدارى ۳
- ایمان: نشانه هاى ضعف ایمان ۴
- خدا: توصیه هاى خدا ۳
- خیانت: آثار خیانت ۴
- رستگارى: زمینه رستگارى اخروى ۱; عوامل محرومیت از رستگارى اخروى ۴
- عهد: آثار وفاى به عهد ۱; اهمیت وفاى به عهد ۳
- عهدشکنى: آثار عهدشکنى ۴
- مؤمنان: امانتدارى مؤمنان ۲; توصیه به مؤمنان ۳; فضایل مؤمنان ۲; وفا به عهد مؤمنان ۲